Harry Hole se vrací - zbaví Oslo přízraku?

lebka

Harry Hole se nám vrátil, prolétlo mi hlavou, když jsem zaregistrovala, že vyšla knižní novinka Přízrak, vydaná nakladatelstvím Kniha Zlín, s.r.o v překladu Kateřiny Krištůfkové. S Harrym Holem jsme se rozloučili ve chvíli, kdy jeho opilecká a hráčská vášeň začala přesahovat únosnou míru a z nadprůměrného policejního detektiva se stával problémový, nevyzpytatelný antihrdina. V jaké formě se vrací? To byla otázka, na kterou jsem hledala odpověď při čtení prvních odstavců Nesbøva nového detektivního románu.

knihaJo Nesbø (nar. 1960), současný norský spisovatel a hudebník, je jedním z nejvýraznějších autorů tak úspěšné severské detektivní tvorby. Za své kriminální romány získal řadu literárních ocenění. Celkem byly jeho knihy přeloženy již 35 jazyků a vyšly ve 140 zemích světa. Za zmínku určitě stojí text zveřejněný v CNN, kde je uvedeno, že pokud na světě existuje spravedlnost, dosáhne jednou věhlas Harryho Hola věhlasu jeho jmenovce Harryho Pottera. Tak uvidíme…

Děj devátého případu Harryho Hola se odehrává v Oslu, kam se po třech letech vrací z Hongkongu, aby vyšetřil případ, do kterého je zapleten syn jeho životní lásky Ráchel. Přijíždí do Osla, které se značně změnilo, v ulicích se objevila nová droga violin, snížil se počet drogových gangů a kontrolu nad obchodem s narkotiky převzal Dubajec – přízrak, kterého nikdo neviděl, ale který drží pevně ve svých rukách otěže nelegálního obchodu.

Harry postupně za pomoci svých několika skutečných přátel rozmotává složité klubko nitek struktur politických i policejních přisluhovačů Dubajcova gangu. Ocitá se velmi nebezpečné situaci, ale posedlost zjistit, kdo ve skutečnosti zabil dealera Gustu, ho nutí nořit se hlouběji a hlouběji do drogového prostředí. Podaří se mu odhalit totožnost přízraku? Zjistí, kdo zabil dealera Gustu? Tyto otázky provází čtenáře celou knihou a napětí graduje v závěru, kdy dochází k překvapivému odhalení.

Text je psaný v er-formě velmi čtivým stylem, neobsahuje žádné hluché pasáže. Děj postupně graduje, čtenářovy oči s napětím hltají řádek za řádkem bez tendencí cokoliv přeskakovat. Charakterová propracovanost a různorodost postav činí z této detektivky skutečný román, který uspokojí i náročného čtenáře. Velmi působivý je text, který píše dealer Gusta svému otci, jehož totožnost je odhalena až v závěru knihy. Gustova zpověd se prolíná celou knihou jako červená nit a čtenář z ní cítí plno emocí, provázejících snahu vysvětlit svému neznámému otci příčiny své životní prohry.

Tak jako v předchozích autorových knihách, i v tomto díle je postaven Harry do situací, ze kterých se mu podaří vyklouznout shodou šťastných náhod, zkušeností a intuice. Akční scéna ze závěru knihy, kde se Harry ocitá ve vodou zalitém tunelu, mi připadá nereálná a hrdinovo přežití jako utopie. Ale takový už Nesbø je, vždy se mu podaří hlavního hrdinu dostat ze všech svízelných situací a my, čtenáři, tak můžeme s napětím očekávat příchod jara 2015, kdy vyjde desátý příběh Harryho Hola s názvem Policie.

Doporučuji si knihu Přízrak přečíst, poskytuje nejen požitek ze čtení, zábavu, napětí, ale i podnět k zamyšlení nad současnou společností. Autorovi se podařilo vystihnout složité mezilidské vztahy, různé lidské charaktery, touhu po moci, stejně tak jako touhu po spravedlnosti, i přesto, že spravedlnost není taková, jakou bychom ji chtěli mít. A takový je Harry Hole také v tomto díle, nemilosrdně spravedlivý, hledající pravdu, přestože za ni zaplatí cenu nejvyšší. Zamyslím-li se nad prognózou CNN, tak připouštím, že skutečně některé rysy společné s Harrym Potterem tu skutečně jsou. Zdá se, že dnešní doba přeje hrdinům s velkým H.

NESBØ, Jo. Přízrak. Vyd. 1. Překlad Kateřina Krištůfková. Zlín: Kniha Zlín, 2014, 517 s. Fleet. ISBN 978-80-7473-221-8.