Recenze: Chris Pavone – Nehoda

kniha

Thriller Nehoda se pro mě stal jedním z příjemných překvapení tohoto roku. Americký spisovatel Chris Pavone potvrdil své kvality, přestože se to neobešlo bez několika škobrtnutí. Většina jeho fanoušků mě teď bude posílat do horoucích pekel. Nechci nijak snižovat dílo tohoto autora, protože patří rozhodně mezi ta kvalitnější. Na druhou stranu v dnešní obrovské konkurenci se sebemenší přešlap trestá velice tvrdě.

knihaPříběh je postaven na neznámém rukopisu, který se jednoho dne dostane do rukou literární agentky Isabel Reedové. Ta ještě nemá ani potuchy, jak výrazně ovlivní její stávající život. Nejedná se totiž o žádný beletristický brak, ale neautorizovaný životopis jednoho z nejmocnějších magnátů. Obsahuje několik informací, které by ovlivnily téměř celou Ameriku.

Každý jeho budoucí vlastník bude v ohrožení života, choulostivé informace totiž nechtějí někteří lidé pustit do světa. Rukopis v první chvíli vypadá jako spása pro každého člověka z literární branže, který v současnosti přešlapuje na místě.

Jednou z nejdůležitějších charakteristik každé knihy je jednoznačně prostředí. V tomto bodě se povedl autorovi opravdový majstrštyk. Vybral si pro román jedno z těch nejpopulárnějších, totiž samotnou literární branži. A rozhodl se do toho pustit ve velkém stylu. Nehoda je vedle své thrillerové podstaty zároveň i malým průvodcem po nakladatelském světě. Dozvíte se, jak fungují složitá vyjednávání. Poznáte i drsné konkurenční boje. Samozřejmě zůstává otázkou, nakolik se Pavone nechal inspirovat vlastními zkušenostmi či pouze fikcí. Vedle toho si zároveň musíte uvědomit, že se jedná o americkou půdu. Ale přesto vás samotná atmosféra prostě nadchne.

Ústřední dějová linka je rovněž velice přitažlivá. Hlavní roli v ní hraje kniha, která nemá spatřit světlo světa. Přestože se ji její vlastníci nesnaží příliš šířit, žije si vlastním životem. Tu ji někdo ukradne a někdo předá dalšímu. Části samotného rukopisu si samozřejmě můžete přečíst a tím zamířit do minulosti. Rozkrývají pozadí celé zápletky a spojují některé zdánlivě nesouvisející události.

Hlavní postavou je sice literární agentka Isabel Reedová, ale zároveň nepůsobí úplně dominantním dojmem. Velice důležitý je i samotný magnát, záhadný autor rukopisu, tajuplný agent a několik dalších. Všichni se navzájem střetávají, což se stávalo již v minulé knize. Rozhodně tedy nemůžeme mluvit o nějakém kladném hrdinovi. Ten tu prostě není. Zato padouchů je hned několik, i když nejdříve musíte trochu poodhalit jejich plány.

Lehce rozháraně vlastně působí veškerý obsah stránek. Chvílemi se budete ztrácet a opět nalézat na jiném místě. Většina událostí funguje v poměrně akčním tempu, ale přesto se najde několik slabších míst. V některých okamžicích je samotný děj trochu předvídatelný. Zároveň se musím pozastavit nad celkovým napětím. V průběhu čtení tušíte, kdo je autorem tajemného rukopisu. Takže se vlastně téměř nedočkáte žádného překvapení. No dobře, na konci se dočkáte několika zvratů. Ale určitě by šlo některé skutečnosti lépe zakamuflovat, aby nebyly tak očividné.

Na Nehodu jsem se opravdu těšil, ale možná jsem ji malinko přecenil. Nenechte se mnou příliš ovlivnit. Určitě se jedná o hodnotnou knihu, která zaujme mnoho čtenářů. Ale já jsem od ní čekal možná ještě trochu více. Najdete v ní pár hluchých míst a nervově se z ní asi nezhroutíte. Po jejím přečtení jsem nebyl natolik uspokojen, abych o ní přemýšlel i za několik dní. Přesto musím vyzdvihnout zejména zajímavé nápady, které knihu posouvají mezi ty lepší přírůstky na knižním trhu.

PAVONE, Chris. Nehoda. 1. vydání. V Praze: Knižní klub, 2015, 376 stran. ISBN: 978-80-242-5026-7