Recenze: Jiří Pavlovský – Kladivo na démony

5

Desátý díl urban fantasy série Kladivo na čaroděje si vzal na starosti její zakladatel Jiří Pavlovský. Název tohoto dílu je Kladivo na démony, což dává tušit, že se Felixova přezdívka z titulu série konečně vysvětlí. Návrat Pavlovského za klávesnici znamená i opětovné ukotvení čtveřice v jejich původních charakterech. Felix je drsný a vtipný, Walter nekrofilně úchylný, Vincenc mlátí do všeho a všech a Klaudie je důvěřivá.

Kladivo na démonyPavlovský má i výborný talent na začlenění svého literárního příspěvku do kontinua světa Kladiva na čaroděje. Neignoruje uplynulý děj, nepíše uzavřený příběh. Tak se např. skvěle vyřeší nepřítomnost Rashila, vůdce démonů v našem světě, v předchozích dílech série. Stejně tak se na scénu vrací Pavlovským milovaná VVK (Vatikánská vyšetřovací komise), dokonce se dočkáme i narážek na blázinec, ve kterém vegetoval Felix v prvním díle série (Magie pro každého). A taky se vrací k zásadnímu problému ve světě Kladiva na čaroděje – k umírání magie. A nezapomíná ani na Felixův osobní problém – démonické embryo.

Felix Jonáš tento díl stráví v županu. Jako komický i praktický prvek ho použil už slavný Douglas Adams pro hrdinu své trilogie v pěti dílech Stopařův průvodce po galaxii, tak proč by ho nepoužil i Jiří Pavlovský. Felix se ale v županu nevydává na pouť po vesmíru, ale do Pekla. Nebo alespoň na jeho předměstí. A jak k tomuto výletu došlo? To na Felixovy dveře jednou někdo zaklepal a chtěl ho zabít. Scénář, který by nikdo neoznačil za novinku, jednu modifikaci však má – po návštěvnících zbude červená krabice. A lego v ní není. Vlastně čert ví, co v ní je, když nejde otevřít. Možná by to mohla být i ta slavná stavebnice.

Felix útok na svou osobu přežije, nicméně po Praze umírají lidé na zranění, která si nemohli způsobit. Felix má jisté podezření. Vyšetřování se ještě zkomplikuje, když kromě Klaudie i ostatní členové týmu zjistí o Felixovi teď-už-ne-tajné spolupráci s vůdcem démonů. Felixovi opravdu nezbývá než jít do Pekla a snažit se uzavřít pekelnou dohodu. Díky tomuto výletu se dozvíme víc o Pavlovského představě zásvětí. Nic hezkého to není. A co teprve jeho popis démonů. Na druhou stranu má Felix možnost vysloužit si přezdívku Kladivo na démony.

Zatímco se Felix rekreuje v Pekle, v Praze dál umírají lidé. Na scéně se objevuje další starý známý, resp. známá. Velká odpůrkyně magie Petra (opět z Magie pro každého). Postupné rozplétání záhady vynese na povrch různé pravdy – Rashil zjistí nehezké tajemství o magii, Felixova parta se smiřuje (?) s Felixovou zradou a Felix zjišťuje pár zásadních pravd o sobě samém. Další věci se ale komplikují, a tak když už Felix nemusí tajit démonickou dohodu, objeví se jiní, kteří mají drobná tajemství, jež chtějí zatajit. O další komplikace tak není nouze.

Naštěstí se s Pavlovským vrací Felixův čtenáři milovaný humor, černohumorné hlášky a vtipné narážky na seriály a popkulturu, vtipné situace (tentokrát si užije zvlášť Klaudie, jeden její parapsychologický dojezd stojí za to). Do konce série nás čekají ještě dva díly.

Kladivo na démony
Autor Jiří Pavlovský
Nakladatelství Epocha