Další vynikající thriller od manželů Börjlindových

Manželé Cilla & Rolf Börjlindovi se proslavili zejména svou prací ve filmové branži. Jsou autory 26 scénářů k televizním filmům na motivy knih Maj Sjöwallová a Pera Wahlöö, ve kterých vystupoval detektiv Martin Beck. V roce 2012 překvapili knižní čtenáře svým velice zdařilým knižním debutem s názvem Skočný příliv. O rok později přicházejí s volným pokračováním Třetí hlas, které se v letošním roce dostalo i na pulty českých knihkupectví.

knihaJednoho dne ve Švédsku nalezne dívka jménem Sandra při návratu domů svého otce Bengta Sahlmanna oběšeného. Po chvíli policie zjišťuje, že nešlo o sebevraždu a případ může souviset s nedávnou krádeží drog na celním úřadě. Právě tam totiž tento muž pracoval. Ve vzdáleném francouzském městě Marseille je nalezena brutálně zavražděná slepá žena. Kdysi bývala „target girl“ u slavného vrhače nožů. Bývalý stockholmský policista Tom Stilton se na přání přítele vydává do Marseille, aby mu pomohl vyšetřit vraždu jeho známé. Jedná se právě o tuto slepou ženu. Olivia Riverová (dříve Rönningová) sice dostudovala policejní akademii, ale prozatím se nehodlá věnovat práci policistky. V minulosti byla chůvou Sandry, která nyní přišla o otce. Rozhodne se jí pomoci a začne své vlastní pátrání po vrahovi. Musí se přitom vypořádat s kamarádkou a komisařkou Mette, která její vyšetřování rozhodně neschvaluje. Oba případy se zdají na míle vzdálené. Ale co když tomu je jinak? Tom Stilton a Olivia Riverová se příliš nemusí, přesto se možná znovu setkají.

První kniha manželské autorské dvojice Cilly & Rolfa Börjlindových nás seznámila s hlavními postavami, které se nyní objevují ve zdařilém pokračování Třetí hlas. Ale rozhodně se nemusíte bát. Knihu si s klidem můžete přečíst i samostatně. Přestože se v ní občas objevují narážky na minulost, její obsah nabízí zcela nový příběh.

Opět se můžete těšit na velkou porci napětí, mrazení v zádech a detektivkový nádech. Právě vyšetřování jednotlivých zločinů a pátrání po vrazích je velice zajímavé. Hlavní podezřelé můžete uhodnout již v průběhu děje, ale tím rozhodně nepřijdete o napínavost. Právě dokazování viny a hledání skutečných důkazů je někdy téměř více vzrušující, než konečné odhalení vraha.

Kniha je soustředěná především na dvě hlavní postavy - Toma Stiltona a Olivii Riverovou. Dozvídáme se podrobnosti o jejich soukromém i pracovním životě a poznáváme je do značné hloubky. Tom se stal po odchodu od policie bezdomovcem a ve svém životě klesnul téměř na samotné dno. Nyní se konečně postupně vzpamatovává, nachází si bydlení na lodi a začíná pomáhat kamarádovi. Olivia Riverová se po policejní škole rozhodne, že raději začne navštěvovat umělecké studium. Přesto si postupem času přičuchává k policejní práci a lehce svůj názor pozměňuje. Její postava se daleko více soustředí na osobní a milostné vztahy. Vystřídá několik milenců, ztrácí důležitého přítele a nachází novou oporu.

Příběhu se stává dokonalým od okamžiku, kdy se dva naprosto nesouvisející případy propojí. Tento spoj vzniká o něco později, začátek se může zdát některým čtenářům poněkud volnější. Je to dáno touhou autorů vysvětlit všechny podrobnosti příběhu. Jeho propracovanost je opravdu obdivuhodná, také se rozvíjí na více než 450 stránkách. Chvílemi se možná budete lehce nudit a budete očekávat více akce. Vzápětí se nebudete moci odtrhnout od písmen a budete se doslova klepat vzrušením.

Kniha Třetí hlas se opravdu povedla. Nabízí vše, co by měl mít správný thriller, a ještě kousek více. Jestliže jste četli předchozí knihu, jedná se o vaši povinnost. Jestliže se setkáváte s tímto manželským párem poprvé, rozhodně si nenechte ujít tuhle smrtonosnou jízdu. A nebojte se. Pokračování se již v tuto chvíli chystá a určitě bude minimálně stejně působivé.

BÖRJLIND, Cilla a BÖRJLIND, Rolf. Třetí hlas. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 461 s. ISBN 978-80-242-4574-4.