Česká detektivka trochu drsněji

Není pochyb o tom, že si česká detektivka u čtenářů udržuje oblibu na stále dobré úrovni. To není jednoduché, protože se musí potýkat s velmi silnou konkurencí. Tradičně s anglickou a americkou, v posledních letech i skandinávskou. O tom, že existuje i něco jako „česká škola“, jsem už psal při jiných příležitostech, myslím si však, že je potřeba opakovaně zdůrazňovat, že na její úroveň můžeme být hrdí. Proto není jednoduché napsat dobrou detektivku, i když „jen“ v rámci českého prostředí, zvláště když shovívavost při hodnocení takové knihy vůbec není na místě. Milan Dušek je zkušeným autorem, na kontě má mnoho knih, proto od jeho nejnovější detektivky Dáma na telefon může čtenář očekávat dobrou zábavu.

knihaZábava a ukrácení času, to je přesně to, co čtenář po detektivce požaduje. Vše ostatní je nadstavba, příjemný bonus, někdy povyšující kriminální žánr na velmi kvalitní literaturu. Milan Dušek rozehrává zprvu nenápadný příběh vraždy mladého muže, syna místostarosty malého města. Mrtvý je nalezen ve vile místního vysoce postaveného úředníka, a tím případ dostává poněkud dráždivou příchuť. Hypotetický vztah zavražděného chlapce a úředníkovy manželky ovšem není tím nejpikantnějším, čtenář se postupně dostává k dalším detailům tohoto zamotaného případu.

Opusťme na chvíli ústřední detektivní zápletku a věnujme se vedlejším tématům, alespoň těm nejdůležitějším. Sex a erotika okořeňuje text hned od počátku. Jedna z hlavních postav, manželka zmíněného úředníka Květa Kovandová, si za zády manžela přivydělává jako luxusní prostitutka. Milan Dušek se erotickým scénám nevyhýbá, přistupuje k nim otevřeně, ale ne pornograficky. Druhým motivem jsou podvody při veřejných zakázkách, tedy zločiny, které se dějí v menší či větší míře stále ve velkých i malých městech. Potud se Milan Dušek drží současných reálií, inspiruje se skutečným případem.

Zatím jsem o Duškově knize psal jako o detektivce, když se však podíváme na text blíže, má částečně rysy kriminálního románu. Autor poměrně brzy vyloží karty na stůl, pachatelé jsou známí, sledujeme jejich další kroky v marném souboji s policií. Typická poklidná česká detektivka se mění v akční kriminální román, i když zatím nesměle. Posun je však znát a může vyvolávat diskuze, zda se akční kriminálka, či dokonce drsná škola hodí do českého prostředí. Zprávy o skutečných zločinech a konkrétní práci policie nám napovídají, že realita se hodně vzdaluje modelu práce rady Vacátka a blíží se tomu akčnímu. Brutalita zločinů vzrůstá, stejně jako bezohlednost zločinců. Proto jsem přesvědčen, že přitvrzení v českých detektivkách je na místě.

Dáma na telefon je čtivá, i když složitost zápletky je téměř na hranici únosnosti. V okamžiku, kdy čtenář očekává, že je vše vyřešeno, přicházejí nová překvapení, nové zádrhele, které musí tým kriminalistů řešit. Autor by možná mohl namítnout, že komplikovaný děj odpovídá skutečnosti, ale někdy skutečné události vypadají nepravděpodobněji než sebedivočejší fabulace. Knize by prospěly propracovanější dialogy. Většina postav mluví stejně, někdy působí přímá řeč poněkud škrobeně.

Dáma na telefon je kniha zkušeného autora, který se nebojí sledovat současné trendy kriminálního románu, jako je otevírání závažných společenských témat a větší porce násilí a sexu. Většina těchto atributů má svou funkci, nejde tedy o pokus o šokování čtenáře za účelem zvýšení prodeje. Kniha je ideální jako odpočinkové čtení, ovšem jen pro ty čtenáře, kterým zmínky o korupci a zneužívání pravomoci veřejných činitelů příliš nezvedají krevní tlak.

DUŠEK, Milan. Dáma na telefon. Vyd. 1. Brno: MOBA, 2014, 311 s. Původní česká detektivka. ISBN 978-80-243-5830-7.