Recenze: Kody Keplinger – OTKA – Ošklivá tlustá kamarádka

5

Dívčí román, u kterého předem víte, jak to celé dopadne. Takže v závěru nejste ani trochu překvapení. Nevyhne se ohranému milostnému trojúhelníky, zato dokáže zaujmout netradiční, svéhlavou hrdinkou, která si nenechá nic líbit a na každou poznámku má kousavou odpověď. Její kuráž a vtip nakonec udělají z knihy pohodové čtení.

OTKA – Ošklivá tlustá kamarádkaBianca nikdy neřešila to, jak vypadá, až do osudného večera, kdy jí školní krasavec Wesley Rush nazval otkou (neboli ošklivou tlustou kamarádkou). Už dříve ho neměla zrovna v lásce, Wesley je totiž známý sukničkář, ale poté, co jí dal tuhle nepěknou přezdívku, se v ní něco zlomilo. Ale místo toho, aby ho praštila, ho nečekaně políbí. A vzniká drama, které se začne komplikovat. Jelikož doma musí řešit rodinnou krizi, tak čím dál tím častěji utíká před problémy do náruče úhlavního nepřítele.

Kniha je rozdělena do 27 kapitol a jedinou vypravěčkou je Bianca Piperová  ̶  cynická, sarkastická, inteligentní, lehce neurotická, nespolečenská dívka závislá na třešňové cole. Díky ní je příběh vtipný. Konečně hrdinka, která má chyby a ví o nich. Není dokonalá, sama přiznává, že je oplácaná, moc malá a navíc má nevýrazné vlasy. Je tedy naprostým opakem jejích krásných, blonďatých, vysokých a obletovaných kamarádek.

Kniha se stala předlohou stejnojmenné americké komedie The Duff z roku 2015, kde si zahrála např. Mea Whitman, Bella Thorne nebo Robbie Amell. Film se od knihy výrazně liší. Ponechán je vlastně jen koncept toho, že v partě přátel bývá jedna „otka“, a také film zůstal věrný svéráznému humoru hlavní hrdinky.

Mně osobně styl autorky vyhovoval. Potřebovala jsem odreagování od učení, a to se téhle young adultce povedlo splnit na jedničku. Pokud čekáte od příběhu něco víc, než že se pobavíte a oddechnete, budete zklamaní. Knihu rozhodně nemohu doporučit každému, má poměrně okleštěnou skupiny cílových čtenářů (kniha pro mladé, navíc pro dívky, které mají rády tenhle žánr).

Autorka psala knihu v sedmnácti letech, což se projevilo v přímé řeči, používá nespisovné tvary slov i vulgarismy. Tedy s velkou přesností přiblížila mluvu mladých lidí, asi v žádné knize jsem nenarazila na více sprostých slov, ale k tomuto žánru se to prostě hodilo. Originálně využívá kurzívu k označení slov, které chce vyzdvihnout. Přímá řeč nehraje v příběhu hlavní roli, u několika stránek se ani nevyskytuje. Prostor je uvolněn myšlenkovým pochodům hrdinky a také se objeví vzpomínky z minulosti. Celý příběh se točí okolo problémů teenagerů, jako jsou trable s kluky, vzhled a rodinná dramata (kniha se dotkne problematiky alkoholismu).

Kody Keplingerová vyrůstala v malém městečku v Kentucky. V sedmnácti letech napsala The Duff (OTKA), kniha se stala bestsellerem USA Today a New York Times. Kody už napsala několik románů pro mladé např. Secrets and lies, A Midsummer´s nightmare nebo Shut out. Do češtiny byla zatím přeložena jen Otka.

Ukázka:
Když jsem se nad tím trochu zamyslela, dospěla jsem k závěru, že být Otkou přináší spoustu výhod.
Výhoda číslo jedna: Nemá smysl dělat si starosti s vlasy nebo make-upem.
Výhoda číslo dvě: Nulový nátlak na to chovat se cool. Nikdo se na vás totiž nedívá.
Výhoda číslo tři: Žádná dramata s rukama.
Na výhodu číslo tři jsem přišla, když jsme se u Jessicy v pokoji dívaly na Pokání. Ve filmu musí Keira Knightleyová prožít celou tu tragickou kvestory s Jamesem McAvoyem, ale kdyby nebyla hezká, ani by se na ni nepodíval. Nikdy by ji nezlomil srdce. Koneckonců, každý ví, že celé to lepší milovat a lásku ztratit…“ je jen snůška keců. (Str. 69)

OTKA – Ošklivá tlustá kamarádka
Autor Kody Keplinger
Překlad Martina Buchlová