Kniha, na kterou čekali všichni milovníci Oldřicha z Chlumu

Jméno Vlastimila Vondrušky je na českém trhu už dobře známé. Do srdcí čtenářů se dostal díky „epopejím“, na kterých si vyzkoušel široké pole historického velkorománu, ale ještě dřív prostřednictvím svých historických detektivek. V nich vystupují dvě hlavní postavy, které vyšetřují zločiny. Jiřího Adama z Dobronína nyní ponechme stranou, neboť – ač je to s podivem, tolika čtenářům a hlavně čtenářkám neučaroval. Jeho o několik set let starší „kolega“ Oldřich z Chlumu se oproti tomu stal téměř členem mnohých domácností.

knihaOmlouvám se za rozsáhlejší úvod, ale byl potřeba, abych vysvětlila, proč se dostává tolik pozornosti fiktivní knižní postavě. Kdyby vyšla kniha o Harry Potterovi, nikoho to už asi nepřekvapí, ale Oldřich z Chlumu? Taková kniha potěší právě čtenáře Vlastimila Vondrušky, kteří na podobný literární počin dlouho čekali. Od vydání první knihy s tímto hrdinou uběhlo již mnoho let. Poprvé ho mohli čtenáři poznat v knize Dýka s hadem, kterou nakladatelství Moba vydalo v roce 2002. Od té doby autor přidává jednu skvělou detektivní zápletku za druhou a Oldřich z Chlumu, jejich hlavní hrdina, se dostává do našich podvědomí a opravdu je jakýmsi členem rodiny. Nemít na nočním stolku některou z detektivek Vlastimila Vondrušky nebo netrávit večer „s Oldřichem“ se pro mnohé z nás stává zvláštností a netrpělivě očekáváme vydání dalšího románu. Jelikož v červnu 2015 vychází jubilejní, již 20. díl, rozhodl se autor obdarovat čtenáře tím, že jim věnuje speciální publikaci o Oldřichovi z Chlumu.

O tento počin si řekli především diváci sami. Byla jsem svědkem na besedě s autorem, kam směřují jejich dotazy, a věřím, že se na takových příjemných večerech často opakovaly. A tak autor přišel s knihou, která mnohé vysvětluje. Mohli bychom ji rozdělit na dvě pomyslné části. V první se autor věnuje „technickým,“ záležitostem, ve druhé pak přináší 4 nové, dosud neotištěné povídky.

První část začíná sympatickým vyprávěním, jaké někteří z nás znají již ze zmíněných besed. Což ovšem vůbec není na škodu. Je to taková příjemná vzpomínka na osobní setkání s autorem a čtenář si možná ani neuvědomí, že se po většinu čtení usmívá. Není na škodu ani dovětek autorovy ženy, Aleny Vondruškové, která velmi mile upřesňuje některá manželova tvrzení.

Pak už se dostáváme k samotnému hrdinovi. Ruku na srdce, kolika z nás vrtalo hlavou, jestli nějaký Oldřich z Chlumu skutečně někdy existoval. Byla to historická postava, nebo jen literární hrdina? A pokud někdy existoval, byl skutečně takový, jakého nám ho pan Vondruška předkládá? To všechno jsou otázky, na které autor odpovídá a vysvětluje mnohé další okolnosti. Pro literárního Oldřicha z Chlumu je pak příznačný trochu zmatený životopis, který je dán především tím, jak autor píše své knihy. Nevycházejí totiž v chronologickém pořadí a autor nedodržuje systém, ve kterém by na sebe navazovaly. Tím vzniká mnoho čtenářských otazníků. Aby jim autor předešel, přináší základní data o tomto hrdinovi. Tak si snadněji upřesníme, jak Oldřich poznal svou první lásku Annemarie, jak se seznámil s Blankou, posléze i známější kapitoly, kdy se stal správcem severních Čech a oženil se s naší oblíbenou Ludmilou z Vartemberka. Pro méně známé kapitoly Oldřichova života pak autor vymyslel právě zmíněné čtyři nové povídky, které přináší druhá polovina knihy.

Velmi oceňuji také výčet všech knih, ve kterých náš hrdina vystupuje, a také představení ostatních postav, které Oldřichovi pomáhají s pátráním, a vysvětlení, ve kterých knihách vystupují. Čtenáři, kteří nemají představu o historických pramenech, ze kterých může autor čerpat, jistě ocení i kapitolu věnovanou právě tento dokumentům, stejně jako upřesnění některých „oldřichovských omylů“.

První část je tedy skutečně spíše „technická“, přesto se čte velmi dobře a přináší přesně to, co jsme již dlouho očekávali. Čtyři povídky pak představují obvyklý a nám známý čtivý styl, který nijak nepřekvapí. První dvě povídky přinášejí méně známé období Oldřichova života a mně osobně úplně nenadchly. Není to tím, že by byly špatně napsané nebo by nebyla zajímavá zápletka. Ale zkrátka to nebyl ještě „ten Oldřich“, na kterého jsem zvyklá. V dalších dvou už se náš hrdina více podobal sám sobě a tak i já jsem se nechala lépe vtáhnout do děje. Detektivní zápletky mi také přišly promyšlenější a napínavější, než ty předchozí. Opět jsem se nechala strhnout a hledala zločince spolu s hrdiny.

Vše doplňují barevné fotografie autora, jeho ženy a kolegů, umístěné na křídovém papíru uprostřed knihy. Jsou kvalitně popsané a čtenář ví, na co se dívá.

Nezbývá mi, než jménem čtenářů poděkovat nakladatelství Moba i autorovi, že nám tento knižní dárek věnovali. Jsem přesvědčená, že nebude chybět v žádné z knihoven milovníků Oldřicha z Chlumu.

VONDRUŠKA, Vlastimil. Oldřich z Chlumu: Román a skutečnost. 1. Brno: Moba, 2015, 271 s. ISBN 978-80-243-6489-6.