Recenze: C.D. Payne – Nestydaté plavky

Americký spisovatel a volnomyšlenkář C. D. Payne, autor úspěšné série Mládí v hajzlu, si pro své čtenáře připravil líbivou jednohubku plnou jemného ironického humoru. Vraťme se spolu s ním do roku 1957, kdy hezká děvčata ještě věřila na počestnost a maličké bikiny dokázaly vyvolat na pláži hotové pozdvižení. A to vše je zabalené do příjemného oddechového čtení o šarmantním floutkovi Colmu Moranovi s královskou apanáží, který se jednoho dne probral ze svého hollywoodského snu, aby se ocitl ve snu ještě barvitějším. Nebo snad spíše v noční můře?

knihaDvaadvacetiletý absolvent Yale, který měl lepší prospěch než pár posledních sportovců, musel na místo kariéry filmového producenta převzít na tatíčkův pokyn krachující továrnu na výrobu plavek pro korpulentní dámy v dalekém zapadákově. A zmítaný hormony se v malém městečku Ukiahu stává terčem vdavekchtivých žen.

Hlavu mu plete sebestředná herečka Betty, se kterou chce Colm točit nezávislé filmy a možná jí i nasadit snubní prsten. Dále se schází s Juanitou, místní královnou krásy, s níž mu domluvila rande její babička. Také se mu líbí jeho sličná hospodyňka, výtvarně nadaná Jean, která si ho všemi možnými způsoby drží od těla. A nakonec je tu Norma, emancipovaná návrhářka, před kterou musí Colm chránit svou vlastní ctnost. A do toho se mu pomalu v hlavě rodí nápady na ještěří plavky. A především na plavky nestydaté – na bikiny.

C. D. Payne je americký spisovatel, který vystudoval historii evropských zemí na Harvardu, poté se živil jako redaktor, grafik, reklamní textař či fotograf. Měl asi třicet zaměstnání a žádné se mu podle jeho slov nelíbilo. Nakonec zakotvil u psaní, stal se úspěšným autorem kultovního deníku Mládí v hajzlu, majitelem nakladatelství Aivia Press a autorem řady románů. V nakladatelství JOTA vyšly jeho knihy Holubí mambo, Americké krásky, Brenda Veliká a další.

Kniha Nestydaté plavky mě lapila hned na první stránce. Je plná příjemného sebeironického humoru, kterým oplývá nejen vypravěč příběhu Colm, ale i některé další postavy. Je ovšem dosti specifický, takže se nemusí líbit každému. Ale já se nad knihou s chutí zasmála i v plném autobusu lidí. Od příběhu nelze čekat nic hlubokomyslného, je to příjemně laděné, retro, letní, nestydaté čtení. Je o vztazích mladého muže, kterému se zapalují lýtka, i o nabývání zodpovědnosti, kterou nikdy neměl. A také je zajímavé zjišťovat, co se v padesátých letech mohlo stát mladému muži, který neuměl říkat ženám ne.

Charaktery postav jsou uvěřitelné, občas trochu zjednodušené, ale velmi sympatické. Hlavní hrdina si umí dělat legraci sám ze sebe a rád glosuje dění okolo sebe. Je vynalézavý, trochu mladý, trochu nerozvážný, ale uličnicky šarmantní v tom, jak uvažuje o ženách, sexu a dalších radostech života. Moc jsem mu přála úspěch nejen na poli plavkovém, ale i milostném.

Líbí se mi také, že postavy, které mohly skončit jako karikatury, např. Juanita, místní kráska Švestkových slavností, se nakonec ukázaly jako živoucí. Na druhou stranu se zde objevují i pitoresknější postavičky, jakou je třeba bývalá postarší návrhářka plavek pro korpulentní dámy, která musela být vzhledem ke svým návrhům buď šílená, nebo naprosto slepá. Tak i druhá návrhářka v řadě, která připomíná tak trochu splašenou veverku pálící za vším mužským, co má dvě ruce, dvě nohy a dýchá. Nakonec i tyto postavy mají v příběhu smysl, protože bez nich by kniha nebyla plná legračních situací a přešlapů.

Nestydaté plavky také popisují mně nepříliš známé období amerických dějin, konkrétněji atmosféru maloměsta. Ráda jsem srovnávala názory či životní styl v tehdejší době s tou naší. Rovněž bylo zábavné sledovat, jak Colm občas shazuje některé události či osobnosti pop kultury – jako například Elvise Presleyho či kung-fu filmy – a tvrdí o nich, že nikdy nemohou uspět. A voilà. Chybička se vloudila.

Nestydaté plavky jsou zkrátka tou pravou knihou pro deštivé podzimní odpoledne, kterou jen neradi pustíte z ruky. Je to čtení, které potěší, rozehřeje a na konci čtenáře odmění ještě jedním drobným nečekaným odhalením.

Payne, C. D. Nestydaté plavky. Vyd. 1. Brno: Jota, 2015.  312 s. ISBN 978-80-7462-750-7.