Knihkupectví jako lékařská pohotovost

Jean Perdu není jen obyčejným knihkupcem. Je to lékař léčící lidské duše pomocí knih. Každý, kdo do jeho obchodu přijde, najde to, co hledá. Někdo potřebuje jen odreagovat u dobré četby, jiný pak zapomenout na lásku či si připomenout, jaký je to pocit být mladý. Kromě toho má svůj obchod umístěný na velice zvláštním místě - na lodi. I proto se mohou lidé cítit zvláštně, když navštíví tuto Literární lékárnu.

knihaI když je hlavní hrdina samozvaným lékařem lidských duší, sám sobě pomoci nedokáže. Již dvacet let se trápí odchodem své milované Manon, jež ho jedné noci opustila, když spal. Jean ve vzteku všechny věci připomínající Manon zničil a nechal si pouze dopis, který mu po svém odchodu poslala. Ten však celý ten dlouhý čas neotevřel, až do dne, kdy se rozhodl darovat svůj stůl sousedce, která se právě rozešla se svým manželem a neměla peníze ani prostředky, jimiž by svůj byt zařídila. Díky tomu, že Jean dopis otevře, dozví se něco, co ho donutí vstát a jednat, a tak se rozhodne vyplout se svým knihkupectvím za svou dávnou láskou, aby dostal rozhřešení a také možná i odpuštění.

Na jeho cestě ho doprovází mladý spisovatel Max Jordan, jenž po svém velice úspěšném debutu hledá inspiraci pro napsání dalšího díla. Proto mu cesta za dávno ztracenou láskou přijde jako úžasná možnost, jak nějakou tu múzu nalézt. Spolu tedy plují vstříc neznámému a oba doufají, že najdou přesně to, po čem touží.

Hlavní hrdina je fascinující osobnost. Ve svém obchodě dokáže dělat zázraky a pomocí knih dává lidem naději na lepší život. Ve svých padesáti letech ale zjistí, že při všem tom pomáhání nedokázal pomoci sám sobě, a tak po přečtení dopisu od Manon bere zpět do rukou otěže svého života a doufá, že i když ztratil celých dvacet let, ještě není pozdě znovu začít žít a doufat v dobro.

Kniha i sám Jean Perdu jsou velice inspirativní. Dávají čtenáři naději, že nikdy není pozdě začít jednat a že vždy existuje naděje na lepší zítřky. Autorka ve svém příběhu ukazuje pozoruhodný svět knih, jenž je svým způsobem kouzelný. Každý příběh, který kdy člověk přečte, ho ovlivní a někam posune. Může to být jen jedna věta, souvětí či  odstavec, co tohle dokáže, ale díky těmto drobnostem pak člověk může změnit zaměstnání, najít štěstí nebo konečně otevřít oči a zamilovat se. Každý, kdo čte, ví, že pocit z dobře napsané knihy vám nikdo nikdy nemůže vzít a že si tenhle pocit můžete s sebou nést už napořád.

Příběh je psán z pohledu hlavního hrdiny, krom jeho vnitřních myšlenkových pochodů čtenář sleduje dialogy, které vede s dalšími postavami. Do vyprávění je pak zakomponován Manonin deník, jenž si vedla při svých cestách do Paříže a při vztahu s Jeanem. Člověk má tedy možnost poznat city obou hlavních protagonistů.

Kniha, kterou napsala Nina George, nese název Levandulový pokoj a zanechala ve mně úžasný pocit dobra a uspokojení. Navíc kromě samotného vyprávění hlavního hrdiny má na svém konci umístěny dva bonusy. Jedním z nich jsou recepty objevující se v příběhu a druhým pak knihy, které jsou dle hlavního hrdiny léky na duši a srdce při lehkých a středních citových katastrofách. Po jejich přečtení byste se tedy měli cítit rozhodně lépe. Levandulový pokoj vřele doporučuji všem čtenářům všech možných kategorií. Každého zajisté tento příběh zahřeje u srdce, tedy doufám.

Ukázka

Jako dalšího obsloužil Perdu Američana, který se ho zeptal: „Viděl jsem tu nedávno knihu se zelenobílým přebalem. Byla už přeložena?“ Perdu zjistil, že jde o sedmnáct let starého klasika. Zákazník si ho nekoupil, odnesl si místo něj sbírku básní. Potom Perdu pomohl doručovateli balíků nanosit na loď krabice s objednanými knihami a nakonec ještě vypracoval pro stále trochu uštvanou učitelku základní školy z druhého břehu Seiny seznam nově vydaných dětských knih. Utřel malé dívence nos zastrčený do Zlatého kompasu. Její přepracované matce napsal stvrzenku o vrácení daně za třicetisvazkový lexikon, který od něj koupila na splátky.

GEORGE, Nina. Levandulový pokoj. Brno: Moba, 2014. ISBN 978-80-243-6162-8, s. 23.