Slavné dny v dějinách

ikony

Když se řekne slavné dny, tak se vám možná vybaví internetová televize stream.cz, která už od roku 2010 vysílá publicistický pořad s tímto názvem [1]. Sledovanost pořadu se stále zvyšuje, proto se redaktoři v čele s Pavlem Zunou rozhodli pořad převést do knižní podoby. Za tvorbou tohoto pořadu stojí nejen slavný redaktor a moderátor, do jeho týmu spadají redaktoři Andrea Maloveczká a Martin Krušina.

knihaKniha nese název Slavné dny. 50 + 2 příběhy, které psaly historii. Možná si řeknete proč 50 + 2 příběhy? Myšlenka tohoto počtu je v tom, že si máme každý týden v roce přečíst jedno téma, které změnilo dějiny. 50 příběhů a jejich datace sedí přesně do jednotlivých týdnů, pouze 2 jsou mimo toto pravidlo. Tyto příběhy byly vybrány z celkem 180 zfilmovaných slavných dnů. Kniha začíná těmito událostmi: Vznik samostatné České republiky (1. leden 1993), Most Golden Gate (5. leden 1933) a Jan Palach (16. leden 1969).

To, co dělá tuto knihu tak jedinečnou je její poutavá forma, nejde pouze o teoretická fakta, kniha není ani obyčejnou encyklopedií. Jde o jasné, stručné a poutavé vyprávění. Nejčastěji je slavná událost zobrazena na šesti stranách včetně obrazového materiálu.

Když knihu vezmete do rukou, tak vás hned zaujme titulní strana, na které je 52 fotografií k jednotlivým událostem, které jsou zobrazeny prostřednictvím průzorů. Z tohoto důvodu nemá kniha pevnou vazbu. Což může být bráno jako jedna - podle mého názoru také jediná - negativní stránka. Mezi klady určitě patří velké množství barevných i černobílých fotografií, map a nákresů.

Velmi pravdivý je názor z internetové diskuze k tomuto pořadu, který najdeme na obalu knihy: Skvělá práce, těch několik hlavních informací skrytých do pár minut je tak akorát, aby to nezačalo nudit.

Myslím, že si tato kniha najde místo snad v každé knihovně. Příběhy jsou natolik rozdílné, že si každý najde to „svoje“. Ať už to bude První filmové představení, Titanik, Krach na newyorské burze nebo První letadlo. U některých událostí si řeknete „to znám“, ale najdete tam třeba zajímavé detaily nebo informace, které vám zůstaly dosud utajené. Vždy se budu k této knize ráda vracet s tím, že se dozvím něco nového a rozšířím si obzory.

Slavné dny a jejich reportáže, ať už v podobě filmové nebo knižní, si určitě najdou uplatnění i ve výuce dějepisu, společenských věd nebo mediální výchovy (Vznik samostatné České republiky, „Vítězný únor“ nebo První SMSka). Všechny příběhy je možné v upravené podobě využít ve výuce při rozvoji čtenářské gramotnosti při práci s textem. Tvůrci pořadu mysleli na učitele, inspirace k využití příběhů ve školním prostředí najdeme na webových stránkách věnovaných tomuto pořadu [2].

Autoři i po vydání knižní podoby stále přidávají nové zfilmované díly. Můžeme se nechat překvapit, zdali vznikne i další knižní vydání, určitě je slavných dní v dějinách spousta a je z čeho vybírat.

ZUNA, P. Slavné dny. 50 + 2 příběhy, které psaly historii.Zlín: Kniha Zlin, 2014. ISBN 978-80-7473-267-6.