Recenze: Laura Walden, Christine Féret-Fleury – Skrýš na konci útesu

5

Od Laury Walden známe především poutavé ženské romány s maurskou tematikou. Většinou se odehrávají v exotickém prostředí Nového Zélandu a vyznačují se ohromnou čtivostí, tajemstvím, láskou, dojemným příběhem, ale i lstí, pomstou a nenávistí. Nejnovější román Skrýš na konci útesu v sobě rovněž toto všechno spojuje. Jen to exotické prostředí bychom hledali zbytečně. Vystřídalo ho neméně zajímavé místo skotské městečko Portree a rodinná palírna whisky, okolo které se celýíběh točí.

Skrýš na konci útesuHlavní hrdinkou je Dona. Žena, která pochází ze skotské rodiny vlastnící palírnu whisky ve městě Portree. Po smrti svého bratra je považována oficiálně za dědičku domu i palírny a otec na ni kvůli tomu vyvíjí patřičný tlak. Má tendenci jí určovat směr života a zakazovat studium, matka ji navíc tlačí do sňatku s atraktivním právníkem. Není divu, že Dona, která si chce žít po svém, se jednoho dne sebere a od všeho uteče. Nyní se s ní setkáváme jako s úspěšnou majitelkou luxusní londýnské restaurace. Dosavadní život jí naruší telefonát bývalého snoubence a právníka zastupujícího podnik. Oznamuje jí, že její rodiče tragicky zahynuli na moři a ona se stává dědičkou palírny i rodinného domu. Jelikož má předem domluvený velmi výhodný prodej palírny velkému nápojovému koncernu, je odhodlán Donu dotlačit k prodeji co nejdříve. Dona se nevzpouzí. Na ostrově zůstat nechce a touží se co nejrychleji vrátit k dosavadnímu životu. Jenže přání jejího otce bylo jiné. Chtěl, aby si palírnu ponechala a vedla ji dál. K tomu jí má pomáhat vrchní palírník, který je víc než schopný. Kromě toho je také velmi atraktivní. Vadou na kráse je však jeho původ.

Autorka rozehrává milostný román na zajímavém pozadí. Vedle romantického příběhu se dozvídáme mnoho informací o provozu palírny a výrobě whisky. Kapitoly z Donina současného života se střídají s kapitolami, které nás zavádějí do doby před cca sto lety. Počínaje rokem 1919 sledujeme příběh Doniny prababičky, která je považována za černou ovci rodiny. Údajně kdysi utekla s milencem a ponechala v rodném městě manžela a malinkého synka. Čtenáři však na rozdíl od Dony od počátku vědí, že to bylo trochu jinak.

íběh Doniny babičky mi přišel poněkud zdlouhavý a celkově v knížce rušivý. Očekávala jsem na závěr nějaké překvapení ve stylu knížek Kate Mortonové, neboť právě ty mi takto napsaný román připomínal. Bohužel se jen oba příběhy propojily, aniž by se nějaké překvapení konalo. Donin život byl oproti tomu velmi dynamický, zajímavý a boj o záchranu rodinné palírny byl hodně napínavý

Knížka mě od samého začátku zaujala a přibližně po sto stranách se stala neodložitelnou. Musela jsem číst dál a dál, abych se dozvěděla, jak příběh skončí. I když se zpočátku zdálo, že je vše předem jasné, v průběhu vyprávění docházelo k prudkým změnám. Zajímavé bylo zvolení er- a ich-formy. Zatímco Donin příběh vyprávěla autorka v er-formě, ten Mairiin (Donina prababička) vyprávěla ona samotná. Mělo to evokovat deníkové zápisky, které Dona v závěru knížky získala a konečně se dozvěděla, jak to celé s její prababičkou bylo.

Knížka mě rozhodně nezklamala. Stejně jako předchozí autorčiny příběhy byla romantická, napínavá, čtivá a doslova strhla mou pozornost. Pokud tedy hledáte romantickýíběh plný lásky, rodinných pout a silného přátelství, odehrávající se navíc na zajímavém pozadí rodinné palírny, určitě sáhněte po knížce Skrýš na konci útesu.

Skrýš na konci útesu
Autor Laura Walden, Christine Féret-Fleury
Překlad Pavel Dufek,Šárka Belisová