Recenze: Jane Stubbs – Kdo pohne osudem

Nakladatelství Alpress vydalo na počátku roku 2016 knihu s názvem Kdo pohne osudem. Její autorkou je britská spisovatelka Jane Stubbs a na obálce se můžeme dočíst, že se jedná o příběh Jany Eyrové v jiném světle. Je tomu tak doopravdy?

knihaJane Stubbs se rozhodla předložit čtenářům příběh, který již částečně znají z pera světoznámé Charlotte Brontëové. Může se proto zdát, že budeme sledovat úplně stejné osudy lidí, jen pohledem „zdola“. Zpočátku se to tak opravdu jeví, neboť příběh vypráví hospodyně na Thornfield Hallu, Alice Fairfaxová. Po pár desítkách stran však začneme tušit, že nás čekají nové příběhy, nové osudy a překvapivé zvraty.

S paní Fairfaxovou se setkáváme ve chvíli, kdy coby vdova hledá nové místo, nové uplatnění ve svém životě. Po krátké výpomoci s miminkem u jedné své příbuzné dostane doporučení na Thornfield Hall. Vzdává se panského postavení a přijímá roli hospodyně, čímž se sice staví do podřadné služebné role, přestává však být závislá na svých dobrodincích a má možnost vlastního platu a částečně i svobody. Tím začíná zcela nový příběh…

Po smrti prvních dvou pánů Rochesterů se dědictví ujímá nezvedený syn, který se dlouhá léta potuloval v cizině. Přijíždí si převzít panství a přiváží s sebou tajemnou ženu, o které tvrdí, že je příbuznou jeho přítele. Je šílená, proto s ní nechce mít nic společného, ani o ní slyšet, ale je nutné, aby o ni bylo dobře postaráno. Za úkol to samozřejmě dostává paní Fairfaxová. Ta postupně zjišťuje, že první ošetřovatelka se chová k šílené dámě jako ke zvířeti, a tak se postará, aby byla vyměněna. S novou pečovatelkou se začíná rozvíjet i nový příběh. Kdo je vlastně tajemná žena v podkroví? Je opravdu tak šílená, jak se na první pohled zdá? Jak tvrdí pan Rochester a jak ji známe z příběhu Jany Eyrové?

Spolu s vyprávěním Alice Fairfaxové poznáváme nová zákoutí domu, jejich obyvatele – nejen panstvo, ale především služebnictvo, jejich osudy, trápení, lásky… Alice Fairfaxová působí částečně jako kazatel, co udržuje v domě řád a pořádek, a částečně jako kuplířka, která pomáhá zamilovaným nesmělým párům ke štěstí. Angažuje se dokonce i v neobvyklé situaci šílené ženy, ze které se, jak už čtenáři Jany Eyrové tuší, vyklube Berta Rochesterová. A tady nastává největší překvapení!

Kdo čeká známý příběh v jiném světle, jak předestírá obálka knihy, bude velice překvapen, stejně jako já. Kdo pohne osudem je totiž naprosto originální román, kde jsou sice známé postavy, ale prožívají zcela nové osudy. Jana Eyrová a její chráněnka Adéla stojí spíše stranou toho všeho. Příběh je vyprávěn nesmírně citlivě, dokáže chytit za srdce, dojmout i rozčílit.

Kdo má rád příběhy z 19. století nebo rád čte klasické romány jako právě Janu Eyrovou, určitě nebude zklamaný a tato kniha by mu neměla v knihovně chybět. Já jsem byla na příběh nesmírně zvědavá a musím uznat, že mě přímo nadchl. Jsem přesvědčená, že stylem vyprávění by se mohl s klidem zařadit mezi světové klasiky a přitom oslovit mnoho nových čtenářů.

STUBBS, Jane. Kdo pohne osudem: příběh Jany Eyrové v jiném světle. Vydání první. Překlad Soňa Tobiášová. Frýdek-Místek: Alpress, 2016. Klokan (Alpress), 294 stran. ISBN 978-80-7466-954-5.