Pohádková Afrika

divka

Slovní spojení „pohádková Afrika“ může vypadat jako fráze z reklamního článku některé z cestovních kanceláří, pokud se však týká nové knihy Hany Hindrákové, pak má zcela jiný, konkrétnější význam. Román Očarovaná má totiž zcela jasné pohádkové rysy.

knihaOtec Kateřiny a Sandry po smrti své manželky hledá útěchu v alkoholu a pomalu se upíjí. Po ztrátě zaměstnání spáchá sebevraždu a sestry se rozejdou ve zlém. Kateřina, úspěšná spisovatelka, odjede do Afriky a tam beze stopy zmizí. Sandra se ji vydá hledat. Tím začíná kniha i Sandřino velké dobrodružství. Stejně jako v předchozím románu Dobrovolnice (recenzi najdete zde) jde o hrdinčino první setkání s černým kontinentem a nejedná se, zejména v prvních chvílích, o nic příjemného. Příroda ji však brzy však okouzlovat. Pátrání po sestře nabere správný, ale velmi nebezpečný směr.

Hana Hindráková vložila do svého románu řadu aktuálních témat. Zpočátku jde o utajovaný alkoholismus v rodině, o němž se lidé stydí mluvit a bojí se jej řešit. Zavírání očí před podobnými problémy velmi často vede k obrovským škodám. Tentokrát se do popředí nedostává chudoba v Africe, pouze zprostředkovaně – bída se stává katalyzátorem rozmáhající se zločinnosti. Jednou z forem je nelegální obchod s narkotiky, další téma románu. Ovšem tou nosnou myšlenkou je existence kouzel. Autorka čtenáři předkládá model světa, v němž čáry fungují a s neomylnou přesností zasahují lidi, proti nimž jsou namířena, nebo pomáhají těm, kterým mají přinést zdraví, štěstí nebo bohatství. Avšak Očarovaná není fantasy. Paradigma země, v níž je magie běžnou součástí života, není uměle vykonstruované, jednoduše jen respektuje víru místních obyvatel. V prostředí, do něhož se narodili, není pro vědecká vysvětlení příliš místa.

Fikci románu zasazuje autorka do konkrétních událostí nedávné doby, zejména teroristického útoku v nákupním centru. Hana Hindráková, možná trochu zbytečně v případě beletrie, uvádí i internetové zdroje textů, věnujících se útoku a následné situaci. V rozporu s tak precizním poznámkováním je Očarovaná koncipovaná jako jednoduchý, srozumitelný a nepříliš rozvětvený dobrodružný román. Nehledejte v ní sofistikované literární postupy ani příliš složité zápletky. Šťastný konec je v tomto případě zákonitý. Ovšem Očarovaná ústí do konce přešťastného – hrdinové jsou za prožitá utrpení odměněni mírou vrchovatou, čemuž značně přispívá řada náhod, které se obvykle tak mnoho nehromadí.

Dějem i použitými atributy se román Hany Hindrákové nejvíce přibližuje pohádce. Hlavní hrdinka podniká cestu, na níž bojuje se zlem, cílem je poznání vlastního já. Dospívá, ztrácí nejistotu, teprve po očištění je schopna budovat fungující vztah. Do děje vstupují kouzla, špatná i dobrá. K boji dobra se zlem dochází na materiální i spirituální úrovni. Svět se ovšem mění, a tak ani v pohádkově laděné knize autor nemůže zavírat oči před drsnou realitou. Pokud dříve zlý čaroděj princeznu věznil, dnes ji chce rovnou zabít, z loupežníků, kteří jsou trochu přihlouplí a lze nad nimi snadno vyhrát, jsou chlápci s mačetami a s těmi žádná legrace není.

Hana Hindráková zasvětila Africe velkou část svého dosavadního života. Prostřednictvím neziskové organizace Fair, o.s. se snaží zmírňovat následky chudoby afrického kontinentu, a i když tyto aktivity nemohou vyléčit všechny neduhy, jimiž je Afrika postižena, za touto organizací jsou prokazatelné výsledky. Haně Hindrákové na druhé straně umožnila tato práce cestovat a poznávat, zkušenosti zúročila ve svých knihách. Texty prozrazují, že píše s láskou a z velké části intuitivně. Důležitý je pro ni příběh poukazující na negativní stránky života. Přemíra těch pozitivních, ústících v happy end, je jen přirozeným vyjádřením autorčina přesvědčení, že by věci měly končit dobře, a snaha potěšit potenciálního čtenáře.

HINDRÁKOVÁ, Hana. Očarovaná. 1. vyd. Frýdek-Místek: Alpress, 2015, 224 s. ISBN 978-80-7466-705-3.