Nenávidím a miluji

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Upíři. Bílé a překrásné bestie nebezpečné svými schopnostmi a oplývající šarmem. Tak si je alespoň představují soudobí autoři. Stačí přidat mladou a nezkušenou dívku, vytvořit milostný trojúhelník, vše zamíchat s láskou a pletichy a o zápletku je postaráno. V poslední době jako by se s touto tematikou roztrhl pytel. Z pultů knihkupectví mizí tyto knihy raketovým tempem. Zřejmě nejznámější z nich Stmívání a Upíří deníky zaujaly čestné místo v srdcích mnoha náctiletých dívek. Teď se o to pokouší i česká spisovatelka píšící pod pseudonymem Susan Thomas se svou prvotinou Nenávidím a miluji. Podařilo se jí vytvořit dílo, které se vyrovná těm od zahraničních autorů?

knihaNapínavý sen přerušený zvoněním budíku. Většina lidí se ráno vzbudí a na své noční snění po chvíli zapomene. To však neplatí pro Susan Thomas, mladou studentku žurnalistiky a psychologie. Pro tu byl nedokončený příběh postav ze snu impulzem, který ji inspiroval k tomu, aby mu sama vdechla znovu život. Tentokrát však na papíře.

Z anotace knihy Nenávidím a miluji. New York. Město, které nikdy nespí. Místo, kde někteří nikdy nesní. A právě ty osmnáctiletá Alyson hledá. Je totiž Lovkyně. Přes den se potýká s trably normální středoškolačky, ale v noci tajně pátrá po krvežíznivých. Alyson se Lovkyní nenarodila. Její přeměnu nastartovalo kousnutí od upíra v den, kdy mocná upíří kráska Marion vyvraždila její rodinu. A Alyson si přísahala, že se jí pomstí.

Co se stane, když ve stejný den, kdy New York zasáhne řádění krvelačných upírů, se ve městě znovu objeví Alex, kterého Alyson stejným dílem nenávidí a miluje? Dostane Alyson šanci pomstít se za smrt svých blízkých? A vyléčí odplata její bolest? Ke všemu Alyson začíná tušit, že před ní její opatrovník James skrývá tajemství, jež brzy rozhodne o její budoucnosti.

Z pera Susan Thomas vzešla kniha s tematikou, která pro mě, zřejmě i vlivem mého věku, již ztratila punc neokoukanosti a novosti. Nenávidím a miluji však cílí na náctileté čtenáře, v jejichž řadách si své příznivce určitě najde. Kniha nevykazuje očekávatelné začátečnické chyby. Kvalita jazyka je na vysoké úrovni. Co mě v díle zaujalo především, jsou neotřelé idiomy a eufemismy, které často pobaví, jindy přinutí k zamyšlení. Kniha od svého zrodu k vydání prodělala poměrně podstatné změny. Autorka ji musela zkrátit ze sedmi set stran na tři sta. Dle výsledného počinu lze tvrdit, že se jednalo o změny k dobrému, nebo ještě jinak – že se změny na díle negativně nepodepsaly. Ve výsledku jsou v Nenávidím a miluji dialogy a popisy ve zdařilém poměru. Popisů je přesně tolik, aby čtenáři umožnily vykreslení situace v jeho vlastní mysli, ale zároveň ponechaly i místo pro vlastní imaginaci, což v tomto případě rozhodně není na škodu. Děj má spád a vše na sebe nenuceně a přirozeně navazuje až do poslední stránky.

Co oceňuji, je to, že se Susan Thomas vyhnula i častému nešvaru autorů, jejichž díla jsou určena nejen náctiletým čtenářům - nadužívání scén zavánějících sexem. V knize jsou pouze decentní náznaky milostných scén podněcujících fantazii, které navíc dávají znát, že si autorka ke čtivosti nemusela vypomáhat erotickými pasážemi. Otevřený konec neslibující prvoplánový happyend tvoří po všech těch sladkobolných upířích ságách osvěžující prvek. Nenávidím a miluji sice nepřichází s novým tématem, nicméně se stává zdařilou konkurencí upírských ság a dává znát talent začínající autorky. Pokud tedy máte slabost pro upíry, nebo vás zajímá, jak si s tímto tématem poradila Susan Thomas, určitě se vyplatí si knihu přečíst.

THOMAS, Susan. Nenávidím a miluji. 1. vyd. Praha: Alfa-Omega, 2014, 300 s. ISBN 978-80-7389-117-6.