Jaké to je být na útěku a nevědět, zda neutíkám sama před sebou?

divka

Hlavní hrdinka knihy Nejdražší dcera, Jane „Janie“ Jenkinsová, se po deseti letech dostala z vězení. Byla odsouzena na doživotí za vraždu své matky. Nyní se hříčkou osudu ocitá na svobodě, ale netuší, zda skutečně vraždila ona, nebo někdo jiný. A co když skutečný vrah bude chtít zabít i ji?

knihaJane je sympatická hrdinka, která má sice poněkud svérázné chování, přesto si dokáže získat srdce čtenářů. Na začátku příběhu se proměňuje v úplně jinou ženu – zkracuje a barví si vlasy, nasazuje brýle a neslušivé oblečení, mění své jméno. Pomoc přitom může očekávat pouze od právníka, který ji obhajoval ve vězení. Dá se mu však skutečně věřit? A co šílenec, který vede internetové stránky sledující zločince a je přesvědčen, že je Jane vinna? V přestrojení proto prchá a dostává se na stopu podivné minulosti své matky. Na základě útržků rozhovoru s cizím mužem, který zaslechla těsně před matčinou smrtí, odjíždí do zapadlého městečka, aby vypátrala vraha. Netuší však, jestli jím opravdu není ona sama.

Elizabeth Littleová je mladá americká autorka, která má na svém kontě již dvě knihy – ovšem odborného rázu. Nejdražší dcera je její beletristická prvotina. Nakladatelství Knižní klub, které knihu vydalo, vsadilo na velkou reklamu a přirovnalo ji k psychothrilleru Gillian Flynnové – Zmizelá. Názory čtenářů jsou různé. Osobně nemám tyto upoutávky ráda, neboť si myslím, že čím větší se dělá reklama a srovnání knihy s nějakou slavnou „kolegyní“, tím větší zklamání po přečtení přichází. Ani u této knihy se mi srovnání nelíbí, ovšem důvody k tomu mám jiné. Pro mě je Nejdražší dcera mnohem lepší než Zmizelá.

Kdybych se měla zamyslet nad tím, co obě knihy spojuje, pak je to snad jen napínavý děj… Prostředí, ve kterém se příběhy odehrávají, jsou zcela odlišná, hrdinky rovněž a konec konců i samotná pointa je zcela někde jinde. Místem, odkazem až do 19. století a spletitou rodinnou historií mi byla Nejdražší dcera mnohem bližší, Jane sympatičtější a celkově se mi děj lépe četl. Jednotlivé kapitoly – ne však všechny – jsou započaty/ukončeny vsuvkami v podobě novinových článků, soudních výslechů či webových vzkazů, které odkazují nejprve na Janinu minulost, později na to, jak blízko už je jí šílený stopař zločinců.

Objevily se nové informace o tom, kde by mohla pobývat nejslavnější propuštěná vězenkyně Janie Jenkinsová. Trace Kessler, který píše blog „Beze stopy“ a nabízí podstatnou sumu za informace, které by vedly přímo k objevení jejího místa pobytu, včera spekuloval, že Jenkinsová by mohla být objevena v jednom z měst podél trasy vlaku Amtrak California Zephyr. [1]

Abych shrnula celkové dojmy z této novinky, jsou skvělé. Škoda jen, že nakladatelství nevydává víc takových publikací. Hrubý, až vulgární jazyk z knih Gillian Flynnové zde střídá ironie a sebekritika, přičemž hlavní hrdinku nedokážete nenávidět. Přestože až do poslední chvíle nevíte, zda je, čí není vražedkyní své matky, budete se o ni bát, budete s ní krok za krokem odhalovat podivnou minulost a zjišťovat, že nic není tak, jak by se mohlo zdát.

Věřím, že milovníkům krimipříběhů a psychothrillerů se bude kniha líbit. Jen bych doporučila oprostit se od všech reklam srovnávajících Nejdražší dceru se Zmizelou. Jsou zbytečné a zavádějící. Tato kniha má na to, aby si svou popularitu vybojovala sama, a určitě to nebude dlouho trvat.

[1] LITTLEOVÁ, Elizabeth. Nejdražší dcera. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 2015, s. 267. ISBN 978-80-242-4781-6.