Zrození legendy – KISS

Ken Sharp je autorem již několika velmi oblíbených knih o slavných hudebnících. Čeští čtenáři a fanoušci kapely KISS jistě budou znát publikaci KISS bez masky, která byla vydána v nakladatelství BB/Art v roce 2005. Nyní na ni navázal titulem Zrod KISS 1972 – 1975, mapujícím vznik této legendární rockové kapely a první kroky k její obrovské slávě. Vydalo ji - stejně jako předchozí titul - nakladatelství BB/Art a já věřím, že bude stejně úspěšná jako její předchůdkyně.

knihaUž dlouho se mi nestalo, že bych vybalovala knihu a tajila při tom dech. U této to ani jinak nešlo. Jedná se o objemný svazek, obsahující doslova poklady. Hodnotné výpovědi „pamětníků“, černobílé i barevné fotografie, ale i zobrazení inzerátů v novinách, původní vstupenky, pozvánky na koncerty; možná si řeknete – fotografie, těch už jsme viděli. Ale toto jsou unikátní snímky zachycující první masky členů KISS, jejich první vystoupení, setkání s těmi, díky kterým se posouvali dál a výš. Samotná publikace má černobílý přebal se stříbrnými a červenými nápisy a působí velmi luxusně. Už jen držet ji v ruce je zážitek.

Nyní se podívejme také na samotný obsah. Ken Sharp na ní spolupracoval s desítkami lidí, kteří se nějakým způsobem dostali do kontaktu se členy kapely. Těmi hlavními, kdo ji pomáhali sestavit, jsou dva členové skupiny – Gene Simmons, plivající krev a oheň, známý svým dlouhým jazykem, a Paul Stanley, kterého znají fanoušci s černou hvězdou na oku. V publikaci najdete především jejich vyprávění o tom, jak se setkali, jak začali zkoušet, jak dali dohromady kapelu a zkoušeli první společné písně. K tomu se postupně přidávají výpovědi všech, kteří se se členy kapely setkali, měli možnost je ovlivnit, nebo se naopak nechali inspirovat. Své vzpomínky zde zanechávají slavní hudebníci (Ozzy Osbourne, Alice Cooper, členové skupin Aerosmith, Black Sabbath, atd.), ale také manažeři, majitelé a zaměstnanci klubů, ve kterých hráli, fanoušci… Abecední seznam těch, jejichž slova v knize zazněly, najdete na konci knihy.

Nyní trochu o sestavení kapitol. Celkem jich najdeme 36. Jsou rozděleny podle důležitých kroků, které ovlivnily zrod kapely a její postupný růst.  Po krátkém úvodu kurzívou následují výpovědi – vzpomínky. Na začátku řádku je vždy tučně a velkými písmeny uvedeno jméno toho, kdo vypráví, případně v závorce krátká informace o koho se jedná (podrobněji pak ve zmíněném seznamu na konci publikace). Jednotliví aktéři se střídají tak, jak si zrovna na něco vzpomenou, doplňují se; během chvíle se začtete do uchvacujícího textu a zapomenete, že sedíte v křesle s knihou v ruce. Náhle se ocitnete v hudebním klubu, vnímáte kouř z cigaret, odér alkoholu a slyšíte tóny prvních písní KISS.

Zrod KISS jsem přečetla jedním dechem. Jsem přesvědčena, že to není jen publikace pro příznivce KISS, ale především přináší náhled do hudebního prostředí v sedmdesátých letech a pomáhá představit si, jaká atmosféra vládla a jaký měla vliv na vznik rockové skupiny.  A poté také snadno pochopíme, že na fanoušky ze socialistických Čech musela působit jako fascinující magnet, který stojí za to schovávat a tajně poslouchat.

PAUL STANLEY: Když jsme se tehdy v prosinci 1973 vrátili do Coventry na ty dva koncerty, už jsme věděli, že je před námi turné, tedy další krok v našem plánu dobýt svět.
ACE FREHLEY: Měli jsme v kapse nahrávací smlouvu, fungující tým, manažera, zcela nové vybavení a kostýmy, takže to pro nás bylo dost důležité vystoupení. Jako obvykle nás vlídné publikum v Coventry přijalo vřele.
GENE SIMMONS: Když jsme tam tehdy v prosinci 1973 hráli, přišlo tak osmdesát nebo sto lidí. Na tom nic zvláštního nebylo, ale my to cítili jinak. V kapele panovala vzrušená nálada, protože jsme krátce před tím podepsali smlouvu s Casablanca Records a byli jsme první umělci u toho labelu. Připadalo nám, že se z nás stanou velké hvězdy. Už od začátku jsme měli dost odvážné sny. [1]

[1]STANLEY, Paul, Gene SIMMONS a Ken SHARP. Nothin' to lose: Zrod Kiss 1972-1975. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2014, 547 s., [32] s. obr. příl. ISBN 978-80-7507-020-3. Str. 176.