Recenze: Susanna Kearsley – Mariana

5

Dvě ženy, dvě lásky, dva osudy! Julie, ilustrátorka žijící v současnosti, se nastěhuje na anglický venkov a začne prožívat dramatický milostný příběh dívky, která na stejném místě bydlela před třemi sty lety. Proč se to stalo právě Julii? Má snad s dívkou něco společného? Může být skutečně reinkarnovanou Marianou a prožívat její život tak jako ona sama?

MarianaJulie Becketová je mladá ilustrátorka, která se již několikrát zcela náhodou ocitla na stejném místě na anglickém venkově. Třikrát se stalo, že musela zastavit auto před stejným domem a třikrát jí při tom přeběhla přes cestu zrzavá kočka. A to v průběhu třiceti let! Když se to stane potřetí, Julie se rozhodne z auta vystoupit a na dům, který ji od malička přitahuje, se podívat blíže. A opět je na místě náhoda, či snad osud… Majitel domu nedávno zemřel, tudíž je na prodej a Julie si jako dědička nemalého majetku může dovolit ho koupit.

A tak jsme svědky jejího nastěhování a postupného seznamování s milými vesničany. Všichni bez výjimky se na novou obyvatelku těší a jsou na ni velmi zvědaví. Schází se v místní hospůdce, přátelí se, pomáhají si navzájem. Dokonce i majitel zdejšího zámku, který se Julii více než líbí. Postupně se sbližují a Julie s ním poznává zámek i okolí a proniká do tajů dražby historického artiklu.

Netrvá dlouho a Julie začne mít podivné sny a vidiny. Zhmotňuje se jí dívka jménem Mariana, která, jak pochopí, v jejím domě kdysi žila. Časem si Julie uvědomí, že nevidí Marianu jako takovou, ale že sleduje Marianin život jejíma očima. A tak začne pátrat, co to znamená. Proč se to děje právě jí? Je snad s tímto domem a s Marianou nějak spojena?

Čtenář románu Mariana sleduje dvě časové osy, které nejsou nijak odděleny a často se navzájem hodně proplétají. Jedna představuje život Julie a její situaci ve vsi a na zámku a druhá představuje to, co Julie vidí ve svých snech – tedy život Mariany. Milostný příběh odehrávající se před třemi sty lety.

Svým způsobem se jedná o velmi zdařilý román, ve kterém vás autorka strhne od první stránky. Čte se velmi dobře a svižně, nedokážete se od něj odpoutat. Problém jsem měla v místech, kde se prolínají oba časy, Julie klouže tři sta let dozadu a hned zase zpět do současnosti. Chvílemi jsem si nebyla jistá, jestli danou scénu vidí Julie, nebo Mariana… To byl však očividně záměr autorky, i když mi to příliš nevyhovovalo.

Přestože se jedná o příběh na konci velmi dramatický, byl od začátku celkem předvídatelný. V životě Julie se nedělo nic negativního, všichni ji okamžitě přijali mezi sebe, měli ji rádi, nikdo jí neubližoval… Bylo to až neuvěřitelné, nereálné! Stejně tak láska Mariany a lorda Richarda byla příliš růžová. Richard neviděl v ničem zábrany, nepozastavoval se nad dívčiným původem, miloval ji, dalo by se říci, že ji až zbožňoval. Na mě byl zkrátka příběh až příliš sladký a růžový. Chybělo mi více dramatických zvratů, více negativních zásahů…

Konec sice příběh hodně vylepšil, ale pokud bych měla Marianu srovnat s novinkou stejné autorky Zimním mořem (recenze zde), tak je Mariana znatelně slabší. Zatímco Zimní moře bylo napínavým historicko-současným románem, Marianu zařadím zcela bez výhrad do červené knihovny.

Přesto se jednalo o příběh velmi krásný, který potěší srdce a duši. Přednost mu dají romanticky založené čtenářky a jistě by mohl potěšit i čtenářky Barbary Erskinové. Jsem ráda, že jsem měla možnost knihu číst, i když mě nenadchla tolik jako Zimní moře.

Mariana
Autor Susanna Kearsley
Překlad Pavel Holub