Dvě verze Labyrintu

utek

První díl trilogie Jamese Dashnera, Labyrint: Útěk, se stal po celém světě natolik populární, že se zanedlouho po jeho vydání začalo připravovat filmové zpracování, které od zářijové premiéry sklízí úspěch, i když za ním stojí poměrně mladý a neznámý režisér Wes Ball.

knihaKdyž se Thomas probudí v tmavém výtahu, ze kterého mu později nějací kluci pomůžou ven, nepamatuje si ani své vlastní jméno. Velmi rychle se však musí dostat do života na louce obehnané vysokými zdmi, které ostatní hoši říkají Plac. Aby všichni na Place přežili, musí spolupracovat a starat se o živobytí, zatímco skupinka hochů – Běžců – každý den vybíhá za zdi do Labyrintu, který se snaží zmapovat a najít cestu ven. S příchodem odvážného, někdy až zbrklého Thomase se ale zaběhnuté poměry na Place začínají měnit, když se hned druhý den ve výtahu objeví první dívka nebo když Thomas společně s dalšími dvěma hochy jako první přežijí noc v Labyrintu plném hrůzných rmutů. Jenže život na Place se také stává nebezpečnějším… Dokáže Thomas společně s ostatními přežít a uprchnout?

V poslední době se s dystopickými příběhy a jejich filmovými adaptacemi doslova roztrhl pytel, přesto je Labyrint něčím jiný. Jak už to tak bývá, postapokalyptický svět se hodně liší od toho současného, a tak ho musí čtenáři či diváci nejdříve poznat. V tomto případě se spisovatel James Dashner vyhnul nudným a zdlouhavým popisům a poznávání celého Labyrintu i života v něm propojil s dějem, díky čemuž se můžete těšit na spoustu akce již od samotného začátku. Stejně tak si ani neuvědomíte, že vás autor uvádí do děje, protože do něj společně s vámi uvádí i Thomase. Pokud se rozhodnete sledovat filmovou verzi, taktéž se nemusíte bát, že byste se ztráceli v souvislostech, tvůrcům se podařilo vysvětlit vše podstatné, i když si některé záležitosti poupravili.

S odlišným světem souvisí také nová slova, která autor trilogie vymyslel právě pro tento příběh. Zapotil se tedy i překladatel, ale myslím si, že se mu převedení názvů do češtiny opravdu povedlo. Vždyť takové pojmenování pro příšery v Labyrintu – rmuti (Grievers) – samo o sobě vyvolává nepříjemný pocit.

Při čtení můžete povolit uzdu své fantazii, vždyť je jen na vás, jak bude vypadat rmut, plac nebo samotný Labyrint. S tímto si hodně vyhráli i filmoví grafici, kteří přišli s opravdu úchvatnými scénami. Labyrint je grandiózní a divákovi běhá mráz po zádech. A co teprve když se na scéně objeví uslintaní rmuti…

Co se postav týká, snažili se tvůrci držet knižní předlohy a musím uznat, že se jim to opravdu podařilo, protože všichni herci a jejich výkony působí velmi věrohodně. Hlavně Dylan O’Brien (Thomas) byl naprosto přesná kopie knižního hlavního hrdiny, vzhledově i chováním. Za velmi dobrý tah považuji fakt, že většinu postav ztvárnili spíše neznámí herci, takže si je divák nespojuje s jinými rolemi.

A v čem se vlastně Labyrint: Útěk liší od ostatních dystopií? Soustředí se výhradně na děj, který je plný zvratů a akce. Nečekejte tedy žádnou romantickou zápletku, i když byste ji mohli očekávat, když do děje vstoupí první dívka. Tak si ale autor pouze připravil půdu pro další díly. Zatím si však můžete užívat téměř dvě hodiny ničím nerušeného boje o přežití a únik z labyrintového vězení, které doprovázejí zdařilé efekty a podkreslující hudba.

Pokud budete film sledovat až poté, co si přečtete knihu, zřejmě vám celou dobu v hlavě poběží jediná věta: ,,To bylo v knize jinak.” Ano, filmoví tvůrci opravdu změnili hodně důležitých aspektů, přesto bych neřekla, že k horšímu. Z Labyrintu se tak staly dvě verze, které mají společný základ, přičemž každá je svým způsobem svá a dobrá. Někomu se možná bude líbit více kniha, jinému film, pokud se dokážete od druhé verze oprostit, mohou se vám líbit obě. A tak neváhejte a Labyrint si přečtěte nebo se na něj podívejte.

Labyrint: Útěk (Maze Runner)
USA, 2014
Délka: 114 minut