Skutečný příběh o vraždě, justičním omylu a utrpení člověka

Amanda Knox a její kniha Čekám, až mě vyslechnete přináší svědectví o jednom z nejkontroverznějších soudních případů posledních let.

knihaDramatický příběh začíná ve chvíli, kdy se mladá Američanka rozhodne studovat v daleké italské Perugii. Nachází si nové přátele a poznává tamní kulturu. Tento život by byl téměř idylický, kdyby v noci prvního listopadu nedošlo k brutální vraždě její kamarádky a spolubydlící Meredith. Od tohoto okamžiku prožívá Amanda doslova peklo, které si většina lidí ani nedokáže představit.

Místní policie se pouští do zapeklitého vyšetřování a velice brzy dochází k překvapivému stanovisku. Vražedkyní má být právě Amanda a její přítel Raffael. Velice tvrdé výslechy a následné uvěznění téměř zničí život dvou mladých lidí. Důkazy nejsou příliš přesvědčivé, ale italská mordparta má jasno. A pokusí se usvědčit dvojici za každou cenu. To je ve zkratce náplň celého děje této knihy, která je sepsána podle skutečných událostí. Po mnoha dokumentech, článcích i ztvárněních se rozhodla sama Amanda přesvědčit svět o své nevině.

Velice osobitý příběh v podání samotné obžalované chytne za srdce většinu čtenářů. Hlavní představitelka se snaží sama sebe popsat jako obyčejné děvče, které jen bylo v nepravý čas na nepravém místě. Popisuje své mládí i události předcházející soudnému dni. Téměř od samého začátku je každému jasné, že vyprávění je opravdu hodně zkreslené a neobjektivní. Američanka rozhodně není žádné poupátko, za které se ovšem neustále považuje. Její sexuální úlety a častá konzumace drog o tom přesvědčí většinu lidí. Ale to z ní stále nedělá vraha.

Na druhou stranu je díky značné mladické rozjívenosti téměř “pochopitelné“, že se detektivové podívali právě tímto směrem. Ovšem jejich metody při vyšetřování jsou nad míru chápaní obyčejného smrtelníka. Velice často docházelo k falšování důkazů a naprosté ignoraci faktů. Právě o tom se nás Amanda snaží celou dobu přesvědčit. Dalším problémem při výsleších byla i jazyková bariéra. Až po delší době se anglicky mluvící dívka naučila italsky natolik, aby mohla sama ovlivňovat chod případu. Předtím byla odkázána na překladatele, které jí občas příliš nepomáhali.

Kniha velice zajímavým způsobem nabízí pohled do zákulisí soudních procesů i vězeňského prostředí. Setkáváme se s mnoha vězeňkyněmi i dozorkyněmi, které byly odlišných povah a chování. Většina čtenářů si asi běžně nepředstavuje, že by se ocitla na druhé straně mříží. V každém státě je tato ubytovna pro zločince trochu jinak řízena a má odlišné zvyklosti. Přesto většina jejích obyvatel může trpět podobnými problémy. Jedním z nich je i samota a stesk po blízkých.

Můžete se ponořit hodně hluboko do Amandiných pocitů. Její návštěvy příbuzných byly velice omezené a ani telefonátů nebylo příliš mnoho. Přesto se jí rodina a blízcí snažili neustále podporovat a obětovali jejímu osudu svůj vlastní život. Po mnoho dní si její matka i otec připadali jako ve zlém snu, kdy jejich dítě muselo překonávat obrovské těžkosti.

Veliký důraz je kladen na místní korupci, předpojatost a faleš státních úředníků. Je opravdu až s podivem, jak byli někteří vážení lidé přesvědčeni o Amandině vině. A to bez pádných důkazů! Krutost a povýšenost některých policistů je až neskutečně zarážející. Přesto se i v tomto prostředí našlo několik lidí, kteří se snažili maličko zlepšit život odsouzené. Jedná se například o vězeňského duchovního, který po celou dobu věřil v Amandinu nevinu. Bez jeho psychické podpory by se možná dívka naprosto zhroutila.

Během čtení se probojujete až k téměř samému konci, kdy jsou oba mladí lidí zproštěni obvinění. Jejich obhájce to stálo mnoho práce, protože jim neustále někdo házel klacky pod nohy. Přesto tím celý příběh nekončí. Následně se konal další soud a až v letošním roce byli Amanda i Raffael definitivně shledáni nevinnými. Za vraha byl označen Afričan Rudy Guede.

Připravte se na opravdu poutavou a velice osobitou story. Nečekejte příliš nestranný pohled. Asi se dá pochopit, že jeho autorka byla po letech utrpení značně zahořklá. Připomnělo mi to knihu Jiřího Kajínka, která vyšla v minulém roce. Nechci tímto jejich osudy příliš srovnávat, ale v obou případech se objevilo několik shodných prvků. Zejména nepřesvědčivé důkazy obžaloby, které stačily k uvěznění. Zároveň se zainteresované osoby snažily přesvědčit čtenáře, že jsou téměř andělíky. Jestliže jste četli obě tyto knihy, dáte mi jistě za pravdu.

Na závěr nesmím vynechat pozvání na filmovou verzi, která se právě chystá do kin. Již v minulosti vznikl na toto téma jeden snímek, který poměrně hodnověrně ztvárňoval všechny důležité situace. Tentokrát se rozhodli tvůrci dát novému zpracování poměrně výstižný název – S tváří anděla.

KNOX, Amanda. Čekám, až mě vyslechnete. 1. vyd. Praha: Motto. 2015. 488 stran. ISBN: 978-80-267-0374-4.