O životě náctiletých i dospělých s příchutí smrti

Tajuplný Případ Amelia od začínající americké spisovatelky Kimberly McCreight vyšel již v minulém roce u nakladatelství Ikar. Od začátku je směle srovnáván s bestsellerem Zmizelá od Gillian Flynnové. Opravdu je tak dobrý, nebo se jedná o chytrý marketingový tah?

knihaKariéra této autorky začala v klasickém duchu. Krátce po vystudování práv zjistila, že se v budoucnu tomuto oboru věnovat nechce. Celým svým srdcem milovala psaní a tomu chtěla věnovat i svou další budoucnost. Brzy po vydání svého debutu získala velice kladné ohlasy a její kniha rychle bodovala v žebříčcích New York Times. Po připlutí na český trh si získává i zdejší čtenáře a buduje si velice slušnou pověst. O čem tedy její příběh pojednává?

Amelia je patnáctiletá dívka, která se musí každý den vypořádávat s pubertou i svými spolužáky. Škola jí nedělá problémy, jedná se o poctivou a slušnou holku. Prakticky typickou šprtku. Její nejlepší kamarádka Sylvia je trošku divočejší a svádí ji k provádění neřestí. Zejména ohledně kluků. Jednoho dne Amelia spadne ze střechy školy a zemře. Zdrcená matka Kate i ostatní její známí se musejí vyrovnat s faktem, že spáchala sebevraždu.

Ale opravdu jí někdo dolů nepomohl? Kate začíná brzy zjišťovat, že za smrtí Amelie může být daleko víc. Vyšetřující detektiv značně odflákl svou práci a zanedlouho případ ukončil. Následně dokonce odešel od policie. Jeho nástupce si ihned všimne zřejmých nejasností a pátrání začíná nanovo. Navíc se objeví i smsky, které sebevraždu vyvracejí. A matka velice brzy zjišťuje, že svou vlastní dceru prakticky neznala.

Případ Amelia je kniha balancující na hranici detektivky a psychologického románu. Nečekejte žádnou příchuť severu. Opravdu má daleko blíže k americkým autorům, i již zmiňované Gillian Flynnové. Rozhodně se nemíním hádat, kdo je lepší. Ale k porovnání přidám i dalšího autora – Harlan Coben. Oba zmiňovaní zkušenější autoři jsou sice již o pár kroků napřed, ale Kimberly McCreight by je mohla velice brzy dohnat.

Jednou z hlavních věcí, které vytvářejí tento brilantní příběh, jsou rozhodně postavy. Vyprávění střídá pohledy matky Kate a dcery Amelie. Díky tomu putujeme z času před vraždou a po ní. Zároveň čtenář sleduje dva rozdílné světy – dospívající dcery a dospělé matky. Více perspektiv dodává románu kouzlo, které si získá každého čtenáře. Zároveň se objevuje i mnoho vedlejších rolí, které výrazně ovlivní životy těch hlavních. Jedná se především o kamarádky a spolužačky na straně mladší generace a bývalé milence na té starší.

Během čtení si všichni velice rychle začnou vzpomínat na svá studentská léta. Dalším kladem románu je jeho uvěřitelnost. Nabízí typické role jednotlivých lidí a situace, které se běžně stávají po celém světě. Pohlížejí na osudy méně oblíbených dětí i těch nejoblíbenějších. I někteří dospělí se mohou v ději lehce najít. Kate se stala velice brzy svobodnou matkou, což jí v životě úplně nepomohlo. Musí se vypořádávat se starostmi rodičovství a zároveň budovat svou úspěšnou kariéru právničky. Po smrti její dcery přichází typické klišé. Najednou si uvědomí, že s ní trávila příliš málo času a vůbec ji neznala. Ale na lítost už je pozdě.

Zatím to příliš nevypadá na detektivku, ale spíše společenský román. Nebýt té náhlé smrti. Kate společně s detektivem Thompsonem rozjede nemilosrdné pátrání. Začne u získaných smsek či internetových materiálů. Brzy se Kate dozvídá věci, které by raději nechtěla vědět. Následuje smršť výslechů, které postihnou všechny lidi v okolí Amelie. Matka se samozřejmě nemůže se smrtí své dcery smířit, a proto velice často zasahuje do vyšetřování. Dokonce se účastní téměř všech výslechů. No asi by to takto ve skutečnosti nešlo, ale je to přece jen román. Postupně se spojují jednotlivé kousky skládačky, které odhalují život mladé dívky. A že rozhodně nebyl vůbec nudný.

Téměř v každé kapitole čeká čtenáře nějaké překvapení, které děj posune trošku jiným směrem. To dodává celému příběhu na zajímavosti a nutí vás číst dál a dál. Prostě nedokážete přestat dřív, než se nedozvíte celou pravdu. Podobně jako u Zmizelé.

Výhodou zejména pro mladší milovníky knih je poměrně moderní prostředí. Objevuje se školní internetový blog, který informuje o nejžhavějších drbech.  Mezi vyprávěními se dočítáte o facebookových statusech Amélie. Ty jsou velice šikovně začleněny do textu. A nechybí ani dlouhé smskové či emailové konverzace. Prostě typické prostředí školáka.

Případ Amelia bych charakterizoval jako psychologický román s příchutí detektivky. Rozhodně nečekejte žádný thriller ani vyvražďovačky. A jestli nemáte rádi školní prostředí, raději se mu vyhněte. Ale jestliže si chcete přečíst opravdu kvalitní knihu, která vás zasvětí do života i smrti mladé holky a jejích problémů, rozhodně nesáhnete vedle. Napětí je maximální a vyvrcholení enormní. Navíc má kniha i velice pěknou obálku, takže ji v knihkupectví prostě nemůžete přehlédnout.

MCCREIGHT, Kimberly. Případ Amelia. Vyd.1. Praha: Ikar, 2014. 408 s. ISBN: 978-80-249-2591-2.