Jaký vlastně byl

Jak sám autor nové knihy z nakladatelství Ikar, Friedrich Weissensteiner, přiznává, knih o Františku Josefovi I. byla napsána celá řada. Proč se tedy stále vydávají? Odpověď je nasnadě – protože zkrátka ještě nebylo řečeno vše. Toto téma totiž není ani zdaleka vyčerpané. V současnosti tedy přišel s novinkou pojednávající o nejdůležitějších osobách v životě velkého monarchy: o ženách.

knihaŽeny v životě císaře Františka Josefa hrály nezastupitelnou roli, jak se sami ještě přesvědčíme. Počáteční kapitoly jsou zvoleny logicky – první ženou v životě mladého Františka byla jeho matka, arcivévodkyně Žofie, následovaná manželkou Alžbětou Bavorskou, dcerami Giselou a Marií Valerií či nejoblíbenější vnučkou Alžbětou, dcerou tragicky zesnulého korunního prince Rudolfa. Trošku chaoticky jsou až nakonec zařazeny jeho dvě největší metresy: Anna Nahovská a Kateřina Schrattová. Přesto jejich začlenění bylo zvoleno správně, oba vztahy měl souběžně s manželstvím s císařovnou Alžbětou, tudíž by linka jejího příběhu byla narušena.

V momentě, kdy otevíráme knihu, bychom si měli uvědomit jednu věc – jedná se o publikaci populárně naučnou, proto bychom neměli být přehnaně kritičtí k jejímu obsahu a provedení z hlediska historikova řemesla. A to i přesto, že autor historii vystudoval. Patrná je především jeho druhá profese, které se po léta věnoval, a tou je pedagogická činnost, což se na stránkách knihy jednoznačně zrcadlí. Je psána čtivě, bez zbytečných odboček. Primární řazení je také logické, směřujeme od začátku do konce, přestože nalezneme drobné časoprostorové vsuvky. Obrazový doprovod je vždy vhodně zasazen do správné části. Co mi trošičku vadí, je vyprávění v přítomném čase. Celá kniha je vystavěna jako příběh, proto si myslím, že vhodnější by byl čas minulý. A to i s ohledem na skutečnost, že autor rád dodává do textu části, které mají knihu dnešnímu čtenáři přiblížit.

Nesmírně nabitý studijní program má i zdravotní důsledky… O svých patnáctých narozeninách si však zapíše větu, která by dnes žádného pubertálního teenagera nenapadla: „Je mi patnáct, to znamená, že na vzdělání už nezbývá moc času. Musím se tedy hodně snažit, abych se zlepšil.“ [1]

Z citované ukázky vyplývá ještě jedna drobnost, která mi v knize chybí – poznámkový aparát. Možná se vám zdá, že odporuji sama sobě, neboť jsem upozorňovala na fakt, že se jedná o populárně naučnou knihu, leč i v tomto případě si myslím, že by nezaškodilo, kdybychom si mohli zjistit, co nám autor cituje. Vezmeme-li v potaz fakt, že v knize nechybí soubor pramenů, použité literatury či jmenný rejstřík, citace, třeba na konci knihy, by ji rozhodně nezatížily, a to ani pro laickou veřejnost.

Pokud se týče celkového vyznění knihy, domnívám se, že kladné ohodnocení si rozhodně zaslouží, a to i přes uvedené drobné výtky. Je velmi čtivá, příjemně doprovází text dobovými prameny i fotodokumentací. Svižným tempem vás seznámí se životem Františka Josefa a s rolí žen v císařově životě, čímž vám jej ukáže nejen jako monarchu a politika, nýbrž i jako člověka. Jeho lidství čiší z každé stránky.

[1]WEISSENSTEINER, Friedrich. Ženy v životě císaře Františka Josefa. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2014, 198 s. ISBN 978-80-249-2467-0. Str. 30.