Recenze: Jessica Knollová – Nejšťastnější dívka na světě

5

O štěstí existuje spousta citátů, protože ne každý jej v životě má. Jsou dokonce tací, kteří se rozhodnou osudu vzepřít a svou štěstěnu si doslova vybojují. Přesně tak se rozhodla k životu postavit TifAni FaNelliová z knihy Nejšťastnější dívka na světě, kterou debutovala Jessica Knollová.

Nejšťastnější dívka na světěSvé jméno TifAni v oblibě skutečně nemá, a tak si na radu své nejlepší kamarádky nechá říkat od vysoké školy Ani (vyslovujte „Aňi“). To však nebylo jediné rozhodnutí, které před několika lety učinila. Být úspěšný, to člověku skýtá největší ochranu, a definicí úspěchu pro mě byly ty příkré rozkazy nějakému poskokovi na druhém konci mobilní linky, drahé lodičky trestající newyorské chodníky, lidi, kteří vám uskakují z cesty jenom proto, že jsou mnohem důležitější místa, na kterých musíte být. (Str. 333) Díky svému odhodlání má Ani ve věku osmadvaceti let prestižní zaměstnání, nakupuje jedině značkové věci a chystá svatbu s úspěšným mužem, což dává okázale najevo snubním prstenem. Co víc si přát, usoudí každý. Přesto je tu cosi, co vrhá stín na jinak zářnou přítomnost a budoucnost. Je to minulost. Události ze školních let dívku pronásledují a nepříjemně dotírají, jsou zkrátka její součástí. A ačkoliv o nich její snoubenec ví, nemá Ani pocit, že by se o něj mohla na sto procent opřít. Nicméně touha po společenském postavení ji žene vpřed a utvrzuje v náklonnosti k muži jejího života. Nebo ne? V myšlenkách se vrací v čase a najednou se zdá, že dávné události mohou zničit vše, na čem tak tvrdě dřela.

Životní příběh TifAni je vyprávěn z jejího pohledu, současnost je od minulosti dobře oddělená, případné prolínání není chaotické, nemáte šanci se ztratit. Můžete si nejdříve myslet, že vše je jasné, a vynesete soudy, že je Ani povrchní slepice, která si za vše vlastně může sama. Nenechte se mýlit. Čím víc vstupů do dávných dob Ani umožní, tím lépe ji pochopíte a snad i budete na její straně.

Knollová velice dobře používá nezvyklá pojmenování, kdy nejvýraznější je bezesporu „Typická Katka“, označení žen, které berou život přesně nalinkovaný, přičemž základními kroky jsou muž, svatba, děti. Jasná Katka v typické uniformě: bílé džíny, nude boty na klínu a hedvábný top bez rukávů. Řvavě růžový. Určitě nad tím pár chvil meditovala – je dost opálená, možná si měla vzít ten tmavě modrý, s tmavomodrou neudělá chybu – a přes rameno Pradu koňakové barvy, přesně stejný odstín jako boty, urputné ladění prozrazující její věk více než kůže na krku, která se jí začíná krabatit. (Str. 100)

Dalším plusem je občasná vulgarita, u které se může zdát, že někdy překročí únosnou mez. V dané chvíli to ale do textu prostě patří a do autorčina stylu skvěle zapadá.

V oficiální anotaci se uvádí, že se jedná o thriller, ovšem není tomu tak. Nejšťastnější dívka na světě je beletristický román. Nelze se ztotožnit s doporučeními z obálky, která například uvádí, že se jedná o ďábelsky temný a zábavný debut. Román je velice příjemné a svižné čtení, dokázala bych jej označit jako ideální na léto. Nic ďábelského v sobě nemá, maximálně pokud je tím myšleno, že se autorka dotýká ožehavého společenského tématu, kterým je… ale ne, to vám prozradit nemohu, odkryla bych tzv. základní kámen příběhu.

Název knihy: Nejšťastnější dívka na světě

Autor: Jessica Knollová

Překlad: Jaroslava Novotná