Recenze: Elizabeth Aston – Pozoruhodná dobrodružství slečny Alethey Darcyové

Pan Darcy políbil v záři vycházejícího slunce Elizabeth, požádal ji o ruku a tím by mohla skončit jedna krásná pohádka. Jenže neskončila. Elizabeth Astonová se totiž začala sama sebe ptát, jak by to asi v životě slavné dvojice, kterou stvořila Jane Austenová, vypadalo po svatbě. Na tuto otázku si nakonec odpověděla volným cyklem sedmi próz, které se setkaly s velmi pozitivním čtenářským ohlasem. Žánr tzv. austenovské fan fiction začal sice vznikat již v roce 1913, ale teprve Elizabeth Astonové se podařilo dosáhnout skutečného uznání a popularity. Kniha Pozoruhodná dobrodružství slečny Alethey Darcyové jsou příběhem nejmladší dcery Elizabeth a pana Darcyho z Pýchy a předsudku.

knihaAlethea je divoká, nebojácná a sebevědomá dívka, pro kterou je mnohem důležitější, co jí říká vlastní srdce, než co určují společenské konvence. Není tedy divu, že se jí v pouhých osmnácti letech podaří zničit si pověst kvůli nepovedenému románku a hned poté se z trucu vdát za prvního muže, který o ni projeví zájem. Ačkoli je Alethea zprvu přesvědčená, že když si nemůže vzít toho, koho miluje, je úplně jedno, za koho se provdá, brzy z této domněnky krutě vystřízliví. Na první pohled kultivovaný pan Napier se totiž hned po svatbě projeví jako násilník. Považuje za samozřejmost, že manželka je jeho majetek, který může ovládat a týrat, jak se mu zachce. Když se Alethea nedočká pomoci ve svém nejbližším okolí, rozhodne se od manžela utéct za svou sestrou Camillou do Benátek.

V mužském přestrojení se Alethea doprovázená věrnou komornou vydává na nejdobrodružnější cestu svého života. Sama o sobě nebezpečná cesta z Anglie do Francie a přes Alpy až do Benátek se však (nijak překvapivě) ukáže být ještě obtížnější, než si představovala i v těch nejdivočejších snech. Zvládne teprve osmnáctiletá Alethea zdolat půl Evropy a dostat se v pořádku ke své sestře? Jak lze vyřešit nepovedené manželství v době, kdy je rozvod naprostým skandálem? A podaří se ukrýt před společností další (ještě skandálnější) záležitosti, do kterých se Alethea zapletla?

Kniha Pozoruhodná dobrodružství slečny Alethey Darcyové byla mým prvním setkáním s autorkou Elizabeth Astonovou. Nad obavami, že příběh z doby, „kdy nejdůležitějším cílem v životě ženy bylo dobře se vdát“, bude zdlouhavý a nudný, nakonec převážila zvědavost, jak píše žena, která vybudovala svou kariéru díky napodobování stylu Jane Austenové. K vlastnímu překvapení jsem se při čtení nenudila ani trochu.

Ačkoli je příběh jednoduchý a poměrně snadno předvídatelný, plyne s takovou lehkostí, že sotva se do knihy pustíte, udiveně zjistíte, že už dočítáte poslední stránku. Velmi sympatické mi na knize přišlo také to, že se autorka nesnaží své čtenářky získat podbízivým romantickým příběhem. Kdo by závratnou romantiku přeci jen očekával, ten bude pravděpodobně zklamaný. V knize se sice můžete těšit na trochu chladného a inteligentního hrdinu darcyovského typu, ale samotný vztah mezi ním a Aletheou ustupuje spíše do pozadí. Ústředním motivem románu je náhled na to, jak vypadal život urozené ženy na počátku 19. století a jak nesmírně těžké, ba přímo nemožné bylo vybojovat si vlastní svobodu.

Příběh o mladé Alethee Darcyové je jako pudřenka a mušelínové šaty – krásný, i když trochu vytržený z kontextu doby, kterou máme na základě kostýmových historických filmů tendenci si idealizovat. Přesto si myslím, že není špatné si někdy k podobnému románu sednout a zasnít se. Zvlášť, když je velmi dobře napsaný.

Ukázka:

Titus měl vcelku přesnou představu, co se Alethee táhne hlavou. Pro někoho její generace byla léta války s Francií jen vzpomínkou, pozadím jejího dětství. V roce 1815, když u Waterloo dohřměla poslední kanonáda, byla tahle dívka v péči guvernantky, učila se francouzská slovesa, vyšívala a poctivě den co den cvičila na piano nebo harfu.
Ne, Alethea Darcyová si nevyšívala, vyškrtl v duchu jednu z činností. Hudba pro ni byla vášní, a jestli ji nutili vyšívat, její stehy byly uspěchané a nestejnoměrné. Představoval si ji jako divošku, která válí sudy z travnatých kopců, leze po stromech a zběsile utíká krajinou, aniž se stará o to, jestli si zašpiní boty nebo šaty. (str. 133)

Pozoruhodná dobrodružství slečny Alethey Darcyové
Autor Elizabeth Aston
Překlad Jana Jašová