Apokalypsa přijde za čtyři dny

abstrakce

Na území Mongolska se zřítil satelit americké organizace pro výzkum obranných projektů DARPA. Před dopadem odeslal do centrály snímek zachycující zničené východní pobřeží Spojených států pocházející z nedaleké budoucnosti. Souběžně s tím se dostává do rukou vatikánskému historikovi podivná relikvie, která říká, že v těchto dnech nastane konec světa. V Macau pátrají agenti bezpečnostní organizace Sigma se svou externí spolupracovnicí po její matce. Tři odlišné příběhy zdánlivě nesourodých skupin, které se prolnou, aby mohl být zachráněn svět. Jak to všechno souvisí se smrtí hunského vládce Attily? A jak to souvisí s Čingischánem? To vše se dozvíte v Rollinsově knize Boží oko.

knihaDalší thriller ze série Sigma Force, autorův jedenáctý v sérii, vás tentokrát zavede do oblasti Mongolska, kdysi mocné středověké říše, kde hlavní hrdinové pátrají po kříži svatého Tomáše, relikvii, která má pomoci odvrátit hrozbu z kosmu. Prožijete čtyři dny plné napětí, honiček, kvantové fyziky a historie. Autor mistrně využívá mezer v dosavadním historickém bádání a vybírá si lákavé hypotézy, které bravurně propojuje s jednou z nejnovějších fyzikálních teorií. A aby toho nebylo málo, na čas se ocitnete v ne zrovna příjemném prostředí Severní Koreje.

V jednotlivých liniích se setkáváme s těmito postavami: po satelitu pátrá doktorka Jada Shawová, teprve třiadvacetiletá geniální astrofyzička specializující se na kvantovou teorii a temnou energii vesmíru, zkušený Monk Kokkalis a mladý Duncan Wren, dva agenti Sigmy. Duncan má slabost pro biohacking, nechal si voperovat do konečků prstů magnety, díky nimž je schopen si „osahat“ elektromagnetická pole.

Tajemná relikvie se dostává do rukou Vigora Verony, postaršího vatikánského historika, který se důvěrně zná s ředitelem DARPA a díky tomu se zapojí do akce. Spolu s ním cestuje jeho neteř Rachel, policistka, kterou po nehodě jejích rodičů vychovával jako vlastní dceru.

Třetí skupinu tvoří agenti působící momentálně v Macau, konkrétně velitel Gray Pierce, silák Kowalski a Seichan, mladá žena čínského původu, neoficiální spolupracovnice Sigmy a bývalá nájemná vražedkyně.

Dle autorova zvyku román začíná úvodem z historie, kdy se dozvíme, co se vlastně stalo s Attilou. Další kapitola nás už zavádí do současnosti. Postupně se rozvíjejí jednotlivé linie příběhu, které se zhruba v polovině knihy sjednotí, přibývá prolité krve a napětí graduje. Závěr je strhující, zafungoval zde však ukázkový princip deus ex machina, který dle mého názoru ukazuje na autorovu jistou bezradnost s tím, jak dostat hrdiny z prekérní situace, a spíše než úlevu přinese čtenáři údiv, kde se tam ten anděl strážný (a v jaké podobě) vyskytl. Možná, že byl záměr čtenáře překvapit, narušuje to však plynulost děje, kdy místo očekávané úlevy či naopak smíření se situací postav přichází vyrušení v této podobě. Konec ale není čistým happy endem, což autora šlechtí.

Příznivcům napětí a akce mohu román s klidným svědomím doporučit.

ROLLINS, James. Boží oko. Přeložil Zdík Dušek. 1. vyd. Praha: BB/art s.r.o., 2014, 342 s. ISBN 978-80-7461-471-2.