Recenze: Kristina Ohlssonová – Miovo blues

5

Napínavý severský detektivní román nás zavede do Švédska, kde svérázný advokát Martin Benner pokračuje ve svém životním případu. Mladý muž, jehož můžeme znát z knihy Lotosové blues, se opět pouští do pátrání. Ač se částečně případ v prvním díle uzavřel, mnoho otázek zůstalo nevyřčeno. Najde na ně konečně odpovědi?

Miovo bluesMartin Benner se stále zmítá v nejistotě. V prvním díle této dvoudílné série, Lotosovém blues, se dozvěděl částečnou pravdu o ženě, která byla obviněna z pěti vražd. Sara Tellová, známá pod přezdívkou Sara z Texasu, byla obviněna ze dvou vražd spáchaných v Houstonu a tří ve Švédsku. Přestože nejprve tvrdila, že je nevinná a nic o mrtvých neví, při následujícím výslechu se ke všemu přiznala. Měla malého synka jménem Mio. Saře se podařilo z vězení uprchnout, ale hnána strachem, že bude ze všech vražd usvědčena a uvězněna, spáchala sebevraždu. V ten samý den se ze své školky ztratil její syn Mio. Kam zmizel? Unesla ho jeho vlastní matka a zavraždila, než spáchala sebevraždu, nebo ho předala důvěryhodné osobě, která se o něj mohla postarat? Anebo unesl Mia někdo úplně jiný a chlapci teď hrozí nebezpečí? A jak vůbec Mio vypadal? Kam se poděly všechny jeho fotky z policejních spisů?

Benner se pustil do pátrání poté, co ho v prvním díle navštívil v kanceláři nedůvěryhodný muž a žádal po něm očištění Sařina jména. Tvrdil, že je její bratr a má důkazy o tom, že je Sara nevinná. Benner se nejprve k případu nechtěl znát, ale když do dokumentace nahlédl, zjistil, že ho to zajímá. Přijal proto žádost Sařina bratra jako výzvu a pustil se do pátrání. Již v prvním díle pochopil, že se zamotal do nechutné mafiánské mašinerie, která ho stahuje k zemi. Uvědomil si, že pokud chce zachránit život svůj i svých blízkých, musí najít na všechny otázky správnou odpověď. Částečně se mu to povedlo. Zůstalo však ještě mnoho těch, na které je třeba odpověď najít. To, že se dozvěděl pravdu o Saře, ještě neznamená, že je volný.

Když už si Benner myslel, že je po všem, dostal nový výhružný telefonát. Jeho dcera a přítelkyně budou uneseny, pokud nebude nadále spolupracovat. Záhadný muž, o kterém se domníval, že je obávaným Luciferem z prvního dílu, po něm žádal jediné – Benner má najít Mia. Jenže to nestačí. Martin Benner dobře ví, že i když najde Mia, pořád je nespravedlivě obviněn ze dvou vražd, které nespáchal. Kdo se je na něj snaží hodit? A proč se záhadně ztrácejí skutečné důkazy, zatímco falešná obvinění se jen rojí? Mají snad pachatelé své lidi mezi policií? Navíc u dvou vražd nezůstává a mrtvých kvapem přibývá. Mrtvých, které má údajně na svědomí sám Benner…

I když byl můj úvod poněkud delší, bylo to nutné. Obě knihy, Lotosové a Miovo blues, totiž spolu tak těsně souvisejí, že je nelze popsat jednodušeji. Děj obou knih je vzájemně propletený a to, co začíná v prvním díle, je ve druhém ukončeno. Autorka rozdělila obě knihy tak, že se jedná o dva zdánlivě oddělené příběhy. Opak je však pravdou. Je to vlastně příběh jedné rodiny a jednoho nebezpečného mafiánského bosse, který hýbe světem.

Autorka opět využívá kratších svižných kapitol, kde vždy opatrně odhalí jen to, co je v danou chvíli důležité. Naznačí sice, jak by to mohlo být dál, ale myšlenku nedotáhne do konce, takže čtenář zůstane napnutý až do samého závěru. Knihu navíc rozděluje na jednotlivé části, z nich každou načíná rozhovorem Martina Bennera s novinářkou (v prvním díle novinářem), který má celý neuvěřitelný případ zaznamenat a zveřejnit v případě, že by Benner přišel o život. Tento rozhovor vždy naznačí, co nás v dané části čeká, ale neprozradí mnoho. Čtenář se proto pozitivně naladěný a motivovaný rychle pouští do dalších stránek.

Celý příběh je hodně zamotaný a komplikovaný. Objevuje se v něm čím dál více mrtvých, podezřelých i pachatelů. Přesto se dá při troše pozornosti odhalit pravda dříve, než se k tomu odhodlá autorka sama. Já jsem si tentokrát pachatele a důvod tipla celkem dobře, i když o celé zápletce jsem samozřejmě neměla ponětí, dokud jej autorka nevysvětlila.

Miovo blues se čte stejně jako první díl velmi dobře. Je napínavý, řekla bych doslova strhující a nedá se odložit. Vtáhne do děje okamžitě po přečtení prvních stránek a autorka opět bravurně kombinuje popisy a trefné rozhovory, takže udržuje čtenáře bdělého až do samého konce. Závěr je velmi emotivní, ale není nijak přehnaně protahovaný, což jsem ocenila. Ohlssonová mi opět dokázala, že je skvělá autorka, která dokáže zaujmout, uchvátit, napínat i děsit.

Název knihy: Miovo blues
Autor: Kristina Ohlssonová
Překlad: Luisa Robovská