Recenze: Justin Richards – Doctor Who: Silueta

kniha

Justin Richards není v psaní příběhů o Doctorovi nováček, jeho kniha s názvem Doctor Who: Silueta je proto perfektním ztvárněním světa Pána času. Dvanáctý Doktor a jeho společnice v knize přesně odpovídají svým seriálovým předobrazům. Když Clara omlouvá nedostatek Doktorovy společenské uhlazenosti, jako byste slyšeli a viděli Jennu Colemanou a její velké tmavé oči a omluvný úsměv. Když Doktor povzbuzuje náhodné kolemjdoucí, dovedete si bez problémů představit nervózní gesta a trhané pohyby obočí Petera Capaldiho. To je velké plus této knihy.

knihaA kam tentokrát TARDIS zavedla Doktora a Claru? Do viktoriánského Londýna, místa a času, kde žije madam Vastra, její služebná Jenna a mimozemský válečník Strax. Právě tato trojice potěší nejednoho fanouška a je škoda, že ještěrčí žena nedostala víc prostoru. Více prostoru by si zasloužil i Strax a jeho válečnické hlášky.

Doktor s Clarou navštíví Kabinet kuriozit a objeví, že některé artefakty jsou až příliš tajemné. Seznámí se se záhadnou ženou ovládající papírovou loutku tak mistrně, až to zaráží. Vlastně v kabinetu potkají hned několik svérázných postav. Rozbuškou pro tento Doktorův příběh je vražda muže v zamčené místnosti za zavřenými dveřmi. Jediné, co se v pokoji kromě těla nalezne, je rozepsaný dopis pro madame Vastru a papírový origami ptáček. Tento díl má detektivní zápletku.

Richards má spoustu zajímavých nápadů, využití origami je jedním z nich. Příběh má dobrou atmosféru, plnou smogu a sněhu. V závěru trochu pokulhává popis napětí. Strach o Doktora a jeho přátele by se měl vyhrocovat spolu s popisem ďábelského plánu, ale místo toho je až příliš snadné odhalit Clařin plán na záchranu. To Doktorův plán je rafinovanější, bláznivější a nevyzpytatelnější. Zkrátka jako Doktor.

Překladatel se tentokrát vyhnul spornému slůvku sonáč“, ale důsledně se držel sonického šroubováku. Možná i proto, že spolupracoval s DoctorWhofunclub ČR. Koneckonců dvanáctý Doktor sonický šroubovák používá minimálně a ještě si ho změní v sonické brýle. Capaldiho doktor je kombinací dětské fascinace a těla starého muže. A skvěle to funguje nejen v seriálu, ale díky Richardsovi i v knize.

Třetí kniha s Doctorem Who, která v Česku vyšla, je opět podařená a nezbývá než poděkovat nakladatelství Jota, že se této série ujalo. Kniha z univerza Doktora Who je vhodná pro jeho fanoušky, neznalému čtenáři by nedostatek informací ze světa mimozemského Doktora se dvěma srdci zkomplikoval čtení a hlavně by nedocenil drobné nuance, které fanoušci milují.

„Válečník díky nepotřebuje.“
Doktor pokrčil rameny a začal si prohlížet nehty na rukou. V tom případě to beru zpátky.“
„Ale v tom případě,“ dodal Strax, je tvůj vděk přijatelný. Jsem rád, že se slečně Claře během tohoto ohavného útoku nic nestalo.“