Překonej strach a získej všechno

Každý z nás má z něčeho strach. Někdo se bojí pavouků, jiný výšek a další pak třeba tmy. V malém městečku jménem Carp se každé léto hraje hra jménem Panika, která je založená na tom, aby člověk svůj strach překonal a nepodlehl panice.

knihaLauren Oliver, která se proslavila svou trilogií jménem Delirium, kde je láska považována za nemoc, přišla na trh s dalším dílem. To se jmenuje Panika a vyšlo v nakladatelství CooBoo v roce 2014.

V Carpu se Panika hrála odjakživa. Vznikla pravděpodobně tak jako všechno na malém městě, začalo léto a byla nuda, tak někdo přišel s nápadem zahrát si hru. V tomto případě se jedná ale o velmi nebezpečnou hru.

Heather se Paniky nikdy zúčastnit nechtěla. V jejím životě se ale stalo několik nepříjemných věcí, které ji donutily se do soutěže přihlásit, jelikož výhra opravdu stojí za to. Heather by ty peníze využila, aby konečně opustila město, které jí příliš nepřirostlo k srdci. Kromě soutěže se ale potýká i s matkou, se kterou příliš nevychází a která zřejmě neví, co opravdu znamená být matkou, tudíž se Heather musí postarat i o svou mladší sestru. Je tedy jasné, že Heather má dostatek důvodů, proč by měla vyhrát zrovna ona.

Dodge se naopak soutěže chtěl zúčastnit odjakživa. Sám sebou si je poměrně jistý a věří, že dokáže vyhrát. Jako Heather má své důvody, proč chce vyhrát. Dodge si ale v sobě nese temné tajemství, které ho pohání dopředu, a otázkou zůstává, zda mu bude pomsta stačit k tomu, aby vyhrál, a zda je to opravdu dobrý důvod, proč hrát.

Příběh, který Lauren Oliver napsala, mě nadchl svou originalitou. Hra, kterou hrají maturanti, je nebezpečná a slibuje tedy čtenářům akci a vzrušení. Kolo od kola jsou aktivity riskantnější a je větší pravděpodobnost, že se někomu něco stane. Proto se do Paniky vloží policie a chce ji zakázat. Hra ale žije svým životem a přes veškeré zákazy v ní všichni pokračují. Čtenáři tedy mohou sledovat, jak postupem času vypadávají ti slabší a zůstávají ti nejsilnější. Do hry se dostává taktika i zákeřnosti, protože peníze se hodí každému. Mohou ale opravdu člověku přinést štěstí?

Ve vyprávění se střídají již zmínění Heather a Dodge. Čtenář tedy může sledovat Paniku z pohledu dívky, která se přes léto, jak prochází soutěží, mění a stává se silnější a rozumnější, a také z pohledu chlapce, který touží po tom, aby se vše vrátilo do normálu, a myslí si, že výhra mu to umožní.

Knihu doporučuji všem čtenářkám, které už četly něco od Lauren Oliver, ale i těm, které se s ní ještě neseznámily. Autorka umí zaujmout originalitou svého vyprávění a vtáhnout čtenáře do svého světa tak, že nepřestane číst, dokud se nedostane až na úplný závěr.

Heather ještě nikdy nelitovala ničeho tolik jako toho rozhodnutí zúčastnit se hry. Během následujících dnů jí připadalo, že musela nejspíš zešílet. Možná se na pláži moc nadýchala alkoholových výparů. Možná jí na chvíli zatemnilo mozek vidět Matta s Delaney. Momentální nepříčetnost. To se přece stává, ne?! Někdy jen na tom přeci postavená celá obhajoba, když se někdo zblázní a sekerou rozseká svoji exmanželu na kousíčky. [1]

[1] OLIVER, Lauren. Panika. 1. vyd. Praha: CooBoo, 2014, 308 s. ISBN 978-80-7447-510-8. Str. 27.