Recenze: Nicholls David – Tři na cestě

Douglas a Connie jsou spolu již pětadvacet let. Jejich manželství už dávno není šťastné. Je možné se vrátit na začátek a znovu se zamilovat? To se společně budou snažit zjistit na velké cestě do Evropy, kam berou svého dospívajícího syna.

knihaKnihu Nichollse Davida Tři na cestě vydalo nakladatelství Argo v roce 2015.

Douglas je vědec. Život vidí realisticky a na vše má svá pravidla a postupy. Na dovolenou zásadně jezdí s pečlivě vypracovaným itinerářem a nikdy by neochutnal nic, co nezná. Connie je úplně opačný případ. Je to žena otevřená, optimistická a neustále aktivní. Zároveň je malířkou a dívá se na svět skrz barvy a umělce. Je to bohémka chodící spát až při svítání a je akční převážně v noci. Když se ti dva setkají na večeři, kterou pořádá Douglasova sestra, nevypadá to vůbec na nějakou společnou budoucnost. Oba v sobě ale navzájem naleznou něco, co je přitahuje, a tak má jejich příběh šťastný konec. Tedy alespoň do chvíle, kdy se Connie po dlouholetém manželství začne nudit a svému manželovi oznámí, že až se vrátí z cesty po Evropě, chce od něj odejít. Douglas se ale nemíní vzdát. Nechce ztratit svou úžasnou ženu a chce spravit i svůj ne moc dobrý vztah se synem.

Kniha Tři na cestě může na čtenáře působit jako romantická komedie. On – nesmělý vědec, který nemá moc vysoké sebevědomí. Ona – hvězda večírků s řadou bývalých, ne moc dobrých mužských. Ve vyprávění je ale právě důležitý i ten třetí. Jejich společný syn Albie. Ve středu pozornosti tedy není vztah ženy a muže, ale otce a syna. Autor poukazuje na fakt, že i v tomto vztahu je potřeba pracovat na zdokonalování a že je důležité mluvit spolu a neztrácet naději. Je to vztah, který je často problematický. Chlapci tíhnou spíš k matkám a k otcům si hledají složitě cestu. Tak je to i v případě Douglase a Albieho. Albie je stejně jako jeho matka umělec. Je to bohém, který touží být fotografem. Nezajímá ho svět vědy, nechce s otcem skládat lego, netouží objevovat pravidla přírodních zákonů. A to jeho otce mrzí. Chtěl by svému „chlapečkovi“ ukázat svůj svět, seznámit ho se svou prací a hlavně by s ním chtěl trávit víc času. Na společné dovolené ale zjistí, že místo toho, aby se sbližovali, tak se od sebe oddalují.

Vypravěčem příběhu je sám Douglas. Jelikož je to perfekcionista, má rád věci na svém místě a systém ve všem, co jde, je i kniha takto koncipována. Na první úrovni je kniha rozdělena na dvě části pojmenované Naše velká cesta a Renesance. Na druhé úrovni jsou pak knihy rozděleny na jednotlivé oddíly mapující státy, ve kterých se zrovna rodina nachází. Jednotlivé kapitoly jsou dlouhé maximálně pár stránek, takže čtenář může číst každou volnou chvilku, kterou má.

Autor již ve své knize Jeden den ukázal, že rozumí mezilidským vztahům a umí je skvěle popsat. Věnuje se převážně různým podobám lásky. V Jednom dnu to byla láska romantická, která se vyvíjela od prvního nesmělého pohlazení po silný a pevný vztah, který překonal nejedno příkoří. Ve Třech na cestě je to láska především rodičovská. Ta bezpodmínečná a velice silná. Tak je to i v případě Douglase. I když už je bezradný a zoufalý z ignorace svého syna, dál se snaží, aby si byli blíž. I když možná ne tím nejlepším způsobem.

DAVID, Nicholls. Tři na cestě. Praha: Argo, 2015. ISBN 978-80-257-1560-4, 376 stran.