Opravdu jen nejlepší přátelé?

S příběhy o nejlepších přátelích se v současné době roztrhl pytel. I ten následující vypovídá o takovém vztahu. Napsala ho Cecelia Ahernová a jmenuje se S láskou, Rosie. V současné době běží stejnojmenný film v kinech.

knihaCecelia Ahernová se proslavila díky své knize s názvem P.S.: Miluji Tě, na jejíž motivy byl natočen i stejnojmenný film. Mezitím autorka napsala několik dalších románů, které vyšly v překladech po celém světě. Její nejnovější počin S láskou, Rosie vydalo v České republice nakladatelství Motto v lednu 2015.

V příběhu S láskou, Rosie jsou hlavními hrdiny Rosie a Alex, kteří se spolu přátelí již odmalička. Vinou osudu se ale musí na několik let odloučit, aniž by si navzájem řekli o svých opravdových citech. Jejich vztah ale pokračuje díky nekonečným dopisům, e-mailům i telefonním hovorům, překlenujících oceán, jenž je odděluje. Mezi tím si jdou každý svou cestou. Studují, vdávají se, žení se, vychovávají děti i rozvádí se. Zažívají chvíle plné radosti i zoufalství. Často spolu nesouhlasí, ale vždy tu pro sebe navzájem jsou.

Příběh mi dost připomínal nedávno vydanou knihu Jeden den, kde jsou hlavními hrdiny také dva nejlepší přátelé, kteří si až po letech uvědomí, že pro sebe znamenají víc než jen to. Osud jim ale nepřeje a jejich vztah vykvete v lásku až ve velice pozdním věku. Rosie a Alex jsou na tom stejně – tedy alespoň podobně. Oba si uvědomují, že se milují, ale mají pocit, že pokud by se tomu druhému svěřili, tak přijdou o své vzájemné přátelství a důvěru, proto si raději nic neříkají a žijí bez sebe. Ona v Dublinu a on až v americkém Bostonu.

Zatímco v Jednom dnu jsou osudy hlavních hrdinů popisovány pouze z jejich pohledu vždy v jeden ten samý den v roce, v knize S láskou, Rosie sleduje čtenář osudy hlavních hrdinů pomocí dopisů, e-mailů, telefonátů a rozhovorů vedených prostřednictvím internetových komunikátorů. Jsou to dialogy, které vedou Rosie a Alex spolu, ale často i takové, jež vedou se svými nejbližšími. Pohled na jejich osudy je tedy komplexnější a čtenář ho může vidět z více úhlů, na rozdíl od Jednoho dnu, kde je příběh člověku předkládán pouze z hlediska hlavních hrdinů a může si tedy jen domýšlet, co si myslí ostatní postavy.

Příběh se mi líbil. Životní osudy hlavních i vedlejších postav byly uvěřitelné a čtenář v nich zajisté najde podobnost s osudem svým nebo svých blízkých. Nachází se zde totiž situace, které mohou potkat každého z nás. Nechtěné těhotenství, nečekaná smrt v rodině, ale i štěstí v lásce a dlouholetá přátelství. Jedinou věc, jež bych knize vytkla, je právě fakt, že hlavní hrdinové jsou nejlepší přátelé, kteří se do sebe musí nutně zamilovat. Proč by jejich vztah nemohl zůstat v rovině čistě přátelské?! Každý kamarádský vztah muže a ženy nemusí vždy skončit románkem. Mimo to ale byla kniha velice dobrá. Příběh ubíhal velice rychle i díky častým změnám vypravěčského stylu a střídání pohledů různých postav.

Díky dlouhé časové ose, kterou příběh mapuje, může čtenář vidět vyvíjející se osobnosti hlavních postav. Čtenář se s nim seznamuje v době jejich dospívání, sleduje jejich počínání při budování kariéry a hledání štěstí ve středních letech, až se s nimi dostává do stáří. I když jim přibývají léta, je jejich přátelství stále silné i přesto, že se za ten čas oba změnili.

Knihu doporučuji všem, kteří si oblíbili styl autorky Cecelie Ahernové. Zajisté nebudou jejím nejnovějším počinem zklamaní, ba naopak zajisté si jej užijí, jelikož autorka umí ve svém čtenáři vyvolat emoce, které jsou u četby velice podstatné.

Ukázka

Od: Rosie
Komu: Alex
Předmět: KATASTROFA!
Nemůžu tomu uvěřit! Právě jsem mluvila s tvou mamkou. Volala jsem ti, abych si s tebou popovídala, ale řekla mi tu strašnou novinu. To je ta nejhorší zpráva, jakou jsem se v životě dozvěděla! Prosím Tě, jestli můžeš, zavolej mi! Tvůj šéf mi kolem dokola opakuje, že v pracovní době nesmíš telefonovat. Hele, UTEČ odtud! NIKDY V ŽIVOTĚ nechci pracovat v kanceláři.
To je hrůza. Je mi příšerně!

AHERNOVÁ, Cecelia. S láskou, Rosie. Praha: Motto, 2015. ISBN 978-80-267-0246-7, s. 30.