Recenze: Echo Heron – Poledne u Tiffanyho

Lampy od Tiffanyho jsou známé po celém světě. Jsou to mistrovské kousky a každá z nich je originálním kusem, ale víte, kdo je jejich autorem? Nedávno se našly dopisy, které dokazují, že ne všechna sláva, kterou si přivlastňoval Louis Tiffany, mu patřila.

knihaAutorka Echo Heronová se ve své knize Poledne u Tiffanyho (vyšla v roce 2015 v nakladatelství Metafora) zaměřila na příběh úžasně talentované umělecké designérky Clary Wolcottové, která od roku 1888 pracovala pro firmu Tiffany a bohužel nikdy nedosáhla takového uznání, které by si určitě zasloužila.

Clara Wolcottová byla velmi nadaná, na co sáhla, to se jí dařilo. Díky ní mohly u Tiffanyho pracovat ženy a sama Clara dokonce toto ženské oddělení řídila. Bohužel se ale nenarodila v době, která by přála ženám v práci, a tak každý den bojovala se žárlivostí svých mužských kolegů a s nepřejícností svého okolí. Ona se ale nedala a šla dál za svým snem. Nebylo jí však přáno. Přestože pracovala perfektně a dřela do úmoru, svět se nikdy nedozvěděl o tom, že všechny ty skvělé návrhy a úžasné výrobky, kterými se Tiffany chlubil a vydělával na nich jmění, jsou ve skutečnosti její. Naštěstí se teď můžete dozvědět, že za to, že existují krásné Tiffanyho lampy, může jedna skromná a šikovná žena.

V současné době se velice rozmohl žánr životopisných románů. Skutečná fakta jsou zaobalená do vymyšlených příběhů, které spolu tvoří dokonalou mozaiku, která se čte jedna radost. Echo Heronová se zařadila mezi autory, kterým tento žánr rozhodně sedí. Použila dopisy, které si Clara týden co týden vyměňovala se svou rodinou, studovala dostupné materiály o rodině Louise Tiffanyho a soudobé noviny, aby mohla své postavy co nejlépe popsat a děj zasadit do uvěřitelného prostředí. Když si spoustu z toho, co je v knize obsaženo, musela domyslet, tak svou představivost využila naplno. Například o Claře Wolcottové moc informací nenašla, a tak její postavu stvořila na základě vzpomínek jejích příbuzných.

Vyprávění je tedy prokládáno životopisy Clary, její matky a sester a deníkových zápisů Louise Tiffanyho. Plynulost děje to rozhodně neruší, naopak ho tyto části skvěle doplňují o detaily, které by si člověk těžko vymýšlel. Na konci knihy je pak umístěna poznámka autorky, odkud se dozvíte, kde autorka čerpala a co se v současné době stalo s budovami, ve kterých hlavní děj probíhal. Třeba vás tato poznámka inspiruje k dalšímu studiu tohoto tématu.

Vyzdvihla bych také popisné části, kde se autorka věnuje výrobkům, na nichž Clara zrovna pracuje. Popisy jsou detailní a vy tak máte možnost představit si, jak daný předmět vypadá. A to opravdu detailně, od kresleného návrhu, přes použitý materiál až k odstínům barev.

Líbí se mi, že si autorka zahrála pěkně i s názvem knihy. Poledne u Tiffanyho totiž hlavní hrdinka vždy trávila psaním dopisů svým blízkým, takže se v názvu snoubí vše důležité – dopisy, rodina i její vysněná práce.

Pokud jste si tedy tento žánr oblíbili, určitě se vám Poledne u Tiffanyho bude líbit. Nejenže se skvěle pobavíte u četby, ale navíc se dozvíte i něco z historie. Spojíte tedy zábavu s užitečným.

Ukázka

„Vaše lampy s vistárií a s leknínem vyhrály zlaté medaile. Staly se senzací celé výstavy.
Zaplavilo ji nadšení. „Zlaté medaile? Jste si jistý? Obě?“
„Jsem si jistý,“ zasmál se Philip. „Evropské noviny o nich píší, že jsou jedinečné, převratné a revoluční.“
„Dostal tu zprávu i Tiffany?“ zeptala se dychtivě. „Ví o tom?“
„Ví o tom už řadu týdnů.“ Philip ji vzal za ruce. „Dozvěděl se to v červnu.“
Ucítila, jak se jí v hrdle usazuje zklamání a tlačí jako železná koule. Zavřela oči a snažila se nerozplakat.
„To zlato jste ale vyhrála vy,“ popleskal ji Edward jemně po rameni. „Na toho zlomyslného závistivého pokrytce se vykašlete. Jenom žárlí, to je celé. Lidé jsou z vašich lamp nadšení a to je pro vás jako umělkyni to nejdůležitější.“ (str. 302)

Poledne u Tiffanyho
Autor Echo Heron
Překlad Blanka Petáková