Když se rozezní Píseň krve

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
mece

Svět fantasy literatury může přivítat nového hrdinu. Anthony Ryan se popral s nepřízní nakladatelů, probděl „dlouhou noc“ [3] a svedl vytrvalý boj pomocí e-booků. Nakonec uspěl a mnozí čtenáři mu zajisté poděkují, že to nevzdal. Takto se totiž mohou ponořit do osudů Stínu krkavce a jeho první knihy s poetickým názvem Píseň krve.

knihaNěkteré prvky použité v knize vám budou připadat důvěrně známé, zejména pokud se zajímáte o tento žánr. Najdete tu bratrstvo mužů, jehož příslušníci se zříkají rodinných vazeb, aby prožili tvrdý život v souladu s přísnými pravidly. Najdete tu opuštěného kluka, který sice není sirotek, příslušností k bratrstvu však skoro jako by byl. Najdete tu přátelství na celý život i romantickou zápletku, nečekané sympatie k nepříteli i bolestnou zradu. Najdete tu množství postav, jejichž jména zní občas zatraceně podobně (od toho je ale vzadu rejstřík), rozlehlý nový svět s vlastními pravidly, která odhalujete během rutiny dní ve výcvikovém klášteře, během nebezpečných zkoušek, znepokojivých rozhovorů i krvavých bitev. Hrubé násilí se střídá se smilováním, upřímná odvaha s bezprávím skrytým za velká slova.

Najdete tu také síly, které se vymykají běžnému chápání, ale nečekejte draky či podobné stvůry ani magii ve smyslu metání kouzel. Spíš mají co do činění s duchovnem, posmrtným životem a nadpřirozenými schopnostmi. Zdejší Víra i „kacířská“ vyznání tvoří nedílnou část světa i zápletky, podobně jako skryté politické úmysly. V postavách odhalíte intrikány, vrahy, náboženské fanatiky, skromné hrdiny i nevinné na útěku.

Ze všeho nejvíc je Píseň krve vojenskou historií, protože protagonista Vélin al Sorna je válečník, jeho Šestý řád je bratrstvem bojovníků a kniha se věnuje jeho výcviku od raného dětství, načež popisuje vojenská tažení, jichž se účastní. Do toho je třeba poprat se s rodinnou historií, která i přes ono řádové odtržení od světa Vélinovi pořád zasahuje do života, a taky vysvětlit záhadu nadpřirozených sil, které se kolem něj stahují.

„Já… myslím, že jsem k tomu předurčen. Že tak to po mně požaduje Víra. Umím to s mečem a s holí jako kovář s kladivem a kovadlinou. Jsem silný a rychlý a mazaný a…“ Zaváhal, věděl, že ta slova musí vyslovit, ačkoli je už teď nenáviděl. „A dokážu zabít,“ dořekl a pohlédl jí do očí. „Dokážu zabít bez váhání. Byl jsem předurčen k tomu, abych se stal válečníkem.“ [1]

Jestli Ryan něco mistrně umí, tak je to dávkování informací. Vyhýbá se zbytečnému opakování, takže třeba o bitevním plánu čtete jednou: ať už při vysvětlování přátelům či aplikaci na nepřátele. Díky tomu, že autor umí používat zkratku, se děj nezadrhává, část knihy s válkami není zatížena podrobným popisem všech střetů a může se tedy věnovat i jiným náležitostem příběhu. Občas vypravěč tímto způsobem udržuje napětí. Třeba vám naznačí, že má Vélin úkol, o kterém nevíte. Či vás zavede na falešnou stopu a nechá v domnění, že víte, jak se věci mají. Hraje si se čtenářem stejně jako knižní Vélin s císařským kronikářem, kterému svůj příběh vypráví, nebo jako hráč deskového Kešetu se svým protihráčem.

„Úspěch této strategie spočívá v tom, že protivníkovu pozornost upoutáš vždy k jedinému otevřenému tahu v jiných částech hracího pole. Klíč je v dobrém krytí tajného útoku, který vede k jedinému cíli: zbavit protihráče Učence, jehož figurka (…) je klíčová k úspěšné obraně. Protivník je však mezitím přesvědčen, že čelí frontálnímu útoku v celém poli.“ [2]

Píseň krve je kniha důkladně vypracovaná, jak po stránce vypravěčské, tak po té dějové. Přináší dobrodružný děj, zajímavý svět i poučení plynoucí z Vélinových poznání. Nakousnuté problémy také vyřeší, pozornému čtenáři budou po dočtení vrtat hlavou jen drobné nesrovnalosti, které patrně poslouží vypravěči v příštích dílech trilogie. Pán věže by měl česky vyjít v dohledné době, třetí díl (Queen of Fire) se chystá v červenci k anglickému vydání (dle Amazonu).

[1] RYAN, Anthony. Píseň krve. Stín krkavce: kniha první. Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 624 s. ISBN: 978-80-7491-173-6. Str. 119.
[2] Tamtéž str. 357.
[3] Rozhovory s autorem, mj. o dlouhém prosazování knihy: http://kavarna.hostbrno.cz/seznam-clanku/koncem-listopadu-vychazi-prvni-dil-fantasy-trilogie-anthonyho-ryana-stin-krkavce-pisen-krve