Pár kilo lásky

Všechno předem důkladně promyslet. Sehnat kvalitní a čerstvé suroviny. Smíchat, zamíchat, promíchat. Samozřejmě v ten pravý čas a ve správném poměru. Šéfkuchařka Anna ví zcela přesně, jak připravit dokonalé jídlo. Může ale stejný postup fungovat i při přípravě dokonalého života? Britská spisovatelka Saira Shah pro vás „uvařila“ poutavý a dojemný román s autobiografickými prvky Myšky v kuchyni.

knihaAnna ještě před narozením svého prvního dítěte přesně ví, že její malá holčička bude krásná, sofistikovaná, skromná a vyroste v prosluněné Provence, kam se krátce po porodu s manželem Tobiasem odstěhují. A bude se jmenovat Freya, stejně jako nordická bohyně lásky a zrození. Jméno dítěte je však nakonec to jediné, co se z Anniných dokonalých plánů splní. Freya se totiž narodí s těžce poškozeným mozkem a nikdy se nebude správně mentálně ani fyzicky vyvíjet. Když se novopečení rodiče dozvědí, že jejich dcera je nebude schopna ani rozpoznat a čeká ji pravděpodobně život na lůžku, rozhodnou se, že takové dítě nesmí zničit jejich dosavadní životy. Tobias rázně odmítá Freyu přijmout, ale Anna nakonec nedokáže potlačit takřka živočišnou lásku ke svému dítěti.

Také další Annin sen se uskuteční děsivě pokřiveným způsobem. Rodina se sice přestěhuje z Londýna do Francie, ale místo ve vysněné Provence skončí v Languedocu, kde zakoupí obrovský rozpadající se statek Les Rajons. Pluky myší, nezkrotná příroda a dítě trpící neustálými záchvaty začnou pomalu rozkládat i lásku Anny a Tobiase. Zatímco Anna utíká před pravdou k zavařovacím sklenicím a Tobias se uzavírá v nahrávacím studiu, žije jejich láska k malé Freyi svým vlastním životem.

Podaří se Anně s Tobiasem najít k sobě znovu cestu? Jak si poradí s láskou k dítěti, které nemá budoucnost? Zvládnou dát Freyu do ústavní péče a začít život zase od začátku? Zůstanou na nezkrotném statku Les Rajons, nebo je tvrdá příroda nakonec pokoří? A jak do jejich životů zasáhnou místní obyvatelé – Julien, který vlastně není, zručný Kerim s podivným tajemstvím, Lizzy tančící magické tance kolem stromů, růžolící „madona“ Yvonne a svérázný Ludovic?

Myšky v kuchyni je silný příběh, který otevřeně vypráví o strachu, sobectví, zradě, odcizení, ale také o naději, síle a lásce, kterou je někdy nesnadné dávat. Kdybych měla vybrat jen jedno slovo, které tento román vystihuje, vybrala bych si slovo „lidský“. Postavy v knize jsou velmi snadno uvěřitelné. Občas se chovají bezohledně, chybují, snaží se svým vlastním způsobem smířit s nesmiřitelným a přitom se pokoušejí vyznat v tom, co vlastně cítí.

Saira Shah je matkou dítěte se stejnou lékařskou diagnózou, jako má románová Freya, což nepochybně zásadním způsobem ovlivňuje hloubku a náboj, který v sobě kniha nese. Autorka píše velmi čtivým stylem. Knihu tvoří dvanáct kapitol (dvanáct měsíců v roce), které jsou dále rozděleny do kratších celků. Někdy se zdá, že čím kratší určitá část je, tím úderněji dokáže autorka vystihnout popisovanou atmosféru.

Myšky v kuchyni je jedna z těch vzácných knih, které plynou s neuvěřitelnou lehkostí. Žádná věta není zbytečná, všechny postavy románu mají své právoplatné místo a čtenář je nenásilně unášen nevšedním příběhem.

Ukázka:

„Nesmíme dopustit, aby nás to rozdělilo,“ šeptám.
Cítím, jak mě k sobě silně tiskne. „Zkus prosím tě pochopit, že nebudu moct tohle dítě milovat,“ říká Tobias.
„Panebože, to je strašné, co říkáš?!“ Ačkoliv mu to vytýkám, kousek ve mně je mu provinile vděčný, že vyslovil obavy, které jsem se bála si sama připustit.
„Ještě nevíme, jak špatně na tom je,“ říkám. „Může to být velmi… mírné. Pamatuješ si na tu paní, co žila naproti? Její syn měl Downův syndrom. Měla to trochu těžší, ale on to zvládal. Dokonce získal práci v Tescu.“
„Nechci obětovat svůj život, aby moje dcera dostala práci v Tescu.“
„Ale ona je tak roztomilá.“
„Roztomilá je,“ říká Tobias pevně. „Ale je to doživotní trest.“ [1]