Recenze: Lenka Tréglová, Jolana Daňková – Antistresové omalovánky pro dospělé 2

kvety

Pokud jste ještě neslyšeli o omalovánkách pro dospělé, tak se možná zastavíte nad tím, proč něco takového existuje. A kdo z nás má čas na nějaké omalovánky? Důvod je prostý, většina z nás hledá činnosti, při kterých si můžeme odpočinout nebo také úplně „vypnout“ a zahodit všechny povinnosti a starosti za hlavu. Někdo si pustí televizi, vyluští sudoku, přečte knihu nebo zajde třeba proběhnout.

knihaPrvní omalovánky proti stresu v nakladatelství Grada jsou překladem díla britské ilustrátorky Johanny Basford Tajná zahrada, Čarovný les a Ztracený oceán. Omalovánky této autorky se staly světovým bestsellerem. Na českém trhu se o vydání prvních antistresových omalovánek s názvem Antistresové omalovánky pro dospělé postaraly dvě ženy, Lenka Tréglová a Jolana Daňková.

Jolana Daňková je výtvarnicí a autorkou ilustrací omalovánek, v současnosti je na rodičovské dovolené. U jejího představení v knize najdete poznámku „výtvarný přetlak“, což je jeden z důvodů, proč se autorka začala věnovat této tvůrčí činnosti.

Krásné ilustrace doplňuje svými texty novinářka Lenka Tréglová, která má dle svých slov „jenom jedny nervy“ a má ráda pozitivní zprávy. Čtenářům popisuje, proč bychom měli raději vymalovávat obrázky, než si kousat nehty nebo se bezmyšlenkovitě dívat na televizi.

Autorky se rozhodly po úspěšném prvním dílu vydat také druhý, který přináší opět sedmasedmdesát obrázků. Nejedná se pouze o omalovánky, v knize najdete také teorii o kombinování barev nebo psychologii barev. Psychologie barev je zajímavou součástí knihy. Vše vystihující je myšlenka, že jsou barvy formou neverbální komunikace, která funguje ve zlomku vteřiny. Pokud jste si mysleli, že budete vymalovávat podle nějaké předlohy, tak tomu tak není, ale pro ty, kteří zpočátku nebudou vědět, jak začít, je nabídnuta „paletka barev pro určitý typ obrázků“. Příklad barevné paletky pro inspiraci, perníkové srdce (orientační název): čokoládově hnědá, bílá, růžová, modrá, zelená. Avšak fantazii se meze nekladou.

Publikace nám nabízí motivy z několika oblastí: lidové motivy, zvířata ze dvora i od potoka, květiny z polí a luk, les a jeho obyvatele, pohádkové postavy, vánoční a velikonoční motivy. Díky širokému výběru budeme mít na výběr v jakoukoli roční dobu. Před každým blokem motivů najdeme pěkné doprovodné texty Lenky Tréglové, které nás naladí na relaxační a zároveň tvořivou činnost.

Velikou výhodou je možnost vyříznutí každé omalovánky. Nabízí se vymalování a následné zarámování, případně obdarování někoho blízkého.

Za jedinou nevýhodu můžeme považovat to, že budeme potřebovat ještě dokoupit pastelky, případně také fixy, abychom mohli začít. Možná už před tím, než začneme vymalovávat první obrázek, zjistíme, že nám obyčejné pastelky, které jsme možná měli naposledy ve škole, stačit nebudou.

Určitě si zkuste navrátit se alespoň touto formou do dětského světa. Uvidíte sami, jaké účinky na vás budou antistresové omalovánky mít. Omalovánky přináší výborné odreagování se od běžného stresu, starostí a předigitalizovaného světa, kde jsme, troufám si říct, závislí na technice. Pěkné je, že za sebou uvidíme nějaký tvůrčí výsledek. Jen by člověk potřeboval více času.

Knihu bych doporučila jako originální, pro někoho možná i vtipný dárek.

V případě, že se budete chtít inspirovat již hotovými obrázky, na sociální síti Facebook najdete přímo stránku věnovanou pouze těmto „českým“ omalovánkám. Můžete se na ni také dozvědět, jaké pořídit pastelky a jak zkombinovat barvy. Sdílení nabízí i sociální síť Twitter.

[1] DAŇKOVÁ, J., TRÉGLOVÁ, L. Antistresové omalovánky pro dospělé 2. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015. 168 str. ISBN 978-80-247-5731-5.