Osudové rozhodnutí

divka

Od žen se předpokládá, že se postupem času budou chtít usadit a mít děti. Molly Greenová mezi ně ale nepatří. Se svým manželem Danem žije v pronajatém domě, má celkem dobrou práci a touží si zatím ještě užívat volného času a prostoru jen ve dvou. Když tedy přijde Dan s nápadem mít dítě, je poněkud zaskočená.

knihaLucy Dawson ve své knize Ten, kdo odešel (vydalo nakladatelství Domino v roce 2015) řeší téma, se kterým se během svého života zaobírá skoro každá žena. Mít dítě či nemít? Kdy je vhodný čas zplodit potomka? A je muž, s nímž žiji, ten pravý, aby mohl být otcem mých dětí? Tyto i mnoho dalších otázek se honí ženám hlavou, když přemýšlí, zda by chtěly mít rodinu či nikoliv. Mnoho z nich má obavy, že budou muset opustit svůj životní styl a vše podřídit dítěti. Často ale přemýšlí tak dlouho, že už je pak pozdě.

Molly, hlavní hrdinka vyprávění si začne tyto otázky pokládat ve chvíli, kdy se její manžel zmíní o tom, že už by rád otcem byl. Jelikož ale Molly není tak stoprocentně rozhodnutá jako Dan, začnou se v jejich doposud perfektním vztahu objevovat trhliny. Oba jsou rozčarovaní z toho druhého a marně hledají řešení uspokojující obě strany.

Na popud řešenému problému napíše Molly svému bývalému příteli pozdrav na sociální síti. Považuje svůj čin za rebelství a cítí velké zadostiučinění. To ale bohužel jen do chvíle, kdy jí Leo odepisuje. Nevinná zpráva, která měla Molly ulehčit rozhodování, mění její život naruby. Začnou se totiž dít věci, které její perfektní život mohou změnit v peklo na zemi. Jak se s tím Molly popere? A co po ní její bývalý po tolika letech mlčení může chtít?! Kromě dotěrných otázek od příbuzných se totiž musí popasovat s Leem, jenž si její zprávu vyložil úplně jinak, než si Molly myslela.

Autorka díla se zaobírá aktuálními tématy této doby. Díky existenci moderních technologií a sociálních sítí ztrácí člověk stále víc soukromí a je často vystaven nebezpečí ztráty osobního prostoru prostřednictvím sdílených fotek, osobních informací či místa, kde se zrovna nachází. Ať vypadá fakt, že Molly napsala bývalému příteli zprávu, neškodně, skoro si pokazila tímto činem vztah se svým manželem a vystavila dala život v sázku. Nikdy totiž člověk neví, kdo sedí na druhé straně u počítače. Druhým důležitým tématem je těhotenství. Dnešní ženy touží spíše po kariéře, cestování a díky možnostem, které se jim nabízí, často děti považují za ztrátu času nebo je nechávají na pak. Jejich tělo ale často v pozdějším věku protestuje a může se tedy stát, že skončí bezdětné.

Oceňuji, že autorka dokázala do obyčejného příběhu zakomponovat problémy dneška. Chápavý čtenář najde poselství umístěné ve vyprávění. I hlavní hrdinka pozná, že internet je stále místo, kde člověk může komunikovat se starými známými, ale bohužel bez osobního kontaktu nepozná, jak moc se dotyčný změnil od chvíle, kdy jste ho viděli naposledy.

Knihu doporučuji všem přemýšlivým čtenářkám, které ocení dobrou zápletku, zajímavé vyprávění i postavy, jež jsou jak vystřižené z obyčejného života.

DAWSON, Lucy. Ten, kdo odešel. Praha: Domino, 2015. ISBN 978-80-7498-068-8.