Recenze: Sandra Brown – Reportér

5

Případ, který začal již před čtyřiceti lety a jehož hlavní aktéry – kriminálníky a vrahy z tzv. Komanda spravedlivých – se nikdy nepodařilo polapit a jejich stopa po letech takříkajíc vyhasla, opět vyplouvá na světlo v souvislosti s údajnou vraždou muže, jehož DNA se shoduje s DNA nalezenou na místě tehdejšího činu. Co však chybí, to je tělo. Reportér Dawson Scott se zprvu nerad vydává za námětem, který se časem ukáže být více než jen prací. Detektivní příběh Reportér autorky Sandry Brown přináší nejen napětí, ale řadu zvratů, akci a jedinečný (a snad i trochu překvapivý) závěr.

ReportérReportér Dawson Scott se vrací domů z Afghánistánu, vrací se však změněn. Na kontě má řadu reportáží z válečné zóny, v srdci řadu šrámů, které zanechala neblahá zkušenost. Děsí jej noční spánek a je jako vyměněný. Navíc byla do čela redakce, v níž pracuje, dosazena šéfová, kterou by si mohl jen stěží přát, a které Dawson evidentně leží v žaludku. Z problémů všedního dne ho vytrhne případ, na který jej upozorní jeho kmotr Gary Headly z FBI. V rámci soudního procesu, jehož je svědkem, poznává Amelii Nolanovou, bývalou manželku údajně zemřelého Jeremyho, jehož tělo však nikdy nebylo nalezeno. Sežrali jej skutečně psi, nebo je za jeho smrtí něco daleko komplikovanějšího? Život Dawsona se s tím Ameliiným záhy propojuje, přičemž důvodem není pouhá zvědavost a zájem o reportáž, ale také úmrtí lidí v okolí a nebezpečí, kterému jsou oba nečekaně vystaveni.

Reportér je knihou potvrzující, že můžeme být sebevíc o něčem přesvědčeni, ale pravda mnohdy leží úplně jinde, skryta pod spletitou sítí nenápadných lží a promyšlených klamů. Co se autorce knihy skutečně povedlo a nemůže jí být upřeno, to je fakt, že dokáže čtenáře doslova vtáhnout do děje. Prakticky od prvních stránek je čtenář svědkem napínavého případu a současně životního příběhu několika klíčových osob.

Hlavní postavy jsou charakterově natolik dobře vykresleny, že jsou skutečně uvěřitelné a působí jako staří známí. Dawson je schopný reportér, který vnitřně bojuje se svými démony. Amelia je decentní dáma, milující matka, která si i přesto, že jí osud naložil možná víc, než by jedinec snesl, zachovává svůj šarm a dekorum, ačkoli ji vnitřně sžírají stále sílící obavy. Karl je opravdový zločinec každým coulem, který se svým jednáním a činy čtenáři velmi rychle zprotiví. Do postav je snadné se vcítit, přičemž pozitivním faktem, který tuto skutečnost podporuje, je také to, že postav není příliš a je jednoduché se v nich zorientovat a seznámit se s nimi.

Čtivý příběh postavený na napínavé zápletce a nepředvídatelném konci je doplněn i milostnou zápletkou. Ta ovšem – na rozdíl od jiných knih Sandry Brown – není stěžejní, romantika zde zaujímá až druhořadou roli a je jakýmsi nenásilným doplněním hlavního dějového vlákna. Co je třeba ocenit, je umné propojení minulosti se současností, kdy se dvě dějové linky ve vhodný okamžik spojí v jedinou. Formu oživují i krátké vsuvky v podobě deníkových záznamů Flory Stimelové, životní i kriminální partnerky Karla.

Autorka knihy, Sandra Brown, má na kontě už desítky románů a mnoho let patří mezi úspěšné spisovatelky. Nejprve svoji tvorbu zasvětila výhradně romantickým příběhům, nicméně posléze se posunula k žánru thrillerů, přičemž tak pomyslně změnila čtenářskou základnu tvořenou většinově ženami na převážně mužskou. Svoji knihu Reportér představila i na knižním veletrhu Svět knihy 2016 v Praze.

Jestli je však teorie Dawsona Scotta správná a Jeremy pořád ještě žije…. Přestože byla odhodlaná tuhle znepokojivou představu si nepřipouštět, nedokázala to. Možnost, že Jeremy svoji smrt předstíral, ji totiž napadala dost často. Poslední dobou mnohem víc než dřív. Dawson jí propůjčil věrohodnost. Už nedokázala ošklivé obavy setřást, ať chtěla sebevíc.

Po neklidné noci se probudila za svítání a myslela na člun, který několik dní kotvil nedaleko pobřeží. Vylezla z postele, přistoupila k oknu a úzkostlivě se zadívala na obzor. Nevlídné počasí zčeřilo hladinu a příboj byl silnější než obvykle. Člun, po kterém pátrala, už tam nebyl. Jenom rybářská loď a ropný tanker, což nebylo nic neobvyklého. (Str. 112)

Reportér
Autor Sandra Brown
Překlad Marie Válková