Recenze: Miroslav Oupic – Naše skvělá firma

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Hledání uplatnění po ukončení školy není většinou jednoduchá záležitost. Zejména po době strávené v relativní volnosti při studiu se může zdát, že postavení zaměstnance si v ničem nezadá s životem středověkého nevolníka. Kniha Miroslava Oupice Naše skvělá firma je jakousi satirickou sondou do života v jedné firmě očima mladého muže.

Naše skvělá firmaMladý inženýr David Jahoda dostal od autora do vínku pořádný kus štěstí, místo, které se mu v inzerátu líbí nejvíce, získá na první pokus. Jako člověk, který se doposud do žádného pracovního procesu nezapojil, vidí absurdity, jichž si ostřílení matadoři na poli pracovních vztahů už vůbec nevšímají.

Autor zvolil prostředí, v němž mohl nesmyslnost některých situací dovést do krajnosti – poradenskou firmu. Podobně by mohl použít i firmu například reklamní, či podobnou, která z principu nic hmatatelného neprodukuje. Samozřejmě, že podobné vztahy často panují i ve výrobních firmách, ale jsou limitované tím, že takový podnik musí smysluplně pracovat, aby vytvářel zisk.

Podstatným rysem knihy Naše skvělá firma je vyhrocená hierarchie, připomínající spíš feudální strukturu, v níž existují neomezení vládci, jejich nejbližší poddaní, zneužívající svého postavení, a spodina bez jakýchkoliv práv. V tomto ohledu jsou postřehy autora velmi trefné a popisují situaci z pohledu zespoda, z trochu závistivé pozice podřízeného, vzhlížejícího na pozici svého šéfa.

Humor se v současné době přesunul do jiných sfér. V minulých dobách byly jeho zdroje naprosto jasné a podstata humoru spočívala v umění naznačovat tak, aby všichni pochopili, ale nehrozilo několik let vězení. V současnosti jako kdyby si autoři nevěděli rady kam směřovat, a zvlášť satira nenachází směr. Miroslav Oupic se inspiroval firemním humorem, který se osvědčil v některých sitcomech. Neudělal chybu, protože zejména pokusy o implementaci satiry do typicky českého prostředí zpravidla selhávají. Poradenská firma je globálně univerzální.

Trochu netypická se jeví postava hlavního hrdiny. Místo sympatické postavy lůzra zvolil autor mladíka, kterému se daří i to, o co se ani nesnaží. Krásná dívka z kanceláře se do něj zcela přirozeně zamiluje, jeho milostné zkušenosti jsou oceněny dokonce až na nejvyšší úrovní, práce mu jde od ruky, i když nejbližší nadřízený je – jak jinak – hloupý, nepřejícný a neschopný. Vše směřuje k happyendu, v němž osud rozdává štěstí stále plnější náručí.

Oceňuji, že se Miroslav Oupic zdržel snahy o třeskutý humor a omezil se zejména na absurdní situace, v nichž hlavní roli hrají především manažeři honosící se pozicemi označovanými americkými zkratkami, šikanující své otroky – zaměstnance. Hostesky firma využívá jako prostitutky pro vážené zákazníky i pro vedení firmy, které nicnedělání unavuje a potřebuje občasnou vzpruhu.

Nakladatelství Brána, které knihu vydalo, by mělo více dbát na korektury, aby se v textu nevyskytovaly do očí bijící překlepy, ale jinak je kniha zpracovaná ve standardní kvalitě. Nepodařilo se mi dopátrat autora ilustrací na obálce. Pokud uveden je, pak na velmi dobře utajeném místě.

Naše skvělá firmaje lehké, odpočinkové čtení. Neurazí, pokud náhodou čtenář nesedí ve vedení firmy podobného ražení, ale pravděpodobnost, že by takový člověk po knize sáhl, je mizivá. Nedá se však říct, že by se člověk potrhal smíchy. Do čtení se velmi často vkrádají negativní emoce vyvolané popisem bezohledným zacházením se zaměstnanci. Satira však nemusí být laskavá a vypíchnutí negativ má přednost před prvoplánovým humorem.

Naše skvělá firma
Autor Miroslav Oupic
Nakladatelství Brána