Sadistický vrah ve Frankfurtu?

Ať půjdeš kamkoli, najdu si tě. Ať zemřeš kdekoli, budu u toho… Vlastně to měl být radostný den. Hlavní komisař Robert Marthaler se těší, až odpoledne vyzvedne na letišti svou přítelkyni Terezu, která se po třech letech vrací do Frankfurtu. Hned ráno ho však zavolají k vraždě mladé ženy. Stačí jediný pohled na zohavené tělo a je jasno: oběť byla před smrtí dlouho mučena. Marthaler a jeho kolegové tuší, že s obvyklým vyšetřovacím postupem se tentokrát nikam nedostanou.

knihaDevětadvacetiletá Gabriela Haslerová měla krátce před svatbou, když ji našli mrtvou kousek od jejího bytu. Její vrah byl opatrný, žádné stopy po sobě nezanechal a probíhajícímu vyšetřování nepomáhá ani fakt, že Gabriela nebyla zrovna moc společenská. Její okolí ji znalo jen od vidění a není nikdo, kdo by mohl o Gabriele říct nějaké podrobnosti z jejího života a tím vnést do případu trochu světla. Ostatně moc ji neznal ani její snoubenec a nikdo nechápe, proč byla Gabriela zabita tímto sadistickým způsobem. Je možné, že vedla dva různé životy, o nichž neměl nikdo ani tušení?

Případem se zabývá hlavní komisař Robert Marthaler, jde o stárnoucího a nedůtklivého policistu, který je navíc i trochu při těle. V jeho životě má nastat zlom, z ciziny se vrací jeho přítelkyně Tereza. Jenže on je prostě nepoučitelný, Terezu zapomene na letišti vyzvednout, a tak neřeší jen případ zavražděné zubařky, ale snaží se zjistit, kam se jeho přítelkyně poděla. Dokáže v sobě Marthaler najít sílu a změnit svůj způsob života dřív, než o Terezu přijde úplně? A jak se vyrovná s faktem, že s případem mu bude pomáhat někdo, s kým má ještě nedořešené účty?

Marně se snažil zakrýt svou bezradnost. Se sadisticky motivovanou vraždou se ještě nesetkal. To, co ho uvádělo do rozpaků, nebyla ani tak brutalita činu, jako jeho naprostá nepochopitelnost. Jestli je pravda, co Schilling právě naznačil, pak budou řešit případ, u něhož jim žádné jejich dosavadní zkušenosti nebudou nic platné. [1]

Nevěsta ve sněhu je detektivní román, který je tak dobře propracovaný, že vám kniha může připadat jako výřez ze skutečného života. Působí opravdu velmi reálně, až vám z toho místy naskakuje husí kůže. Je to totiž kniha zaměřená převážně na sexuální delikty spáchané na ženách a dětech s tím, soustřeďuje se přímo na sadistické vrahy. A proto kniha není určená slabším povahám, policisté totiž probírají do detailů některé z vrahů, jež zadrželi již v minulosti za podobné činy, a poznáme i názor na vraha a jeho chování z pohledu psychiatra, který se takovou problematikou přímo zaobírá. Policisté při pátrání dedukují, snaží se vcítit do osoby, jež dokáže spáchat něco tak ohavného.

Postavy jsou sympatické a velmi nepředvídatelné, jako samotná kniha. Všechny jsou vykreslené tak, že si o každé můžete udělat dokonalou představu, ať už jde o svědka, oběť nebo vyšetřovatele, o všech se dozvíte nějakou část jejich života, o to vám jsou pak bližší. Sarkastického Roberta Marthalera si oblíbíte již na začátku. Neshody s jeho nadřízeným jsou podané převážně humorným stylem a počátky jeho hubnutí působí spíš jako parodie na cvičení, kdy se zasmějete i nad několika stranami. A právě humorné vsuvky jsou příjemným odlehčením románu jinak plného napětí, problémových vztahů a vyprávění o osudu mrtvé ženy, jenž vám nedá spát.

Jan Seghers (vlastním jménem Matthias Altenburg) žije ve Frankfurtu a živí se jako spisovatel, kritik a esejista. V roce 1998 získal cenu Marburger Literaturpreis za román Krajina s vlky (Landschaft mit Wölfen).  Od roku 2004 píše pod pseudonymem Jan Seghers sérii detektivních románů s postavou hlavního komisaře Roberta Marthalera.

Nakladatelství Host již vydalo tři knihy z této řady: Spis Rosenherzová (2010, Host 2011), Partitura smrti (2008, Host 2012) a Příliš krásná dívka (2004, Host 2013). Knihy Partitura smrti a Nevěsta ve sněhu zfilmovala německá televize ZDF.

Knihu Nevěsta ve sněhu určitě doporučuji všem milovníkům nepředvídatelných detektivních románů, kteří mají rádi do detailů propracované příběhy s reálnou zápletkou i postavami. Ačkoliv je kniha součástí série, je psaná způsobem, že nevadí, pokud nebudete mít přečtené předchozí díly.

[1] SEGHERS, Jan. Nevěsta ve sněhu. Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 383 s. ISBN 978-80-7491-032-6. Str. 34.