Recenze: Kathy Reichs – Zúčtování

Zúčtování - to je název pátého a zároveň posledního dílu série o Tory Brennanové a její partě kamarádů z ostrova Morris. Kromě přátelství je spojuje ještě něco dalšího. Jsou viráti, smečka. Dlouhou dobu byli jedinou smečkou v Charlestonu, ale to se nenávratně změnilo. Závěr předchozího dílu přinesl šokující odhalení o existenci rudookých virátů. Říkají si Trojice, supervirem se nakazili kvůli pokusům Chance Claybourna a jde jim o jediné. Zničit Toryinu smečku. A pak jsou tu ještě tajemní vládní agenti, kteří se nezastaví před ničím. Virátům z ostrova Morris dochází, že jde o život.

knihaZdá se mi, že série je obecně málo známá. Rozhodně méně než by si zasloužila. Já jsem naštěstí kdysi dávno objevila první díl Virus a beznadějně se do něj zamilovala, i přestože thrillerům a detektivním příběhům ve velkém holduji. KathyReichs je totiž jako spisovatelka jedinečná a z jejích děl je vidět, že má se psaním mnoho zkušeností, které hojně a správně využívá. Všech pět dílů je velice čtivých, autorka používá svižný styl psaní, který se vyznačuje především krátkými odstavci, kolikrát pouze o jedné větě.

To ovšem automaticky neznamená trhaný a naporcovaný děj. Příběh naopak plyne příjemnou rychlostí, dějové zvraty přichází s jakousi samozřejmostí. Po čtyřech dílech od Kathy Reichs jsem pochopila, že ať se daná situace tváří jakkoliv, pravda je vždy diametrálně odlišná a pro mě rozhodně překvapivá! Proto i v Zúčtování na čtenáře čeká několik nečekaných odhalení a kdo si na šokující zvraty potrpí, je tu správně.

Konečně až v závěrečném díle se začínáme dozvídat více o parvoviru, o jeho fungování, vzniku, přenosu a jiných aspektech. Nejsem žádná bioložka, takže jen těžko mohu určit, kde přesně se nachází hranice mezi realitou a fikcí a nikdy jsem po ní ani nepátrala. Právě bez superviru by však celý příběh postrádal svoji jedinečnost a pravděpodobně by nijak výrazně nevynikal mezi dalšími detektivkami pro mládež.

Zvláštností pátého dílu jsou speciální kapitoly, které jsou vlastně přepisem rozhovorů tajných agentů se zájmovými osobami. Kromě dialogického charakteru textu nepostrádají tyto kapitoly ani záhlaví, kde je například napsáno, do jakých rukou spis patří, číslo případu, typ souboru, jména vyšetřujících agentů apod. Celé to působí velice realisticky a podle mého názoru tyto vsuvky skvěle ozvláštnily celý příběh.

Nebudeme si nic nalhávat, i grafika je pro celkový dojem důležitá. Zúčtování si v tomto bodě zaslouží pouze chválit. Pevná vazba je sice jednoduše černá, nicméně přebal s velkým rudým okem a vystouplým písmem mi velmi padl do oka. Stejnou měrou oceňuji i přiloženou mapu Charlestonu a okolí, včetně detailního záběru centra města. I když písmo je poměrně drobné, čtení mi nijak nekomplikovalo. Grafické zpracování je tudíž na jedničku.

Po třech stech stranách brilantního vyprávění plného napětí, což je jedna z nejvýraznějších složek knihy a je ho tam v hojné míře, se dostáváme k úplnému závěru, který je sice trochu komplikovaný a podle mého názoru i zbytečně natahovaný, nicméně se autorce povedl. Je definitivní, ale zároveň naznačuje i cosi dalšího.

Pokud hledáte odstavec s negativy, nenaleznete ho. A není divu. V knize jsem sice sem tam našla nějaké drobnosti, které mi vadily, ovšem jinak ani nestojí za zmínku. Kathy Reichs se převedla v tom nejlepším světle a sérii dotáhla do zdařilého konce.

REICHS, Kathy. Zúčtování. Vyd. 1. Praha: BB Art , 2015, 312 s., 978-80-7507-521-5.