Recenze: David Lagercrantz – Dívka v pavoučí síti

kniha

1, 3, 10, 50, 2004, 2005, 1 000 000, 20 000 000, 80 000 000.
Nevidíte v této číselné řadě souvislost? Není divu. Je to jen několik číslic souvisejících s nejslavnější sérií severských detektivek. Roku 2005 vyšel první díl řady Milénium, přestože její autor Stieg Larsson zemřel o rok dříve ve věku padesáti let. Před svým skonem napsal tři knihy, jež se staly vpravdě bestsellery. Larsson se, post mortem, stal prvním autorem, který prodal přes internetový obchod Amazon více než 1 000 000 knih, jeho pozůstalost se odhaduje na 20 000 000 liber a každým dnem narůstá stejně jako počet prodaných knih. Ještě na jaře tohoto roku se celosvětový prodej knih ze série Milénium odhadoval na 80 000 000 kusů. Ve chvíli, kdy čtete tyto řádky, je toto číslo jistě o několik milionů vyšší. Lze se tedy divit hladu čtenářů i nakladatelů po dalším dílu? Úkol nasytit žádostivé masy dostal švédský novinář a spisovatel David Lagercrantz a deset let po první knize tak vyšla Dívka v pavoučí síti.

knihaJe 20. listopadu a geniálního matematika Franse Baldera donutí černé svědomí k tomu, aby si vzal do péče svého osmiletého autistického syna Augusta. V ten samý den čelí Mikael Blomkvist krizi v redakci časopisu Milénium, jež bojuje o zachování své identity, a jen tak mimochodem se někdo nabourá do počítačů nejmocnější špionážní organizace světa, americké NSA. Vše se samozřejmě propojí a do příběhu zasáhne i ruská mafie, stockholmská policie, psychologové, herci a kromě desítek dalších postav i samotná Lisbeth Salanderová.

Ingredience a oblíbené postavy původní trilogie nechybí, hraje se vysoká hra, ve které jde o životy, mnohé dostihne jejich neradostná minulost a spoustě čtenářů to bude, bohužel, vcelku ukradené.

Lagercrantz sice beze zbytku využil svět svého předchůdce, ale jeho kvalit nedosahuje. Neměl k dispozici ani Larssonovy poznámky, ani jím rozpracovaný text čtvrtého dílu, ale v tom se zakopaný pes neskrývá. Ten je v prostém faktu, že David Lagercrantz není romanopisec. On i Stieg Larsson sdílí novinářskou profesi, ale zatímco druhý jmenovaný uměl napsat dílo, u něhož se tajil dech, David Lagercrantz to nedokázal.

Dívka v pavoučí síti má přes 450 stran, ale text často ani neposouvá děj, ani neobsahuje žádnou zásadní, či alespoň trochu zajímavou informaci a čtenář může snadno nabýt dojmu, že jeho jediným účelem je zaplnit pár dalších stran. Akce působí mdle a nikoho nezvedne ze židle, ať se jedná o šachovou partii, či drsnou přestřelku. Selhávají i sáhodlouhé vysvětlovací pasáže. Hluchý text je na některých místech jakoby kompenzován scénami, kdy se hrdinové dostanou ke zdroji informací a náhle zjistí více, než během předešlého namáhavého snažení. Namísto postupného dávkování pozadí příběhu se tak vše na okamžik zasekne a čtenář je nucen překonat několik stran seznamujících ho s něčím, na co stejně často přišel sám. Ke škodě knihy nefungují ani dialogy. Málokdy jsou vtipné a trefné, občas působí nepřirozeně až hloupě, jako například scéna výslechu svědka na policejní stanici. Čtivosti knihy nepřidávají ani na mnoha místech rozebírané matematické či fyzikální otázky, jež bohužel neodborník nejenže nepochopí, ale ani ho nezaujmou.

K původním postavám se přidává řada nových, jež ale k sobě zdaleka nepřitáhnou pozornost natolik, jako jejich starší kolegové. Mnohé, v čele s osmiletým autistickým chlapcem, jenž sice nemluví, ale zato mu to počítá lépe než nejvýkonnějším strojům a maluje, že by Rembrandt zbledl, působí jen jako klišé bez špetky invence.

Srovnáte-li po obsahové stránce předchozí díly s tímto, můžete mít pocit, že se nic moc nezměnilo. Postavy, prostředí i rekvizity jsou v zásadě stejné, avšak jiskra, kterou měly předchozí tři díly, zhasla. Na zadní straně přebalu knihy je, v souladu s mnohými klišé, jimiž se to na jejích stránkách hemží, napsáno: „Zaměřte se na nejslabší místo. Bojujte.“ Podepsána je Lisbeth Salanderová, ale více by se k tomuto vyzvání hodil podpis autora díla. Dívka v pavoučí síti totiž beze sporu je nejslabším místem série a, bohužel, čtenář s ní bude nejednou bojovat, aby se dobral konce.

LAGERCRANTZ, David. Dívka v pavoučí síti. 1. vyd. Brno: Host 2015, 480 s. ISBN 978-80-7491-523-9.