Zátiší s kousky chleba

priroda

Byla to láska na první pohled. Knížka Zátiší s kousky chleba mě zaujala svým líbezně staromilským přebalem. A ocenění autorky Anny Quindlenové Pulitzerovou cenou dýchalo kvalitou. Neváhala jsem a knihu si vybrala. A nelitovala jsem ani jedinou minutu při čtení příběhu o nečekané lásce. Zátiší s kousky chleba je vyprávění o ženě, která dospěla ke zjištění, že život je mnohotvárnější, než si vůbec dokázala představit. A i o tom, že některé věci nevidíme takové, jaké jsou.

knihaRebeca Winterová se v mládí proslavila sérií snímků, které pořídila jedno obyčejné ráno u sebe doma. Pár fotografií nepořádku na kuchyňské lince – a stala se z ní uznávaná umělkyně. Celé roky ji fascinovalo, jak ji tehdy kritici vynesli do nebe. Po letech úspěchů ale Rebeca uvízne ve smyčce stereotypu, pracovního i osobního.

Šedesátiletá Rebeca si uvědomuje, že je za uměleckým i osobním zenitem, opouští život na Manhattanu, který je pro ni po rozvodu příliš náročný, a hledá novou inspiraci v zapadlém venkovském městečku. Až tam, na loveckém posedu, ve společnosti pokrývače Jima Batese, zjišťuje, že skutečný život je barvitější, než jak ho viděla přes hledáček fotoaparátu.

Anna Quindlenová je uznávanou novinářkou, kritičkou a spisovatelkou. Je autorkou řady úspěšných románů, česky zatím vyšly dva – Jediná správná věc a Zátiší s kousky chleba. V poslední jmenované knize mě Anna Quindlenová uchvátila svým mistrným vypravěčským uměním. Postupně si prostřednictvím skoků do minulosti atřídáním prostředí i postav skládáme mozaiku Rebečina života. Vidíme všechno. Příběh zachycuje její školu, práci, syna, manžela, rodinu i její přátele, staré i nové. A to velmi důmyslně.

Kniha upoutá i díky tomu, že je Anna Quindlenová všímavá pozorovatelka, která hřejivým způsobem vykresluje myšlenky i situace a velmi citlivě sděluje čtenáři hlubší pravdy, aniž by ho nutila se nad nimi zamyslet. Jen mu je předkládá a nabízí. A nad některými detaily jsem se skoro rozplývala blahem – třeba nad tajemstvím Maddie, nebo příběhem Psa.

Postavy vykresluje s velkým umem, a přitom naprosto nenásilně, velmi přesně a zároveň ponechává prostor představivosti. Autorka se soustředí převážně na povahu lidí, ale i na okamžiky, které je v životě potkaly a utvářely. Mistrně si všímá postav z malého městečka - zanedbávané upovídané majitelky kavárny, tvrdé nepřístupné matky i hodného pokrývače Jima Batese.

A výborně popsaná je především postava hlavní hrdinky. Rebeka bývala nemilovaná manželka a upracovaná matka. Jednoho dne, vyčerpaná po celodenní péči o synka a přípravou večírku pro manželovy přátele, dostala vnuknutí. Vyfotila zákoutí své kuchyně a stala se slavnou. Úspěch získala mimoděk a stál ji manželství. Závist jejího manžela byla nevyslovená, ale všudypřítomná. A Rebeka stárne. Proplouvá životem nejistá a nemilovaná. Finanční problémy ji zaženou do městečka, kde kromě nižšího pronájmu hledá i uměleckou inspiraci, a z nenápadného přátelství s obyčejným, laskavým o mnoho let mladším pracovitým mužem se vyklube nečekaně hluboký cit, který je však velmi křehký.

Zápletka příběhu je velmi prostá, ale kouzelně podaná. Není to čtení plné dech beroucích zvratů, ostrých potyček a vášnivých milostných vzplanutí, ale citlivě vyprávěný příběh o lidech, zvířatech a životě. O životě, který ve světle reflektorů velkých galerií nečekaně zazářil, ale uvnitř více méně skomíral, blafoval, aby přežil, ale po šedesáti letech se rozhořel. Nenápadně a sladce. Čtení této knížky mi připomínalo posezení s teplým čajem na horské chatě s výhledem na smrkové stráně, kdy vás na tváři laskají poslední paprsky hřejivého slunce a s vlasy si pohrává vítr. Možná trochu sentimentální pocit, ale skutečný a přítomný po celé čtení knihy. A i kniha je taková, velmi reálná a pravdivá.

Zažila Rebeka svůj umělecký návrat, nebo upadla v zapomnění? Dokázala znovu plně probudit své srdce, nebo ho uspala jako už tolikrát? Zamilovala si život v malém městečku v sychravém počasí, domě s děravou střechou a nefunkční elektrikou, anebo raději utekla zpátky do svého obrovského slunného bytu v Manhattanu? A co pro ni znamenalo nejvíc? To se dočtete v laskavém příběhu Zátiší s kousky chleba.

Quindlenová, Anna. Zátiší s kousky chleba. Vyd. 1. Praha, Ikar, 2015, 254 s. ISBN 978-80-249-2774-9.