Vraždy a lásky Dextera Morgana

Jeff Lindsay vymyslel nového hrdinu moderní doby, masového vraha a sociopata Dextera Morgana. Příběhy o tomto sympaťákovi zasadil do horké Floridy, která je v knihách výborně popsána, a s jejím podnebím, dopravními zácpami a mořem Lindsay pracuje jako s neoddělitelnou součástí svých příběhů.

knihaDexterův poslední záběr je sedmá část této knižní série o masovém vrahovi Dexteru Morganovi. Jméno tohoto sympatického vraha zpopularizoval televizní seriál. Knižní příběhy se ale od těch seriálových začaly silně lišit už od první knihy, resp. série. Seriál měl osm řad, sbíral ocenění a před nějakou dobou skončil. Knižní Dexter ale žije dál, zatím.

Jeff Lindsay stvořil unikátní zápornou postavu, která se chová jako kladná. Dexter v dětství prožil trauma, když několik dní přežíval ve zkrvaveném přívěsu ve společnosti své zavražděné matky. Policista, který ho objevil, se ho zároveň ujal a pomohl mu zkrotit vnitřní potřebu zabíjet. Tak vznikl „Harryho kodex“, Dexter na popud svého nevlastního otce zabíjí jen zlé hochy, vrahy, jakými je on sám. V pátrání po těchto speciálních přátelích, jak jim sám říká, mu pomáhá skutečnost, že je policejní forenzní technik a jeho nevlastní sestra policistka. Dexterovou další zajímavostí je absence emocí, které se naučil úspěšně předstírat, a svoji kamufláž završil svatbou a dětmi. Jeho žena Rita má z předchozího manželství dvě děti, které byly jejich otcem týrány, a tak se v nich vyvinul stejný Temný pasažér, jakého ve svém nitru ukrývá i sám démonický Dexter.

V poslední knize se Dexterův život opět posouvá dál, po narození dcerky Lili-Anne se rodina stěhuje do nového domu. V práci Dexterovi nařídí spolupráci s hercem, kterého má naučit, co je práce forenzního technika. Během tohoto školení se Dexter seznamuje i s atraktivní herečkou, kterou pronásleduje šílený fanoušek a brutálně zabíjí ženy, které jsou jí podobné. A nebyl by to Dexter, aby nenabídl pomoc dámě v nesnázích, nebo spíše nevyužil možnosti získat další krvavou skvrnu do své malé sbírky. Jako většina masových vrahů i Dexter sbírá od svých obětí suvenýry – kapku krve na sklíčko, která schovává ve skříňce z růžového dřeva.

Dexterova popularita vězí převážně ve způsobu jeho uvažování. Dexterova neschopnost pochopit emoce a snaha je předstírat, ústí ve vtipné monology. Jazykové hříčky, hlavně aliterace se projevují i v názvech některý dílů knižní série – Drasticky děsivý Dexter, Drasticky dojemný Dexter, Delikátní Dexter, Dvojí Dexter. Bez Dexterova charismatu by Lindsayho detektivky byly spíše průměrné a schematické. Hlavní hrdina je zajímavý i svým koníčkem, vražděním. Popisy, kdy vládu nad Dexterovým tělem přebírá Temný společník, jsou působivé a jazykově se odlišují od Dexterova běžného slovníku užitím první osoby množného čísla. Změnu v predátora doprovází i změna barevného spektra, vraždy se odehrávají v potemnělém, černobílém světě. Důležitou roli hraje i Měsíc.

Dexterův poslední záběr patří ke slabším dílům knižní série, vrah je brzy odhalen a je tak učiněno bez velkého napětí, pomocí facebooku! Přestože se Lindsay snaží udržet napětí tím, že i po odstranění vraha vraždy přibývají, je tato snaha zbytečná. Dexterovy milostné problémy a natáčení seriálu zabírá mnohem víc místa než skutečné pátrání a trestání.

Pokud jste fanouškem knižního Dextera, stojí kniha za přečtení, protože Lindsay se po mytických pokusech a neadekvátním nadšení z narození dcerky vrací zpět k chladnému a vtipnému Dexterovi. Černý humor a grotesknost jsou prostě Dexterovy silné stránky a nemusí jít jen o plytké vtípky, ale i o delší úvahy o lidství z pohledu netvora. Nicméně pokud jde opravdu o poslední díl série, zasloužil si Dexter důstojnější rozloučení. Otevřený konec ale dává naději na další pokračování.

LINDSAY, Jeff. Dexterův poslední záběr. 1. vyd. Praha: BB/art, 2014, 352 s. ISBN 978-80-7461-478-1.