Andělé a démoni aneb neustálý souboj dobra se zlem

Knih na andělské téma vyšlo již bezpočet a o to víc se jich řadí přímo k žánru young adult. Proč si ale vybrat zrovna Prozřetelnost ze stejnojmenné série? Protože její autorkou není nikdo jiný než Jamie McGuire a knihu s překrásnou obálkou vydalo nakladatelství Yoli.

knihaVždycky tady byli po boku lidí. Ať už jde o strážné anděly, kteří většinou k lidem chovají až mateřský cit a chrání je před vším zlým, anebo o démony, kteří naopak lidem škodí, kde mohou, a rozhodně si neberou žádné servítky. Ale také tu jsou ještě kříženci, míšenci, v nichž se snoubí andělská polovina s lidskou. Andělé je sice většinou nemají moc rádi, ale pokud kříženci dodržují zákony, andělé jim pomáhají. Kříženci prochází již v mladém věku výcvikem, musí být dokonalí ve své práci. Každý kříženec má totiž svého Taleha, člověka, jehož chrání, a pokud Taleh zemře, zemře i jeho ochránce.

Nina Greyová je vysokoškolská studentka pocházející z velmi zámožné rodiny. Že peníze nemohou nahradit vše, to zjistí záhy poté, co jí zemře otec na následky autonehody. Byli si totiž velmi blízcí. Když se Nina poddává žalu, potkává záhadného muže, kterého doposud v Providence neviděla, ale najednou jako by byl všude. Co si zvolí Nina, přijme svůj nalinkovaný život po boku Ryana, anebo se po boku Jareda postaví osudu?

Můžu odejít, Nino. Můžu odejít a nechat tě tomu, s kým bys měla být. Kdybych byl o něco míň sobecký…, udělal bych to. Dokonce i po všech svých hloupých chybách si pořád myslím, že tě můžu učinit šťastnou. Jestli to tak chceš, odejdu,“ zavrtěl hlavou, „ale jestli ne…, poperu se s osudem. Budu bojovat s Nebem i Peklem a vším, co je mezi, abych si tě udržel.“ [1]

Jamie McGuire není na českém knižním trhu dávno žádnou novinkou. Zabodovala nejen v žánru young adult svou sérií Beautiful, v níž dala dohromady dva zdánlivé protiklady. Ale také svým čtenářům již dokázala, že umí psát literaturu i pro dospělé, a to v postapokalyptické knize Červený vrch, kde skupina lidí různého věku utíká před zombie. Ovšem sklidí stejný úspěch i na andělské téma psaná série Prozřetelnost, nebo to bude první zklamání pro věrné čtenáře?

Pokud jste v andělské literatuře sečtělí, rozhodně vám zpočátku neunikne jistá podobnost se sérií Nora Greyová od Beccy Fitzpatrick, dokonce i jména hlavních hrdinek jsou dosti podobná a i Jared s Patchem mají podobný zvyk, který je vlastní všem strážným andělům - vyskytují se tam, kde je nebezpečí, a chrání své vyvolené, ať je to stojí cokoliv. Ovšem tím veškerá podobnost končí. Přeci jen, Patch se na rozdíl od Jareda neproducíruje po světě se střelnou zbraní a nejenže neměl sestru, ale ta Jaredova je skvělý sniper a démony vraždí na potkání bez mrknutí oka.

Postavy nejsou až tak detailně vykreslené, ovšem stačí to k tomu, aby si je čtenář oblíbil, nebo je naopak zavrhl. Hlavní hrdinka nemusí každému úplně sednout, v některých situacích reaguje přehnaně a někdy je až zbytečně citlivá, ovšem lze jí to odpustit, přišla o milovaného otce, a to je obrovská ztráta. Jared se chvílemi opravdu chová jako stalker a je velká škoda, že v příběhu nedostal více prostoru. Do jeho myšlenek mohou čtenáři nahlédnout spolu s Ninou jen na chvíli, při čtení osobního deníku. Bylo to příjemné oživení děje, ovšem pořád se toho čtenář o Jaredovi nedozví dost, ale snad dostane víc prostoru v dalším díle, protože si to rozhodně zaslouží, je velmi zajímavou a záhadnou postavou.

Prozřetelnost je směsí hned několika žánrů, někdy je hloubavá a zdánlivě se nic neděje, ale to zrovna prochází postavy vývojem a činí zásadní rozhodnutí. Jindy je plná erotického napětí, a že tyto scény Jamie McGuire psát umí, o tom není pochyb. Ale také na čtenáře čeká napětí a buďte si jisti, že bojové scény autorka také neošidila, při čtení si budete kousat nehty až do samotného konce a po dočtení už se jen budete modlit, aby další díl, jenž se pyšní názvem Proroctví, vyšel co nejdříve.

[1] MCGUIRE, Jamie. Prozřetelnost. Vyd. 1. Praha: Yoli, 2014, 432 s. ISBN 978-80-87543-25-2.