Věda ve službách literatury stvořila bestseller

abstrakce

Marťan je čtivé, dobře zvládnuté řemeslo, u něhož se celosvětovému úspěchu nelze zas tolik divit. Je to přesně ten typ knihy, který se přes všechnu vědeckost dobře a pohodlně čte a těžce se odkládá, i když nejste běžný fanoušek science fiction.

knihaPříběh knihy Marťan Andyho Weira je sám o sobě pohádkou. Programátor milující sci-fi deset let psal blog, který si oblíbily na tři tisíce fanoušků. Pro ně začal tvořit příběh o muži, který se pokouší přežít na Marsu poté, co jej posádka expedice omylem opustí při evakuaci. Weirovi fanoušci se dožadovali zpracování ve formě e-knihy, a tak Weir publikoval Marťana na Amazonu, kde byl k sehnání za necelý dolar. Za čtyři měsíce se v žánru science fiction stal nejprodávanější knihou Amazonu, takže nabídka od nakladatelství, které si povšimlo nebývalého zájmu, na sebe nenechala dlouho čekat.

Podle svých vlastních slov se Andy Weir diví úspěchu, který jeho knihu potkal. Ale jemu se zkrátka podařilo vytvořit dobře zpracovaný kus. Má mimořádně přitažlivé prostředí, tematiku Robinsona Crusoe, jen na červené planetě, je vtipný a nezvykle vědecký, takže po jeho přečtení budete mít pocit, že jste právě zvládli neuvěřitelně chytrou knihu. Mark Watney, trosečník na Marsu, totiž přežívá díky svému důvtipu a díky vědě. Chemie, fyzika, matematika, to vše je v jeho službách a pomáhá mu přežít. Detailní popis spalování vodíku ještě nikdy nebyl pro laika tak fascinující. Přitom nehrozí, že by čtenáře odrazovala příliš velká odbornost. V tomto směru je kniha vystavěná na jistotu. Přestože Watney očekává, že pokud umře, jeho záznamy najde maximálně zase jen další odborník z NASA, vše detailně a srozumitelně vysvětluje.

Kniha nabízí dva vyprávěcí pohledy. Jako první se ke slovu dostává Mark, který se po nehodě probouzí sám na Marsu. Navzdory nečekané situaci zachovává chladnou hlavu a snaží se vymyslet, jak přežít. Jenže tady nastává první kámen úrazu. Samotné zápisky dennodenně se opakujících činností jednoho muže by vystačily sotva na jednu povídku, takže se časem Mark ztrácí z dohledu a přidává se druhý, objektivnější pohled. Prostor dostává situace na Zemi, která postupně bobtná do celosvětového měřítka. Do příběhu se zapojuje NASA, média, čínští vědci, posádka kosmické lodě a vše se dovysvětluje.

Přitom právě první kapitoly, které tvoří jen Markovy zápisky, jsou mimořádně působivé. Postava je totiž uvržena do neuvěřitelné situace a čtenář je odkázaný pouze na to, co si Mark zapíše. Ví tedy ještě míň, než postava samotná. Mark netuší, co se dělo během bouře, co se stalo s posádkou a do svého deníku zaznamenává jen aktuální dění na Marsu, bez potřeby objasňovat sám sobě známé informace. Takže se zlehka dotýká jmen a událostí, ale jelikož jde o pro něj známá fakta, nic k nim nedodává. A tak je čtenář zmatený a touží po informacích, kterých se mu nedostává.

S příchodem druhého vyprávěcího pohledu se vše postupně vysvětlí, nastává dokonce i několik posunů v čase a situace se obrací. Obě strany, Země i Mars, tápou, zatímco čtenář je ten, kdo ví nejvíc. Veškeré otazníky jsou pryč. A s nimi definitivně i napětí.

Mark Watney je rozhodně sympaťák, ale jeho postava se za celou dobu pobytu na Marsu zkrátka nevyvíjí. Úvod vzbuzuje zvědavost, co se bude dít a jak dlouho Watney bude situaci zvládat. Jenže žádné skutečné drama nenastává a vývoj příběhu začne být jasný po první třetině. A tak už nejde o to, co se stane a jestli to Watney vůbec přežije, ale o to, jakým chytrým způsobem Mark vyřeší další problém. Jeho zápisy nejsou existencionální záznamy muže, který přes rok přežívá sám na jiné planetě, ale spíš žurnalistické zápisy, povětšinou bez emocí.

Ale není to přesvědčivé a strhující drama. Spíš vtipný manuál „Jak přežít na Marsu“ s hláškujícím hrdinou v čele. Vše plyne hladce po povrchu, stejně jako Watneyho rovery. Což nutně neznamená, že kniha je špatná, jen záleží, co od ní očekáváte. Stačí vám fascinující zábava? Pak je dokonalá.

Zajímavosti
Po přečtení knihy vás pravděpodobně bude zajímat, jestli jde o výmysl, nebo zda je něco takového vůbec možné. Ke knize se vyjádřilo několik odborníků, kteří obdivují její faktografickou přesnost. Mezi nimi je podle nakladatele i kanadský astronaut Chris Hadfield.

Sám Andy Weir v lednovém rozhovoru pro web Nautilus uvedl, že se snažil, aby kniha byla přesná. Záměrně vytvořil pouze několik pasáží, které se tomuto vymykají. Jednou z nich je hned úvodní prašná bouře, která má za následek evakuaci posádky. Ve skutečnosti by se nic takového stát nemohlo, protože vítr na Marsu nemá tak velkou sílu, aby shodil raketu. Andy Weir se ale rozhodl pro tento dramatický začátek, protože zapadá do hlavního tématu knihy člověk vs. Mars. Tento souboj začíná jako první Mars.

V současnosti probíhá filmové zpracování Marťana. Točí ho Ridley Scott s Mattem Damonem v hlavní roli. Prozatím je premiéra filmu naplánovaná na listopad 2015.

WEIR, Andy. Marťan. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2015, 342 s. ISBN 978-80-242-4772-4.