Recenze: Pavel Kovář – Skutečný Miloš Kopecký

Pavel Kovář - Skutečný Miloš Kopecký

Herce Miloše Kopeckého netřeba představovat, proslavil se svými televizními i divadelními rolemi. Do všeho šel vždy po hlavě a i přes své zdravotní problémy se snažil svou profesi dělat vždy precizně a především s láskou.

Pavel Kovář - Skutečný Miloš KopeckýŽivot tohoto herce představuje kniha Skutečný Miloš Kopecký, jejíž autorem ji Pavel Kovář a vyšla v nakladatelství v roce 2015 v nakladatelství XYZ.

Úvodní část knihy je napsaná rukou samotného herce. Začal psát tvořit vlastní životopis, ale nikdy ho nedokončil. Čtenář má tedy alespoň částečně možnost nahlédnout do mysli tohoto génia. Člověk se seznámí s hercovým dětstvím, se vzpomínkami na jeho první zkušenosti s divadlem i láskou.

Autory prostřední části jsou Pavel Kovář a poslední manželka Miloše Kopeckého Jana. Třetí pak obsahuje vzpomínky blízkých na Miloše Kopeckého, poslední čtvrtá hercovy fejetony, glosy a povídky.

Miloš Kopecký nebyl rozhodně žádný nevinný chlapec. Byl to muž, který měl rád ženy a netajil se tím. Všechny jeho manželky musely tento fakt akceptovat, ale ne všechny byly schopné se s tím vyrovnat. I proto byl možná čtyřikrát ženatý a až jeho čtvrtá žena pochopila, že ho nemůže změnit. A tak se s touto jeho stránkou smířila a prožila s ním mnoho krásných let. Úryvek z dopisu dokazuje, že Kopecký svou Janu i přes své zálety miloval.

Já Ti však povím něco daleko důležitějšího, z čehož bys mohla a vlastně měla být šťastna – máš-li mne ráda, jak říkáš! Poprvé ve svém životě neberu své soužití s někým jako provisorium, jako episodku. Poprvé v životě mám pocit domova a poprvé jsem (mimo to počáteční stadium romantismu každé lásky a zamilovanosti!) šťasten! Co můžeš dosáhnout víc?  [1]

Čtyři již zmíněné části jsou děleny na menší kapitoly, často nazvané dle hlavního probíraného tématu. Kromě vyprávění herce a jemu blízkých osob zde čtenář nalezne i osobní dopisy, které Kopecký posílal s velkou oblibou, i dopisy adresované jemu. Často od věrných fanoušků. Kromě toho jsou zde i zápisky z hercova deníku, který obsahuje ty nejniternější pocity, přání a touhy. Myšlenky, které patřily jen jemu.

Díky tomu, že autor použil v knize víc artefaktů z hercova života a nepsal jen strohý životopis, vzniká úžasná mozaika života Miloše Kopeckého. Je to ucelený obrázek toho, jak žil, s kým žil, koho miloval či nenáviděl, čemu věřil a čeho se bál.

Co potom ale dále? Jak dále? Je to vůbec totiž v lidských možnostech a silách? Ale je to vlastně zbytečná a akademická otázka – je to prostě v mých silách? Jiné nemám, tak proč se po nich ptát? – Jirásková jistě mnoho chápe – a přece je Cizinec! Tedy teď, v přítomné chvíli, je to rozpoutané peklo, nepochopitelné.  [2]

Takto popisoval svůj stav, když se naplno projevila jeho maniodepresivní psychóza. I přes svůj optimistický přístup k životu byl často nucen trávit čas na lůžku a čekat, až mu zase bude lépe.

Kniha je tvořena dvěma styly. Jelikož autorem první části je sám Miloš Kopecký, je tu mnoho výrazů, které jsou napsané jinak, než je zvykem dnes. Je to způsobené dobou, ve které Miloš Kopecký žil. Díky tomu ale může čtenář ocenit krásu jeho jazyka, jeho výrazivo a styl psaní. Druhý styl je styl autora knihy. Je to jazyk moderní a námi dnes používaný.

Knihu doporučuji všem, kteří měli rádi tohoto herce a rádi se dozvědí více o jeho profesním i osobním životě. Tato publikace přináší ucelený pohled na tuto výraznou osobnost.

[1] KOVÁŘ, Pavel. Skutečný Miloš Kopecký. Praha: XYZ, 2015. ISBN 978-80-7505-258-2. Str. 164

[2] Tamtéž. Str. 154