Když o trůn bojují ženy

Války růží. Temné období anglických dějin, kdy se dvě znepřátelené větve královského rodu Plantagenetů rvaly o trůn. A přesně tomuto období se ve své sérii věnuje i známá a velmi populární autorka historických románů Philippa Gregory. A nemohla si pro ni zvolit lepší název než Válka sestřenic, protože to skutečně byla krvavá válka mezi příbuznými, kdy bratr nemohl věřit bratrovi a sestra sestře.

knihaKniha Jen jedna bude královnou je dalším dílem této série, která v originále nese název The Cousin’s War. V minulosti už vyšly knihy tři - Bílá královna, Červená královna a Vévodkyně lucemburská. Všechny tyto knihy se věnují jednomu období anglických dějin, a to nástupu Yorků na anglický trůn, vládě krále Eduarda IV. a poté také jeho bratra, neslavně proslulého krále Richarda III. A právě toho se nejvíce týká tato kniha. Každý díl série je napsán z pohledu jiné ženy, ať už to byla královna Alžběta – manželka Eduarda IV. –, její matka či Margareth Beaufortová. Kniha Jen jedna bude královnou se pro změnu zaměřila na nepříliš výraznou historickou postavu, Anne Nevill, manželku Richarda III.

Anne Nevillová byla druhou dcerou Richarda Nevilla, hraběte z Warvicku, známého pod přízviskem Králotvůrce, neboť to byl právě on, kdo na trůn dosadil mladičkého Eduarda IV. Philippa Gregory nám v knize popisuje její život - od útlého mládí, šťastného období dětských radovánek, které prožívala spolu se svou starší sestrou Isabell, přes marné snahy jejího otce dosadit jednu z nich na anglický trůn a její první, nepříliš šťastné manželství s princem z rodu Lancasterů, až po její triumf v podobě manželství s bratrem krále Eduarda IV., Richardem, vévodou z Glocesteru, který se do dějin zapsal jako Richard III.

Philippa Gregory se rozhodla napsat sérii o fascinujícím a temném období dějin Anglie, ale nejsem si úplně jistá, jestli to uchopila za správný konec. Jedná se totiž o celkem složité období, plné intrik a bojů o trůn, a myslím, že jiní autoři, jako například Alison Weir, si s tím poradili o něco lépe. Co mi vadilo především, už u předchozích dílů, je to, že je každá kniha psána z pohledu jediné postavy a ještě k tomu v první osobě, což nepovažuji za nejlepší rozhodnutí. Čtenář tak získá jen hodně plochý obraz dané doby a vyprávění z pohledu jedné osoby v tak komplikované době, kdy se to jen hemžilo nejrůznějšími zajímavými postavami, může zanedlouho nejednoho čtenáře omrzet. Opravdu si myslím, že by daleko lepší bylo napsat jednu knížku, odehrávající se v době Válek růží, ale z pohledu více postav, či ve třetí osobě, čímž by jistě vznikl ucelenější obraz a kniha by se i lépe četla.

Za obrovské mínus považuji především překlad, který je značně odbytý a mám z něj dojem, že překladatelka si nezjišťovala o době, ve které se děj knihy odehrává, absolutně nic. V textu tak čtenář narazí na mnoho různých moderních výrazů, které se v té době jistě neužívaly, a navíc přeložená anglická jména do češtiny skutečně tahají za uši. Z George se tak stal Jiří, což ještě není tak zlé, ale když překladatelka z Anthonyho rázem udělá Antonína a z Anne Aničku, něco je zřejmě špatně, protože v historickém románu ze středověké Anglie to působí opravdu nepatřičně. To už mohla překladatelka rovnou přeložit i příjmení Rivers jako Řeky…

S překladem souvisí i volba názvu knihy, nad kterou rovněž zůstává rozum stát. V originále se totiž jmenuje The Kingmaker’s Daughter, což je naprosto vhodný název a nerozumím tomu, proč se ho nakladatelství rozhodlo úplně změnit na něco, co ani nezní hezky a navíc je to zbytečně dlouhé. Mnohem vhodnější by bylo Králotvůrcova dcera či Dcera Králotvůrce. Ale budiž. O obálce je snad škoda mluvit, to už bohužel bývá u nakladatelství Alpress zvykem.

Ale dost kritiky, Jen jedna bude královnou není špatná kniha. Zařadila bych ji spíše ke slušnému průměru, co se žánru týče, a můžu ji doporučit všem, kteří mají rádi knihy této autorky či si rádi přečtou nenáročný historický román, aniž by příliš řešili historické reálie. Co jí bohužel ubírá, je český překlad, i když i to se dá do určité míry ignorovat. Osobně bych ale více doporučila seriálové zpracování celé této série, které se jmenuje The White Queen a má daleko větší spád než jeho knižní předloha.

GREGORY, Philippa. Jen jedna bude královnou. Vyd. 1. Frýdek-Místek: Alpress, 2014, 320 s. Klokan (Alpress). ISBN 978-80-7466-375-8.