Krutá K2

hory

Knihu Pohřbeni v oblacích napsali Peter Zuckerman a Amanda Padoanová, kteří znali jednu z obětí tragické výpravy na K2 v roce 2008. Přestože této události věnovala světová média velkou pozornost, informace v nich vycházející byly notně zkreslené, proto se čtenáři mohou divit, co všechno nového se v knize nakonec dozví.

knihaV létě 2008 se velké množství horolezců rozhodlo pokořit jednu z osmitisícovek - K2. Statistiky jasně ukazují, že tato hora na svůj vrchol pustí jen ty nejlepší z nejlepších, a to ještě musí mít, jak buddhisté věří, bohyně této hory dobrou náladu. Přestože se podle předpovědi předních světových meteorologů zdálo, že bude datum 1. srpna po několika letech nejpříznivější k výstupu na samotný vrchol, celá výprava se změnila v naprostý chaos a boj o holý život.

Že nic o tragédii z roku 2008 nevíte? A že se vůbec nevyznáte v horolezectví samotném? Na to autoři této knihy nezapomněli. Protože jsou sami laiky, všechny uvedené informace prodiskutovali s odborníky, což je také uvedeno v samotném závěru knihy, kde je ještě mnoho vysvětlivek a přibližujících informací. Od samotného začátku je každý pojem čtenáři vysvětlen, stejně jako každé místo přiblíženo, nejlépe i pomocí popsané mapky.

Kniha je kromě kapitol rozdělena do tří částí. V první se dozvíte vše důležité, spojené s rozhodnutím účastníků vydat se na výpravu na K2. Nejedná se však pouze o osobní ambice, autoři se také zaměřují na historii horolezectví a s ní spojenou buddhistickou víru, která okolo osmitisícovek opředla mnoho legend. Některé mýty zabírají celé pasáže knihy, což čtenářům umožní nahlédnout lépe do života nosičů, kteří ve výpovědích pro tuto knihu hráli hlavní roli.

Druhá část knihy Pohřbeni v oblacích se týká výstupu. Mohlo by se zdát, že čtení těchto stránek bude velmi nudné, protože se bude točit jen kolem samotného lezení, to ale zdaleka není pravda. Dozvíte se především mnoho informací o členech výpravy a o jejich vztazích či pochybnostech, které vám pomohou k pochopení tragédie jako celku. Ne vždy se vám bude zdát, že zrovna tohle bylo nutné do knihy zakomponovat, na konci však i zdánlivé nepodstatnosti zapadnou do pomyslné skládanky…

Poslední část popisuje sestup z K2. Mnoho čtenářů zajisté čeká právě na tuto chvíli. Chvíli, kdy se konečně začne dít to, o čem četli v novinách a sledovali reportáže v televizních zprávách. Je pravda, že všechno, co se při sestupu stalo, by nevymyslel ani hollywoodský režisér. Tolik zamotaných událostí, náhod, zbytečných chyb a neuvěřitelných příběhů, které se ale opravdu staly. K tomu všemu patří i vyjádření pozůstalých a zdokumentování mediálního povyku, který se po celé tragédii strhl.

Kniha je napsaná velmi poutavým stylem. Autoři dokázali velké množství informací poskládat a podat takovým způsobem, že se čtenář nechce od knížky ani na chvíli odtrhnout. Vůbec například nevadí, že nejste věřící, a tak si myslíte, že vás nebudou zajímat pasáže s buddhistickou vírou, protože zjistíte, že na sebe všechno natolik navazuje, že byste byli ochuzeni o velký kus příběhu.

Knihu Pohřbeni v oblacích bych doporučila opravdu všem. Nemusíte být horolezec, aby vás kniha vtáhla do děje. Jedná se o skutečný tragický příběh, což samo o sobě poutá mnoho pozornosti. Pokud ale máte rádi thrillery, detektivky a spoustu emocí, nemůžete být při čtení této knihy zklamáni.

ZUCKERMAN, Peter a PADOANOVÁ, Amanda. Pohřbeni v oblacích. Vyd. 1. Brno: Jota, 2014, 300 s. ISBN 978-80-7462-645-6