Slezské pátrání s manželkou „na krku“

zena

Oldřich z Chlumu opět na stopě královskému tajemství. Tentokrát ho Vlastimil Vondruška jménem českého krále Přemysla II. Otakara vyslal pátrat do slezské Vratislavi, kde se kolem Velikonoc ztratil jeden z jeho tajných vyslanců. Oldřicha čekala těžká služba. Král mu neřekl, po čem ztracený vyslanec pátral, dostal nařízeno vzít s sebou svou manželku Ludmilu, a navíc je ve Vratislavi nesměl nikdo poznat.

knihaKrálovský prokurátor Oldřich z Chlumu nebyl tímto úkolem právě nadšen. Když však Ludmila a jeho panoš Ota ze Zástřizlí začali vymýšlet, jak se namaskují a za koho se budou vydávat, nechal se strhnout jejich nadšením. Na rozdíl od nich měl starostlivou vrásku na čele. Tušil, že pověření českého krále bude mít své mouchy a že se za vysláním jeho ženy skrývá víc, než jen dobře ovládaná francouzština. Navíc krátce po jejich příjezdu do Vratislavi došlo k vraždě. Otázkou je, zda s jejich případem vůbec souvisí. Když se Oldřich v přestrojení za potulného mnicha ocitne v městské šatlavě, musí odhalit svou identitu a začít vraždu řešit na pokyn rychtáře. Jeho jméno je totiž známo i ve Vratislavi a rychtář dobře ví, že pokud Oldřicha přiměje k pátrání, bude vrah zakrátko dopaden a on s tím nebude mít žádnou práci. Uzavře proto s Oldřichem jistý obchod…

V čem se novinka nakladatelství MOBA liší od předchozích dílů, ve kterých slavný Oldřich z Chlumu vystupuje? Byť anotace mluví jinak, do pozadí je zde odsunut velitel Oldřichovy hradní stráže Diviš. Zůstává na Bezdězu, aby bránil hrad. Novou detektivní trojicí se tak stávají Oldřich, jeho panoš Ota a také manželka Ludmila. Knížka dostává odlehčený nádech, neboť kromě Otových patálií se sklepnicemi, které už jsou čtenářům dobře známé, přibudou Ludmiliny všetečné otázky ohledně manželství (v tomto díle je za Oldřicha vdaná teprve krátce) a její snahy zasahovat do vyšetřování. Dostane také dost prostoru na to, aby se sama ukázala jako schopný detektiv. Zda se jí to podaří, nechť posoudí čtenáři.

Knížka se jinak příliš neliší od předchozích dílů, což pravidelní Vondruškovi čtenáři snad ani neočekávají a nepožadují. Autorův lehce čitelný text plný humoru, ale zároveň i dobrodružství a lehkého napětí tomuto typu detektivek dobře vyhovuje. Z každého řádku je navíc znát pozitivní energie, kterou autor přenáší na čtenáře pomocí svých postav. Kladné postavy jsou vždy oblíbené a čtenářům přirostou k srdci (pokud už se tak nestalo v předchozích dílech) a ty negativní jsou rychle dopadeny a potrestány, takže čtenář může být spokojen.

Z Vondruškových textů je znát, že ho psaní opravdu baví a naplňuje, což se pak setkává s odezvou i u čtenáře. Proto jsou jeho knížky tak oblíbené a ani u této tomu není jinak. Smrt ve Vratislavi se velmi dobře hodí jako lehce napínavé letní čtení, stejně jako kniha pro dlouhé zimní večery. Věřím, že i nový díl série Hříšní lidé Království českého se bude čtenářům líbit, stejně jako mně.

VONDRUŠKA, Vlastimil. Smrt ve Vratislavi. Vyd. 1. Brno: MOBA, c2014, 303 s. Hříšní lidé Království