Síla lásky

I když člověk zrovna nefandí šansonu, zajisté někdy slyšel jméno Edith Piaf. Jako zpěvačka byla nepřekonatelná a její hlas nenapodobitelný. Za svého života se stala legendou, kterou nepřestala být dodnes. Jaký byla člověk a co stálo za jejím úspěchem? To prozradí kniha nazvaná Edith Piaf s podtitulem Bez lásky nejsme nic, kterou napsal Jean-Dominique Brierre.

knihaDrobná nenápadná žena, jež nosila neustále černé obyčejné šaty. Tak by ji člověk mohl popsat, ale jen do chvíle, než začala zpívat. Hlas deroucí se z  drobného ptáčátka je nezapomenutelný a zní v mnoha srdcích dodnes.

Edith pocházela z rodiny, kde bylo komediantství a umění běžnou součástí života. Její matka byla pouliční zpěvačkou a otec komediantem, který své umění taktéž předváděl na ulici. Malá Edith se pohybovala mezi těmito dvěma světy a brzy jim přišla také na chuť. Stejně jako matka začala zpívat na ulici a postupem času se dopracovala do pařížských kabaretů, až se nakonec dostala na světová pódia. Každý, kdo ji viděl, měl pocit, že vidí drobné ptáčátko, ale když otevřela pusu, okamžitě změnil názor. Její podoba jí také pomohla k jejímu pseudonymu, Piaf totiž znamená francouzsky vrabčák.

To, co zpěvačku vždy drželo nad vodou, byla láska. Fakt, že je zamilovaná, pro ni byl motorem ženoucím ji kupředu. Doslova milovala být zamilovaná. Kromě této radosti ale zažívala i mnohé starosti. Potýkala se s mnohými zdravotními problémy, kvůli kterým často musela přerušit svá vystoupení. Jak ale publikum milovalo ji, tak ho milovala i ona, a proto své nemoci často ignorovala, aby mohla stát ve světlech reflektorů. Celý její život byl jedna velká show, jež neznala konce. Ale i ji si konec našel.

Její život je opředen mnohými legendami, které dodnes nebyly objasněny a asi už se nikdy pravdu nedozvíme. Jako například tvrzení, že ve třech letech oslepla a v sedmi zázračně začala vidět, nebo že se narodila na ulici, i když je v jejím rodném listu uvedena běžná porodnice.

Autor ve své knize popsal celý zpěvaččin život, od narození až k jejímu poslednímu vydechnutí. Před samotným životopisem je umístěna kapitola nazvaná Po padesáti letech, jež mapuje využití stylu zpěvačky dnešními umělci. Na konci knihy se pak nachází kapitoly Diskografie a Filmografie. Čtenář má tedy možnost seznámit se s kompletní tvorbou umělkyně. Písně i filmy jsou vždy uvedeny v originále, tzn. ve francouzském jazyce a také v překladu. To se týká i úryvků písní citovaných v průběhu knihy.

Knihu vřele doporučuji všem, kteří mají tuto úžasnou ženu rádi a chtěli by se o ní dozvědět něco víc, než jen to, že její nejznámější písničkou je „Non, je ne regrette rien“ (Ničeho nelituji). Byla to žena, která milovala zpěv a uměla svou lásku prodat svému publiku tak, jako nikdo jiný v žádné jiné době. Užijte si tedy při čtení báječné chvilky, až budete objevovat život Edith Piaf – ženy, jejíž život je v mnohých případech opředen tajemstvím.

BRIERRE JEAN-DOMINIQUE. Edith Piaf: Bez lásky nejsme nic. Praha: Metafora, 2014. ISBN 978-80-7359-399-5.