Recenze: Darek Šmíd – Žrádlo pro psy (Kladivo na čaroděje 9)

5

Darek Šmíd je další ze spisovatelů, který si může do životopisu připsat prestižní větu „napsal jeden z dílů Kladiva na čaroděje“. Darek Šmíd si jako žánr pro svůj příspěvek do série Kladiva na čaroděje vybral horor. A to pěkně akční horor s důrazem na nechutné zrůdnosti. Přestože se žánr hororu v této sérii už objevil, je Šmídův horor přesto novinkou – nechutnosti, při kterých běhá mráz po zádech, jsou opravdu originální.

Žrádlo pro psy, Kladivo na čaroděje 9Aby se všechny zvraty a dramatické honičky do útlé knížky vtěsnaly, volí Šmíd pečlivě každé slovo. Čtení akčních scén je opravdu dramatické a oči po řádcích jen letí. Současně probíhající věci Šmíd popisuje originálním rozčleněním na body. Potud vše dobré. Bohužel mu v tom mumraji akcí, reakcí a smrti nezbyl čas na vtipné hlášky, které u Felixe a jeho bandy tak milujeme. Sem tam se vtipná scéna a hláška objeví a pak to stojí opravdu za to, tím větší je škoda, že jde o ojedinělé drobky.

Celá šílená jízda začíná opravdu na hororovém místě, v neosobní kanceláři nadnárodní společnosti. Bankéřům se pondělní stres – za drobného magického přispění – vymknul z rukou. Aspoň má Walter dostatek materiálu k ovládnutí. Jak už bývá dobrým zvykem, detailněji si v knize přiblížíme některou z pražských částí, tentokrát to bude Stromovka a Vltava. Příroda se jako kulisa tohoto příběhu opravdu hodí, jde v něm totiž hlavně o nejlepší přátele člověka – o psy. Psí zápasy nejsou zrovna nejklidnější podívanou ani za standardních podmínek, když se ovšem do zápasu zapojí magie a bájná zvířata, jde o podívanou vskutku nevšední. A dokonce i bez přispění Vincence velmi krvavou.

A co by to byl za příběh Kladiva na čaroděje, kdyby nešlo o vražedné, zmutované bestie, které si jako mazlíčka může pořídit jen chorý mozek s degenerativní poruchou. A těchto chorých mozků se v Žrádle pro psy objeví hned několik.

Walter se tímto dílem potácí jako zombie a je zde opravdu detailně a nechutně popsán jeho nekromantický um. I Vincentově schopnosti magické regenerace je věnována značná pozornost. Felix je dokonce donucen se jednomu z členů týmu přiznat ke svému démonickému tajemství. Klaudie se Šmídovi poněkud vymkla z klávesnice, ta tam je lehce ufňukaná utajená alkoholička se slabostí pro ezoteriku. Šmídova Klaudie je užitečná, vtipná a rozhodná. Možná až příliš dramatický posun v rámci jedné novely.

Kromě psích zápasů se ke slovu nebo spíše pohledu dostávají i potkani, jejich využití je jistě originální, ale jízda na motorkách už byla lehce za čarou uvěřitelných bláznivých kousků.

Nechutný díl Kladiva na čaroděje si užijí fanoušci krvavých hororů a méně pak milovníci Felixova sarkasmu. Nejde o špatnou knihu, spíš nezapadla tak dokonale jako ostatní díly do skládanky jménem Kladivo na čaroděje. Příští, desátý díl napsal tvůrce této série Jiří Pavlovský, takže se můžeme těšit na návrat do starých dobrých kolejí. Nebo ne?

Bryskní úsměv. „Všechny uklízečky v téhle budově neznám jménem. Ale všechny jsem ojel. Co. Jsi. Zač?“

„Turista! Ztratil jsem se. Dů jů nou ze vej tů vencelsplac?“

„Hm.“ Úsměv pohasl, zachvěl se ret. „Tak CHCÍPNI!“