Recenze: Miroslav Boček – Příliv

Jak dlouho může fungovat společnost současného typu? Do jaké formy se transformuje?  A jakým způsobem? Možná jde o otázky kladené předčasně, ale možná budou aktuální dřív, než bychom se nadáli. V literatuře však není nikdy brzy a hypotetické odpovědi můžeme dostat třeba v novele Miroslava Bočka Příliv.

knihaSpolečnost se hroutí, ve městě vládne chaos, v luxusních čtvrtích není bezpečno. Tlupy nespokojenců táhnou ulicemi a vyvolávají napětí ústící v násilí. Do popředí děje se dostává dvojice, svázaná událostmi, které se staly v dávné minulosti. Postavou, která jí spojuje, je zesnulý ředitel Korporace. Vyšetřovatel, živící v sobě křivdu minulosti, se mu chce pomstít prostřednictví jeho dcery Marie.

Hnutí, přerůstající v revoluci, jakkoliv by mělo být dějinně významné, v příběhu ustupuje do pozadí, zůstává z něj pouze nevýrazná kulisa, sloužící k tomu, aby byli hrdinové vytrženi ze svých běžných životů a postaveni do situací, v nichž se ostře projevují jejich skutečné charaktery. Marie však nebojuje pouze o vlastní existenci, autor ji vše udělal ještě těžší. Náhodou se setkává s malou dívkou Anežkou, vůči níž brzy začne cítit zodpovědnost. Vyšetřovatel má na Marii další páky.

Děj je poměrně komorní, odehrává se v několika základních liniích – sleduje Vyšetřovatele, interakci mezi vyšetřovatelem a Marií, Marií a Anežkou, Anežkou a Jiřím, mužem, který se Anežky ujal.

Vyšetřovatel představuje totalitu, vyrůstající z podhoubí bouřlivých společenských změn. Lidé, kteří bývají vždy nadšeni představou nadcházející svobody a zlepšení životních podmínek, málokdy postřehnou, jak místo jedné vládnoucí garnitury nastupuje jiná, ale v podstatných rysech stejná. Zejména proto, že skutečná moc moderního světa zůstává skryta. Vyšetřovatel zůstává v pozadí, ale tahá za nitky, ničí své nepřátele a získává vliv. Má všechny rysy houževnatého člověka a nezapomíná, neodpouští.

Způsob, jakým se snaží Vyšetřovatel získat moc, je totalitní. Nesejde na tom, pod jakým názvem se takový řád skrývá a kým se zaštiťuje. V konečném důsledku všechny totality hlásají štěstí a spokojenost všeho lidu. V novele Miroslava Bočka však není podstatná politika, důležitá je, jakým způsobem ji provádí Vyšetřovatel, politika je jako odraz jeho osobnosti. Marie funguje jako protiváha, pozice, do níž se dostává nechtěně. Vzhledem ke svému společenskému postavení by měla patřit do tábora vládců, Vyšetřovatel však tuto neviditelnou osu vládci – poddaní vyklonil tak, že z bývalých vládců se stává malá skupinka nepatřící nikam, pouhá lovná zvěř bez budoucnosti. V knize Příliv se ocitáme v hroutícím se režimu, podobném tomu současnému, který nazýváme demokracií. Přesto je bouřící se masa poddaný, sloužící těm, které si ve své naivitě a bezmoci volí jako své zástupce. Ironický sebeklam, jemuž už mnoho let podléháme.

Zvláštní roli v knize hraje Jiří. Bukolický život, který si zařídil mimo město, naruší Anežka, kvůli níž se vrací do nebezpečné zóny. Jiří je symbolem smíření se s neuspokojivým životem plným zklamání a nalezení klidu. Existuje víc důvodů, proč se z něj nechá vyrušit, ale to autor neřeší.

Příliv může zpočátku na čtenáře působit jako společenský román, sledující sociální aspekty velkých změn. Ve skutečnosti se však ve vzrušené atmosféře odehrávají osamělé příběhy, a to ne zcela realistickým způsobem. Některé scény působí snově a jejich interpretace není zcela jasná. Mimo jiné to vyplývá i z ambivalentního vztahu Vyšetřovatele k Marii, vše však směřuje k jediné snaze – ponížit ji. Novela má zajímavou zápletku, i když některé motivace působí nepřesvědčivě, ale slouží spíš pro posouvání děje. Kniha je Bočkovou prozaickou prvotinou, ovšem vyzrálou a nesporně hodnou pozornosti.

Příliv
Autor Miroslav Boček
Nakladatelství Novela bohemica